Har gått över till Windows 7

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Har gått över till Windows 7

Inlägg av Christian Johansson »

Om det är någon som har sett inlägg av mig på detta forum, och undrar över varför ni inte kommer att se många inlägg av mig här i fortsättningen, så beror det på att jag nyligen har gått över till Windows 7, efter att ha använt Ubuntu som huvud-OS sedan 2007.

Orsaken är främst BankID. Det har inte stötts officiellt för 64-bitars Linux, som jag har använt. Det har fungerat ändå med diverse trick men det har känts osäkert om det skulle fungera i längden eftersom det inte stöddes officiellt. Droppen var ändå när det beslutades att BankID inte ska stödjas för Linux överhuvudtaget. Nej, ska man använda Linux får man nog bo i något annat land än Sverige där myndigheter/banker använder en mer plattformsoberoende säkerhetslösning.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Har gått över till Windows 7

Inlägg av Osprey »

Börja läs vid http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &start=241, vi ger inte upp utan kamp! 8)

P.S. Vad är "Windows 7" för någonting förresten...?? ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Christian Johansson skrev:Droppen var ändå när det beslutades att BankID inte ska stödjas för Linux överhuvudtaget. Nej, ska man använda Linux får man nog bo i något annat land än Sverige där myndigheter/banker använder en mer plattformsoberoende säkerhetslösning.
Låter väldigt drastiskt att nedgradera till Windows 7 som huvud os bara för att BankID stödet i Linux kanske försvinner. Än är slaget inte förlorat och nog skulle det kännas skönt om FID fick en tillrättavisning för sitt agerande, men vi får se vart del hela landar. Är själv inte så säker på att FID kommer att lyckas sopa undan en bit över 100 000 Linuxanvändare utan att det kommer att märkas.

För min egen del är backup planen om stödet för BankID verkligen upphör i Linux att sätta upp en Windows burk för användning de gånger jag behöver nyttja BankID. För övriga saker kommer jag även fortsättningsvis ha Kubuntu som mitt primära OS av den enkla anledningen att det för mig personligen är ett överlägset bättre OS än någon Windows version jag sett hitintills.
Användarvisningsbild
AirBox
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av AirBox »

Håller med om att det är lite drastiskt då du kunde köra VirtualBox med Windows i om du bara ska ha windows för bankid.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"