Ny i gänget.. med funderingar

Jmx

Ny i gänget.. med funderingar

Inlägg av Jmx »

Hej alla glada!  ;)

Jag är ny här på forumet och i stort sett på Linux med.
Jag har testat att installera Linux några gånger genom åren med alltid gett upp för att det varit för krångligt att installera saker och framförallt få grafiken att funka.
Jag kör XP och OS X men gillar opensource kulturen för att det är kul och intressant, men hade ändå hoppats på att det idag (2007) skulle vara enkellt att installera och konfigurera grafikkortsdrivrutiner...  men nu efter en massa forumläsning och testande får jag inte till det och tröttnar som vanligt. ::)

Varför är det så krångligt med dessa saker i Linux? Många skulle säkert köra betydligt mer Linux om det bara var lite enklare.
Eller finns det idag något smidig grafiskt sätt att fixa grafikköret utan att sitta halva kvällen i terminalen och ändå inte lyckas?

Mycket av det jag gör finns i Linux som t.ex. Inkscape, Scribus, Bender mm så det hade varit kul att komma igång, men jag får bara 800x600 i nuläget på mitt gamla Gef4 Ti4400.
Hur har ni andra fått till det? Är det någon ljusning i framtiden om att detta ska bli enklare?

Med vänliga hälsningar

Jmx
Okänd

SV: Ny i gänget.. med funderingar

Inlägg av Okänd »

Jmx skrev: Är det någon ljusning i framtiden om att detta ska bli enklare?
Yup... det är mycket nära.... Festisen Feisty

Restricted manager:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,6530.0.html

Testade ikväll men en ny version och nu installeras det korrekt med nVidia... ;)

Men nu hade jag redan drivaren på så det blev lite terminalknackaknde på köpet innan man var tebaks.

Feisty blir nåt extra... ;)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jmx skrev: Varför är det så krångligt med dessa saker i Linux? Många skulle säkert köra betydligt mer Linux om det bara var lite enklare.
Eller finns det idag något smidig grafiskt sätt att fixa grafikköret utan att sitta halva kvällen i terminalen och ändå inte lyckas?
Hej och välkommen Jmx!

Det ser väl, minst sagt, ljus ut inför framtiden. Iallafall som jag ser det. Allt detta som många har problem med sägs bli bättre och enklare inför nästa Ubunturelease, Feisty Fawn 7.04, som enligt mig verkar vara ett mycket trevligt och efterlängtat släpp (skumma gärna lite i Experimentverkstaden om du känner för det, dock är det en hel del pill eftersom en "skarp" version inte kommer förrän i April, så det är inget att rekommendera än).

Just i dagsläget är det lite pilligt med en del saker, men många tipsar om Automatix, som finns att hämta på http://www.getautomatix.com/. Det är ett "hjälpprogram" som gör det väldigt mycket lättare att installera drivrutiner och många av de program, codecs m.m. som många använder. Dock är det väl ett gäng användare som vänder sig emot de metoder som används i Automatix, men för många som inte är lika nogräknade så duger det gott (det är lite "fulhack" över det, om du förstår vad jag menar).

Vad gäller orsakerna till att det är besvärligt idag så har det nog en stark koppling till hårdvarutillverkarna. Om inte hårdvarutillverkarna släpper enkla, fungerande och bra drivrutiner till systemet så blir det inte lätt att få hårdvaran att fungera. Om de hade släppt dem som open source (vilket t.ex. Intel börjat göra med sina grafikdrivare) så hade det kanske varit i ett annat läge, men än så länge så är det framför allt där proppen sitter.

Folk undviker linux för att det inte är enkelt med hårdvaran. Hårvarutillverkarna unviker linux för att det inte finns användare.

Det är en ond cirkel, och vi måste försöka påverka den i rätt riktning. Detta kan givetvis göras på många sätt, men att berätta för datorförsäljare, hårdvarutillverkare etc. att de inte kan borste från linux-användarna är väl ett viktigt tillvägagångssätt.

Tack för att du delger oss dina tankar, och lycka till med ditt steg in i linuxvärlden!

EDIT: den oöverträfflige forummedlemmen "jag har koll på precis allt nytt som händer" a.k.a. plun hann lite före ;)
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 14 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

DeepThought skrev: plun hann lite före ;)
hehe... hade precis provat nyaste versionen av managern... ;)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

En lösning på hårdvaruleverantörernas ovilja att själva utveckla drivrutiner är kanske följande förslag: http://www.kroah.com/log/2007/01/29/#free_drivers
Okänd

Inlägg av Okänd »

Johan R-E skrev: En lösning på hårdvaruleverantörernas ovilja att själva utveckla drivrutiner är kanske följande förslag: http://www.kroah.com/log/2007/01/29/#free_drivers
Komplicerad fråga..det är ju dels en ovilja men huvudsakligen som jag uppfattat det ett rent
skydd av deras produkt.

Eftersom nu tekniken drivits så långt fram så borde det egentligen vara tämligen riskfritt att
dela med sig av en hårdvarupryls alla egenskaper.  Intel har ju valt den vägen.
Jag tror att även nVidia gör så men AMD/ATi fortsätter nog att bromsa.

Nu driver man då också på den här utvecklingen av rent kommersiella skäl eftersom det för tex Redhat o Novell gör att det blir en massa merarbete.

Sedan finns det då en stor grupp med hårdvaruprylar där man hårdnackat inte vill släppa firmware
kod fri efetrsom det då är enkelt att plagiera/kopiera dessa komponenter. 

Någon startar en ny källarfabrik i Kina och slår ut orginalet med ett plagiat...

Svårt... ???

Jmx

Inlägg av Jmx »

Tack för svaren  ;D

Det låter onekligen intressant med nästa version i april, den kommer jag absolut att testa.0
Jag tror många med mig gladeligen kör mer linux om det blir enklare att sätta den upplösning man vill ha osv.
Det hade varit riktigt trevligt att bara öppna en skärm/grafik konfiguration och välja sitt grafikkort och önskad upplösning/hz osv och få drivrutin installerad och konfigurerad.

En annan liten fråga, är det någon som vet vad detta är för tema? det ser skönt ut. (bild från planet.inkscape.org)
[img width=450 height=377]http://andy.brisgeek.com/files/mockscap ... -small.png[/img]
[img width=434 height=534]http://andy.brisgeek.com/files/mockscape-fillstroke.png[/img]
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

Jmx skrev: En annan liten fråga, är det någon som vet vad detta är för tema? det ser skönt ut. (bild från planet.inkscape.org)
Tyvärr så verkar det som om bilderna bara är ett par "mockup's", visuella ideer om hur Inkscape skulle kunna se ut i framtiden. Men visst så såg dom mycket trevliga ut.
BildAre you shpongled? Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

DrMegahertz skrev:
Jmx skrev: En annan liten fråga, är det någon som vet vad detta är för tema? det ser skönt ut. (bild från planet.inkscape.org)
Tyvärr så verkar det som om bilderna bara är ett par "mockup's", visuella ideer om hur Inkscape skulle kunna se ut i framtiden. Men visst så såg dom mycket trevliga ut.
Yup... han skriver också att han behöver nån Cairo-Fu som snickrar till ett tema  ;)

http://andy.brisgeek.com/archives/39

Nästa vecka finns det nog... :D

Om Incscape:
http://www.inkscape.org/screenshots/index.php?lang=en
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"