Dockad terminal, hemsidor och musteman

Simon
Kontakt:

Inlägg av Simon »

Jaha, då hade man lite frågor då... :)

Till att börja med undrar jag om någon vet om man kan docka terminalen direkt på skrivbordet, dvs det är inte ett fönster utan ligger inbäddat i bakgrunden (fullt funktionsdugligt dock). Likväl är jag nyfiken på om man kan göra något liknande vad Active Desktop i Windows gör, dvs att man kan lägga in hemsidor som bakgrund. Jag har då och då mina små kreationer dockade, saker som senaste nyheter via rss, påminnelser, lite allt möjligt, och jag föredrar att bygga det själv.

Till sist så undrar jag om någon vet om man kan få Kubuntus mustema i Ubuntu. Jag har haft lite småtur med att få in nya musteman från ställen som Gnome-look, men vad jag skulle vilja ha mest är de museffekter som finns i Kubuntu med KDE, nämligen att när man öppnar något får man den lilla hoppande ikonen bredvid pekaren. Vad kan jag säga, jag gillar ögongodis. :P
Jag vet inte om det går att köra det under Gnome överhuvudtaget, men tänkte att jag kunde ju fråga i alla fall. :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

terminaler: man kan "fejka" den effekten genom att göra en terminal utan fönsterdekorationer, och genomskinlig. Jag tror att du kan uppnå den effekten med olika terminaler som aterm, dock är jag osäker på om just aterm visar åäö korrekt...

Har du tittat på gdesklets? Där kan du docka alla möjliga saker. Nej, det är inte samma sak som en webbsida, men det är lite liknande i alla fall. Jag vet inget sätt att få en webbsida som bakgrund i alla fall (men jag tror inte det är omöjligt med lite pill!)

Mustema: inte en susning...
Simon
Kontakt:

Inlägg av Simon »

Jodå, kör några gDesklets som jag gillar, var mest nyfiken. Ska kolla upp aterm, tack för tipset. :)
mucha

Inlägg av mucha »

Annars kan du göra detta med gnome-terminal, bara att följa guiden här: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=202249
Simon
Kontakt:

Inlägg av Simon »

Perfekt, mucha! Har lyckats missa den här tråden ett tag, men hittade den idag, och det där funkade alldeles utmärkt, efter några små justeringar. :)
Tänkte dock fråga om någon vet om man kan köra flera terminaler dockade, vad jag helst vill ha är på andra arbetsytan, två terminaler som är 50% höjd och 50% bredd till vänster, och en som är 100% höjd och 50% bredd till höger (hoppas någon förstod det). Just nu sätter jag bara upp terminalerna när jag loggar in (försökte få det att startas och justeras automatiskt med sessionsinställningar, men lyckades aldrig att få det att fungera bra). Vad gäller devilspie försökte jag att lägga till fler profiler för terminalen och sedan kontroller för de fönstren i konfigurationsfilen till devilspie, med olika geometriinställningar, men den startar inte fönstren i "dockat" läge.

Någon som har några idéer?
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"