Om Ubuntu skall bli riktigt stort!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Om Ubuntu skall bli riktigt stort!

Inlägg av Okänd »

Jag skulle gärna se Ubuntu något i den här stilen.

1.Direkt stöd för så många som möjligt icke open source drivrutiner i grundpaketet. Stöd för alla förekommande videoformat och ljudformat oavsett om de är fria format eller inte. Har något blivit en standard så gör man bäst i att följa den. (som flash, wmv, realplayer etc)

2.Ubuntu känner av hårdvaran och hämtar hem passande drivrutiner direkt. Att installera ATI's senaste drivrutiner bör inte vara svårare än att dubbelklicka med musen.

3.Eftersom (minst) 85% av alla datorägare knappt vet något om datorer så är "Enkelt = Bra". Ju mindre arbete med terminal, desto bättre för Ubuntu. Med det menar jag att avancerade användare bör få alla möjligheter i världen att skräddarsy och konfigurera Ubuntu, samtidigt som Ubuntu bör vara så enkelt att vem som helst kan börja att använda det.

Enda sättet att klå Bill Gates är att göra allt enklare samt att införa stöd för det mesta inom drivrutiner, ljud och bildformat. Först då har man en fullvärdig konkurrent. Microsoft plockar hela tiden poäng på "standarder" och "lättanvändhet", dags att göra något åt det. Man kan ha världens mest briljanta program, ursnygga genomarbetade desktopar, men det räcker helt enkelt inte till att sprida Ubuntu i större skala. Man måste göra det så enkelt så att även en idiot kan använda det.

Linux har blivit avsevärt mer lättanvänt med åren, men det är fortfarande en bit kvar innan det blir "allas" operativsystem.

Själv tycker jag mycket om Ubuntu/Kubuntu (mandriva & knoppix) men att inte Linux är ett operativsystem för alla, kan jag faktiskt förstå. Många folk bryr sig inte ett skvatt, de vill bara surfa och spela musik, och då måste det vara enkelt, och allt måste funka direkt.

Ni kanske anser något helt annat, men nu vet ni vad jag tycker i alla fall. :)
Okänd

SV: Om Ubuntu skall bli riktigt stort!

Inlägg av Okänd »

Bäst jag tillägger, Feisty Fawn verkar vara ett steg i rätt rikning. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev:
Ni kanske anser något helt annat, men nu vet ni vad jag tycker i alla fall. :)
Jomenvisst....  Ubuntus fokus är ju på den stora buggen No1....

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/1

Nu är det här ett minerat område inkl kvicksand med "filurer" som dyker
upp lite varstanns och vill sabotera utvecklingen... ref tex Automatix...

Feisty har allting som du efterfrågade  ;)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

plun skrev: Nu är det här ett minerat område inkl kvicksand med "filurer" som dyker
Jag vet inte säkert vad du syftar på plun, menar du "attacken" (eller vad man skall kalla det) mot Automatix nyligen, eller menar du att Automatix vill sabotera utvecklingen?  ??? Utveckla dig gärna lite, så jag vet om jag missat något. :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

DeepThought skrev:
plun skrev: Nu är det här ett minerat område inkl kvicksand med "filurer" som dyker
Jag vet inte säkert vad du syftar på plun, menar du "attacken" (eller vad man skall kalla det) mot Automatix nyligen, eller menar du att Automatix vill sabotera utvecklingen?  ??? Utveckla dig gärna lite, så jag vet om jag missat något. :)
Automatix har debatterats i det oändliga i diverse forum.....  det finns ett antal skäl till att Automatix
inte betraktas som rumsrent i traditionella Linuxkretsar.

- Tar bort den "ädla linuxkonsten" att hantera program.

- Installerar kommersiella program med skyddad källkod.

-  Favoriserar en mindre mängd program till bekostnad av hårt arbetande Open Source ansträngningar.

Blir det minsta lilla fel på Automatix så kommer de här "renläriga" direkt till angrepp och ska skjuta
Automatix i sank.

Nu är då läget helt annorlunda med Feisty samt kommande CNR, Automatix kan läggas ner framåt sommaren.

http://www.cnr.com/

Feisty samt CNR kommer att bli påhoppade men jag kan själv inte se någon annan vettig väg
för att verkligen konkurrera med MS-Redmond.

Troligen kommer det att bli en fokusering på distributioner som kör det här nya spåret och
de som väljer den traditionella spåret..... med säkerhet kommer då "Stallmans anhängare" att
sitta med "sin" distribution som kör på i gamla omöjliga hjulspår.

;)
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

En nackdel om Ubuntu skulle bli stort är att de som skriver virus skulle bli mycket mer intresserade av att skriva virus för Ubuntu än de är nu.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Å andra sidan så är fördelarna desto fler. Ju större Ubuntu blir, desto bättre. Fram för ett fritt gratis operativsystem åt folket.

Tänk vilket stöd Ubuntu skulle få av tusentals programskrivare när det växer, snacka om möjligheter (och en sur Bill Gates). ;)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Tack plun, nu förstod jag lite mer vad du menade :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev: Å andra sidan så är fördelarna desto fler. Ju större Ubuntu blir, desto bättre. Fram för ett fritt gratis operativsystem åt folket.

Tänk vilket stöd Ubuntu skulle få av tusentals programskrivare när det växer, snacka om möjligheter (och en sur Bill Gates). ;)
Jo med en mycket större användarvolym kan man ju sedan enklare ändra på saker och ting.

Men just därför så måste också många fler våga prova nya program samt aktivt delta i olika projekt ref experimentverkstan...

Själv kör jag mycket hellre något nytt, fräscht program som har en community som
jobbar med programmet. Programmet kanske inte funkar till 100% men ger andra mervärden.

Jag får tyvärr intrycket att många är nöjda om den kan "tanka" från Pirate bay samt hålla igång sin
DC++ server... ;) och det är ju ingen utveckling utan kommer enbart att leda till ett miserabelt
innehåll av mjukvara.

;)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

DimensionX skrev: 1.Direkt stöd för så många som möjligt icke open source drivrutiner i grundpaketet. Stöd för alla förekommande videoformat och ljudformat oavsett om de är fria format eller inte. Har något blivit en standard så gör man bäst i att följa den. (som flash, wmv, realplayer etc)
Det här är ju en i högst grad ideologisk fråga, och jag är lite osäker på var jag själv står. Men visst går det emot grundtanken med öppen källkod. Windows är också "standard" så varför inte köra det? Poängen är, tycker jag, att inte hela världen ska vara beroende av en enda leverantör. Om det sedan är Adobe, RealNetworks, Microsoft, Canonical eller Fraunhofer som innehar "monopolet" spelar inte så stor roll. Det är alltid lika skadligt för konkurrensen när man inte följer öppna och licensfria standarder.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vad jag menar är snarast att man får se till vilka standarder som används, och använda sig av dom MEDAN man utvecklar något eget (kanske bättre) som sedan kan komma att bli ny standard.

De flesta folk som använder datorer är knappt dator intresserade alls, de vill bara surfa in på SVT och se senaste nyhetssändningen, och kan man inte det så är systemet värdelöst för dem.

Dessa ointresserade datorägare kanske inte är till så mycket nytta för Ubuntu MEN en stor userbase gör att det blir support på i princip allt, och det underlättar även för oss som är datorintresserade.

Så mitt tips är fortfarande, gör allt enkelt och låt allt fungera så kommer Ubuntu växa extremt snabbt.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 14 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Jag får tyvärr intrycket att många är nöjda om den kan "tanka" från Pirate bay samt hålla igång sin
DC++ server... ;) och det är ju ingen utveckling utan kommer enbart att leda till ett miserabelt
innehåll av mjukvara.

;)
Självklart, men tänk på all intressant programvara som OCKSÅ kommer när plattformen växer sig stor. :)

Och all support från världens alla tillverkare av hårdvara, mm. :)

Varför?

Jo, för då har Ubuntu helt plötsligt fått lite att säga till om istället för som nu där Microsoft bestämmer (nästan) allt.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

DimensionX skrev: Vad jag menar är snarast att man får se till vilka standarder som används, och använda sig av dom MEDAN man utvecklar något eget (kanske bättre) som sedan kan komma att bli ny standard.
Där slog du huvudet på spiken! Tror det är enda vägen till förändring.

Tänk på tex open office. Många som laddar hem det idag väljer säkert att använda det för att köra "MS office"-filer, men efter ett tag så övergår man sannolikt att spara i "open document"-format och det formatet sprids.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev: Jo, för då har Ubuntu helt plötsligt fått lite att säga till om istället för som nu där Microsoft bestämmer (nästan) allt.
Tjau....  ;)  Nu är det MS plus hela mediaindustrin inkl alla stora hårdvarutillverkare som ska blåsa oss  :P

Hela Vista är helt enkelt sjukt, ruttet samt bedrövligt.

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/p ... _cost.html

Jag blir glad varje gång ännu en användare inser vilket skit de satsat pengarna på.

Nu har också MS lämnat dörren öppen för alla "snyltare" att köra dyngan... :P 

Annars vore nog Vista  "stonedead"....
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev:
DimensionX skrev: Vad jag menar är snarast att man får se till vilka standarder som används, och använda sig av dom MEDAN man utvecklar något eget (kanske bättre) som sedan kan komma att bli ny standard.
Där slog du huvudet på spiken! Tror det är enda vägen till förändring.

Tänk på tex open office. Många som laddar hem det idag väljer säkert att använda det för att köra "MS office"-filer, men efter ett tag så övergår man sannolikt att spara i "open document"-format och det formatet sprids.
Det är en beprövad metod, man tar draghjälp av något för att lansera ett eget format/standard. Att helt motarbeta de större standardformaten har nog aldrig varit lyckat. Att smyga in lite Linux program i Windows miljö till exempel är ofta ett bra sätt att göra reklam för Linux plattformen. Det är dessutom lättare för folk att prova på Ubuntu när de kan få börja att jobba med lite saker som de antagligen känner igen, som Firefox.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har ställt om Open Office så alla dokument sparas i .doc
Allt för att så många som möjligt ska kunna läsa det jag skriver. Det är väldigt lätt att konvertera allt till open document, men värre tvärtom. Dessutom så har jag över 2500 dokument och då kör jag med .doc så länge, så får framtiden avgöra om jag ändrar formatet.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev:
DimensionX skrev: Jo, för då har Ubuntu helt plötsligt fått lite att säga till om istället för som nu där Microsoft bestämmer (nästan) allt.
Tjau....  ;)  Nu är det MS plus hela mediaindustrin inkl alla stora hårdvarutillverkare som ska blåsa oss  :P

Hela Vista är helt enkelt sjukt, ruttet samt bedrövligt.

Jag blir glad varje gång ännu en användare inser vilket skit de satsat pengarna på.

Nu har också MS lämnat dörren öppen för alla "snyltare" att köra dyngan... :P 

Annars vore nog Vista  "stonedead"....
Gör dig redo Plun. :P

http://www.microsoft.com/sverige/window ... emium.mspx

Dra mig på en tallpinne, det var billigt.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331274

Hoppa till sidan 30 och kolla hur häftigt Vista egentligen är.

http://www.komplett.se/mlf/produkt/bild ... og2007.pdf

Skall jag vara ärlig så fattar jag precis vad du snackar om. Hur 17 kan Vista bli standard så fort? Det funkar ju inte ens fullt ut, och kräver monster hårdvara för att ens bli acceptabelt prestandamässigt.

Och kolla den här..........

http://www.schneier.com/essay-157.html
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev:
Skall jag vara ärlig så fattar jag precis vad du snackar om. Hur 17 kan Vista bli standard så fort? Det funkar ju inte ens fullt ut, och kräver monster hårdvara för att ens bli acceptabelt prestandamässigt.

Och kolla den här..........

http://www.schneier.com/essay-157.html
Jo det ÄR ett monster.... den största blåsningen i modern tid alla kategorier...

Ovanstående länk börjar MS få svårt att värja sig mot och skyller på Hollywood... :P

Man bör verkligen försöka läsa länken så inser man idiotin med Vista...bygga ett monster
för att skydda Bluray.. >:(   inte frågan om DRM som är ett litet problem.

Men det är ett lysande tillfälle just nu att gå till attack mot Redmond. 
Okänd

Inlägg av Okänd »

Skummade igenom länken, och det är inte nådig kritik och fakta han lägger fram.

Synd att den inte finns på svenska då den vore lättare för gemene man att ta till sig.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Visst gjorde Microsoft bort sig med Vista, ÄNDÅ skeppas det ut som om ingenting hade hänt. I databutikerna kör man stenhårt med "häftiga" Vista till din nya dator.

Obegripligt!  :o
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"