Sudo apt-get är bra, ännu bättre med en lista på sök-koder!

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Sudo apt-get är bra, ännu bättre med en lista på sök-kod

Inlägg av Osprey »

Elektriska komponenter finns det gott om på ELFA och pneumatiska finns det iallafall lite på Conrad.

Att få tillbaka Ubuntu 14.04 är inga större problem och det lättaste är förmodligen att göra en ominstallation. Om du gör en ominstallation utan att formatera disken, så försvinner inte heller dina egna saker (ritningar etc.) utan de ligger kvar och blir automatiskt tillgängliga i det nya systemet...

Tidsåtgången för att göra en sådan ominstallation är väl ungefär 1-2 timmar, så det är ju inte så farligt. Då kommer alla paneler och ikoner och så att automatiskt vara på plats igen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Jag ska testa, men egentligen har jag redan gjort en ny installation bredvid den misslyckande.
Däremot skulle jag vilja sopa undan den, men partitioneringen är sådan först Win 7 i början sedan den misslyckade och den senaste därefter. Att ta bort den mellersta låter sig inte göras? Men man kan låta den avinstallera sig själv, vilket jag inte kommer ihåg kommandot för.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:Jag ska testa, men egentligen har jag redan gjort en ny installation bredvid den misslyckande.
Däremot skulle jag vilja sopa undan den, men partitioneringen är sådan först Win 7 i början sedan den misslyckade och den senaste därefter. Att ta bort den mellersta låter sig inte göras? Men man kan låta den avinstallera sig själv, vilket jag inte kommer ihåg kommandot för.
Det går alldeles utmärkt att ta bort en mellersta partition, alla partitioner kan tas bort precis som man vill. Men de får inte vara monterade när man försöker göra det. Det vill säga, om du startar upp från en Live-CD, så kan du möblera om precis som du vill på hårddisken... du kan ta bort och flytta och lägga till, men det gäller förstås att veta vad du gör...

Som det är nu, så kan du låta den gamla installationen ligga kvar som den är och du kan montera den som en vanlig datadisk och på så sätt kopiera direkt från den och till din nya installation... sedan när du vet säkert att det inte finns något kvar på den som du vill ha kvar, så kan du göra om den till något annat... :)
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Osprey

En bra idé, var inne själv på den tanken att använda den som en experiment os
testa sudo kommandon och ser vad som händer. Alltså för att lära mig hur jag kan hantera sudo hjälpen.
Så jag får tacka dig och ni andra som kommit med rån och rön för era insatser!
Tack ska ni ha!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Någon

Ubuntu 14.04 som fortfarande krånglar och går inte att få ett komplett skrivbord så har jag fått beskedet
xinit-sever error, kontakta support. Så om någon här kan tala om hur man fixar det felet vore det bra, för att sedan se om det går att får skrivbordet komplett med någon ytterligare justering.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Du kan prova med:

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
...och sedan starta om burken...
...och om inte det hjälper, så kan du prova med:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg
...och sedan starta om igen och se om det blev bättre....
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Hej, nu blev det sesam öppna dig, när jag dessutom med sudo apt-get -f install och lite mickel
som jag godkände och vad hände, nu kommer jag in på skrivbordet med övre panel och programstartaren i bild. Allt verkar att fungera bra nu.
Tala om så det kan gå. Ärligt talat fick jag hjälp efter att jag skickat en felrapport. Vad det handlade om vet jag inte, det var bara om att ett fel uppstått i Ubuntu men jag fattade inte dessa filer som visade sig när jag klickade på detaljer.
Så tack för den hjälpen! Det här var kul det måste vi göra om fler gånger.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"