BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Jag är tveksam till att ta med siffror för så kort tid som en vecka (v. 17 är inte slut än). Under de gångna tolv månaderna har vi sett både upp- och nedgång: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-S ... 305-201404
Också internationellt: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-w ... 305-201404 (1,3 % i juni och 1,02 % i september).
Det kan dock vara värt att nämna att XP:s ”död” redan har lett till ökad användning av Linux, både internationellt och i Sverige (kraftig ökning i april), och att vi endast är i början av den utvecklingen.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:Jag är tveksam till att ta med siffror för så kort tid som en vecka (v. 17 är inte slut än). Under de gångna tolv månaderna har vi sett både upp- och nedgång: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-S ... 305-201404
Jag har tagit med siffran och nämner den, men baserar resonemanget på den mer långsiktiga siffran. Dock är det ju så att en markant ökning, vilket nästan bör vara fallet nu efter XP:s "död", syns mycket klarare i direktsiffror som "den här veckan" än i det långsiktiga. Så småningom kommer det dock att fortplanta sig dit, eftersom någon direkt nedgång med samma magnitud inte förefaller trolig...

Nu hinner jag inte jobba mer med det idag, så jag skickar med skrivelsen som den ser ut nu, dvs. i stort sett oförändrad förutom att jag nämner det högre procenttalet i samband med referensen till Statcounter.

Vidare så finns också ett utkast till breven med och en gruppering av mailadresser utifrån vilka brev jag tror är lämpliga. Det finns lite kvar att göra på det, så kom gärna med synpunkter... :)
Bilagor
PTS&KKV.pdf
(104.45 KiB) Nerladdad 182 gånger
PTS - Skrivelse - 9d.pdf
(254.37 KiB) Nerladdad 178 gånger
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

När det gälller procentuella marknadsandelar skall vi försöka hålla oss så långt som möjligt till fakta då det ger ett seriöst intryck. Linux är ju enormt svårt att mäta då det knappt finns försäljningssifffror att hänvisa till men oberoende vetenskapliga undersökningar är det bästa vi har.

:D
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Gällande meddelandena till respektive ”avdelning”:

Det är väldigt talspråkligt med ”som”, ”så” och andra småord.

Jag föreslår att vi istället skriver:
”[...] BankID avser att avsluta allt stöd för Linux, det tredje största operativsystemet och därtill det enda öppna och fria alternativet.”

Siffran 100 000 kommer ju i andra stycket och är tillräckligt synlig där.

I andra stycket blir det väl mycket "begränsande". Jag tycker det blir snyggare med följande formulering:

”Dessutom uppstår det en orimlig oligopolsituation med endast Windows och MacOS som spelare på marknaden, om konsumenterna inte har möjlighet att välja ett fritt och öppet alternativ. Den senaste statistiken […] men detta ignorerar FID och stänger ute dessa användare från de allmänna samhällstjänsterna.”

Det är också tydligare att hoppa över negationer som exempelvis ”inte”. Därför föreslår jag följande förändring till tredje stycket:

”Det är orimligt att det ska vara möjligt att driva en tjänst med allmännyttig status och samtidigt stänga ute upp emot 300 000 medborgare, på grund av vinstintresse.”

Det gör också meddelandet mindre tjatigt. Texten är inte så lång att man hinner glömma bort informationen från stycket ovan.

Meddelandena bör kanske även innehålla citatet som serafim grävde fram, eller åtminstone en referens som påtalar det faktum att E-legitimationsnämnden har kommit fram till att Linux bör stödjas.

Jag tycker också att formuleringar som ”vi tänkte att ni kanske också” är svaga. Jag tänker mig att man behöver separata skrivningar till E-legitimationsnämnden och till Hatt.

Till E-legitimationsnämnden:
”Vi har skickat den bifogade anmälan till PTS och Konkurrensverket och vi anser att även ni bör påminna regeringen om att ni har krävt att e-legitimationstjänsten bör stödja Linux.”

Till Hatt och ”Regering, riksdag och oppostition”:
Vi har skickat den bifogade anmälan till PTS och Konkurrensverket och vi kräver att regeringen ser till att FID lever upp till de krav som ställs på dem i egenskap av e-legitimationstjänstleverantör.”

Till Plus, Sveriges konsumenter, Råd & Rön och Konsumentverket:
”Vi har skickat den bifogade anmälan till […]. Det här är så viktigt att svenska medborgare måste informeras om att deras rättigheter, att som konsumenter själva välja operativsystem, godtyckligt körs över av det privatägda FID.”

Till media:
”Vi har skickat den bifogade anmälan till […]. Den här nyheten har fått alldeles för lite uppmärksamhet. Det privatägda FID stänger ute upp till 300 000 datoranvändare från viktiga samhällstjänster, trots att det går emot E-legitimationsnämndens beslut.”

Eventuellt kanske ett pressmeddelande som de kan kopiera rakt av kan vara av intresse, som Gunnar Hjalmarsson skrev. Det kräver dock mycket mer arbete och själv är jag inte bekväm med att försöka knåpa ihop något.

Slutligen bör du nog kolla igenom alla e-postadresser en gång till.
stig.jonsson[snabel-a]elegnamnden.se saknar g:et som det ser ut nu och KKV:s Dan Sjöblom saknar förnamnet dan.sjoblom[snabel-a]kkv.se

Gällande skrivelsen som sådan:

Istället för ”Ett annat viktigt citat [...]” föreslår jag:
”Dessutom går beslutet rakt emot vad E-legitimationsnämnden beslutade (alternativt föreslog, beroende på vad de faktiskt gjorde) 2010:”
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Lynxor

Inlägg av Lynxor »

Tack för att ni jobbar med det här - mycket bra skrivelser!
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av morpa »

Pågår en intressant diskussion på FOSS Stockholms maillista om detta
http://www.foss-sthlm.se/mail/foss-sthl ... e-2014-04/

Sedan ska nätverket för E-legitimation hos DFS. Nätverket ska ha en träff 5/5 2014 kl 17:30-20:00 på Kompetenscenter, Flemminggatan 7, Stockholm. Läs mer här
https://natverk.dfs.se/node/26846

Om någon insatt har tillfälle att närvara vore det ju ett utmärkt tillfälle att ställa frågor om detta.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

morpa skrev:Pågår en intressant diskussion på FOSS Stockholms maillista om detta

Sedan ska nätverket för E-legitimation hos DFS. Nätverket ska ha en träff 5/5 2014 kl 17:30-20:00 på Kompetenscenter, Flemminggatan 7, Stockholm. Läs mer här

Om någon insatt har tillfälle att närvara vore det ju ett utmärkt tillfälle att ställa frågor om detta.
Ja, den på kungsholmen verkar bra. :D
Och den bästa frågan skulle ju vara den om Fribid! :D
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Harlekin33 skrev:
serafim skrev:Det betyder att med beräkningsgrunden i brevutkastet har vi potentiellt c:a 300000 Linux-bankid-anv.
Förlåt att jag nu hakar upp mig på ordet potentiellt.

:-X
Potentiellt eftersom statistiken visar OS-fördelningen totalt sett och inte för just Bank-ID-användare. Det intressanta är ju dock att siffran visar att Linux-användarna nu är lite mer än hälften av Windows 8-användarna, som FID anser är tillräckligt många.
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

serafim skrev:Det intressanta är ju dock att siffran visar att Linux-användarna nu är lite mer än hälften av Windows 8-användarna, som FID anser är tillräckligt många.
Det blev ju fel. 1/4 ska det vara eftersom linjerna för windows 8 och windows 8.1 går i varandra.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Lao Tzu skrev:Gällande meddelandena till respektive ”avdelning”:
[...]
Greppat och klart... :)
Lao Tzu skrev:Eventuellt kanske ett pressmeddelande som de kan kopiera rakt av kan vara av intresse, som Gunnar Hjalmarsson skrev. Det kräver dock mycket mer arbete och själv är jag inte bekväm med att försöka knåpa ihop något.
Jag har funderat lite på det där också, men vet inte säkert vilken vinkling av det hela som är bäst att lyfta fram. I förra förslaget för de inledande breven hade jag ett par tänkbara rubriker som tips till media. Det här är ett så stort och viktigt ämne att det nästan kräver en medial förstudie för att komma fram till hur det ska läggas upp och det vet jag inte om det här är rätt forum för. Det känns nästan som att möjligtvis skulle vi kunna ha med ett par tänkbara rubriker som jag hade i förra versionen av breven, eller också bör vi lämna över det här till "de som kan det" (media)...
Lao Tzu skrev:Slutligen bör du nog kolla igenom alla e-postadresser en gång till.
stig.jonsson[snabel-a]elegnamnden.se saknar g:et som det ser ut nu och KKV:s Dan Sjöblom saknar förnamnet dan.sjoblom[snabel-a]kkv.se
E-postadresserna är kopierade rakt av ifrån ditt förslag, jag har inte hunnit med att kontrollera eller verifiera någon av dem...
Lao Tzu skrev:Gällande skrivelsen som sådan:

Istället för ”Ett annat viktigt citat [...]” föreslår jag:
”Dessutom går beslutet rakt emot vad E-legitimationsnämnden beslutade (alternativt föreslog, beroende på vad de faktiskt gjorde) 2010:”
Fixat, med "beslutade/föreslog" formulerat som "sade", vilket är relevant för såväl beslutade som föreslog... ;)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

morpa skrev:Pågår en intressant diskussion på FOSS Stockholms maillista om detta

Det där mötet på Fleminggatan verkar riktigt intressant. Jag ska försöka gå på det men kan inte lova säkert ännu, det ligger liksom lite väl snart i tiden...

Synd att det inte är minst två veckor kvar till det, så att effekten av det vi är på väg att skicka iväg här antagligen hade synts i sammanhanget. Ringarna kan iofs sprida sig snabbt på vattnet, men en vecka känns ändå lite i minsta laget. Fast nåväl, det vi skickar härifrån kommer antagligen inte att få mindre effekt för det, det hade bara varit roligt att se resultatet av det...

[Edit] Om jag inte hinner närvara själv, så ska jag se till att vår skrivelse finns tillgänglig där för Nätverksledaren i god tid så att den kan föras upp och påtalas ändå.
Senast redigerad av 2 Osprey, redigerad totalt 28 gång.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ja just det ja, jag måste ju bifoga nuvarande dokument också om jag ska kunna få in några synpunkter på dem... ;D
Bilagor
PTS&KKV2.pdf
Brev
(105.16 KiB) Nerladdad 190 gånger
PTS - Skrivelse - 9e.pdf
Skrivelse
(254.83 KiB) Nerladdad 354 gånger
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Bra jobbat, skicka nu. (Ja, jag har läst igenom och tycker det är i skick att skickas)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ja, det ser bra ut. Vi kan nog skiicka detta nu innan det blir långbänk av detta också. Huvudbudskapet finns klart och tydligt i brevet. :D
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Ja, jag håller med om att allt ser bra ut. Sånär som på en, av mig föreslagen, tveksam formulering (jag ber om ursäkt för den och föreslår ännu en ändring):
”Vi har skickat den bifogade anmälan till […]. Det här är så viktigt att svenska medborgare måste informeras om att deras rättigheter, att som konsumenter själva välja operativsystem, godtyckligt körs över av det privatägda FID.”
Jag föreslår istället: "Vi har skickat den bifogade anmälan till […]. Det här är så viktigt att svenska medborgare måste informeras om att deras rättigheter som konsumenter, att själva välja operativsystem, godtyckligt körs över av det privatägda FID."
Egentligen är jag inte helt nöjd med den formuleringen heller men den är i alla fall bättre.

Sen har du gjort en dålig kopia av min sammanställning. ;) Här kan du se i mitt inlägg att jag inte ens har skrivit ut Stig Jönssons förmodade e-postadress och dessutom har med "dan" i Dan Sjöbloms adress: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 32#p472832

(&?)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Lao Tzu skrev:Ja, jag håller med om att allt ser bra ut. Sånär som på en, av mig föreslagen, tveksam formulering (jag ber om ursäkt för den och föreslår ännu en ändring):
Jag föreslår istället: "Vi har skickat den bifogade anmälan till […]. Det här är så viktigt att svenska medborgare måste informeras om att deras rättigheter som konsumenter, att själva välja operativsystem, godtyckligt körs över av det privatägda FID."
Egentligen är jag inte helt nöjd med den formuleringen heller men den är i alla fall bättre.
Den formuleringen fick jag inte att hänga ihop heller, så jag ändrade det till:
Vi har skickat den bifogade anmälan till PTS och Konkurrensverket. Det är viktigt att svenska medborgare informeras om att sina rättigheter som konsumenter. I detta sammanhang har de själva möjlighet att välja operativsystem istället för att detta godtyckligt bestäms av det privatägda FID som då kör över medborgarna.
...där jag för den delen inte är helt säker på om sista satsen egentligen behöver vara med...
Lao Tzu skrev:Sen har du gjort en dålig kopia av min sammanställning. ;) Här kan du se i mitt inlägg att jag inte ens har skrivit ut Stig Jönssons förmodade e-postadress och dessutom har med "dan" i Dan Sjöbloms adress: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 32#p472832
Jovisst, men om du tittar i inlägget närmast före det och som också är ditt... så har du skrivit både "stig.jonsson[snabel-a]elenamnden.se" och "sjoblom[snabel-a]kkv.se", så kopian jag gjort är nog för bra, eftersom även felen följer med... ;)
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Osprey skrev:Den formuleringen fick jag inte att hänga ihop heller, så jag ändrade det till:
Vi har skickat den bifogade anmälan till PTS och Konkurrensverket. Det är viktigt att svenska medborgare informeras om att sina rättigheter som konsumenter. I detta sammanhang har de själva möjlighet att välja operativsystem istället för att detta godtyckligt bestäms av det privatägda FID som då kör över medborgarna.
...där jag för den delen inte är helt säker på om sista satsen egentligen behöver vara med...
Mycket bättre. Jag håller med om att den sista satsen inte behövs:
"I det här sammanhanget ska de själva ha möjlighet att välja operativsystem istället för att detta godtyckligt bestäms av det privatägda FID."
Osprey skrev:Jovisst, men om du tittar i inlägget närmast före det och som också är ditt...
Jo... men där ska du ju inte titta! ;D

(&?)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nu har det varit lugnt här ett litet tag och det verkar det som om det inte finns fler åsikter nu. Så gott som alla som bidragit till skrivelsen har också varit online sedan det senaste skrevs i den här tråden, utan att de lagt till något. Så jag tror att vi är färdiga nu!

Om ingen protesterar innan 12:00 så skickar jag alltihopa då så att de kan sätta igång och jobba med det med en gång efter lunch... :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Tack, Osprey,

mycket bra och idogt arbetat. :kram:
Heders till dig. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

[…]att användandet av Linux i Sverige under den senaste tolvmånadersperioden är cirka 1,78% för ”Desktop”. Det vill säga vanliga persondatorer (ej telefoner, surfplattor, servrar m.m.).
1,78 kan ändras till 1,8. Två decimaler är knappast ”cirka”. :P

Uppdatering: Och den aktuella siffran är 1,8 %: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-S ... 201404-bar :)

Språklig ändring:
[…]att användandet av Linux i Sverige under den senaste tolvmånadersperioden är cirka 1,8 % för ”Desktop”, det vill säga vanliga persondatorer (ej telefoner, surfplattor, servrar m.m.).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Internet"