1.Direkt stöd för så många som möjligt icke open source drivrutiner i grundpaketet. Stöd för alla förekommande videoformat och ljudformat oavsett om de är fria format eller inte. Har något blivit en standard så gör man bäst i att följa den. (som flash, wmv, realplayer etc)
2.Ubuntu känner av hårdvaran och hämtar hem passande drivrutiner direkt. Att installera ATI's senaste drivrutiner bör inte vara svårare än att dubbelklicka med musen.
3.Eftersom (minst) 85% av alla datorägare knappt vet något om datorer så är "Enkelt = Bra". Ju mindre arbete med terminal, desto bättre för Ubuntu. Med det menar jag att avancerade användare bör få alla möjligheter i världen att skräddarsy och konfigurera Ubuntu, samtidigt som Ubuntu bör vara så enkelt att vem som helst kan börja att använda det.
Enda sättet att klå Bill Gates är att göra allt enklare samt att införa stöd för det mesta inom drivrutiner, ljud och bildformat. Först då har man en fullvärdig konkurrent. Microsoft plockar hela tiden poäng på "standarder" och "lättanvändhet", dags att göra något åt det. Man kan ha världens mest briljanta program, ursnygga genomarbetade desktopar, men det räcker helt enkelt inte till att sprida Ubuntu i större skala. Man måste göra det så enkelt så att även en idiot kan använda det.
Linux har blivit avsevärt mer lättanvänt med åren, men det är fortfarande en bit kvar innan det blir "allas" operativsystem.
Själv tycker jag mycket om Ubuntu/Kubuntu (mandriva & knoppix) men att inte Linux är ett operativsystem för alla, kan jag faktiskt förstå. Många folk bryr sig inte ett skvatt, de vill bara surfa och spela musik, och då måste det vara enkelt, och allt måste funka direkt.
Ni kanske anser något helt annat, men nu vet ni vad jag tycker i alla fall.