från 13.10 - 14.04 LTS
från 13.10 - 14.04 LTS
Har försökt att uppgradera från 13.10 till 14.04 brännt cd enligt svenska sidan och allt ok så långt. Men lyckas inte få datorn att läsa från cd,n vid omstart utan den envisas med att köra 13.10. jag får alternativet att få hjälp med Cd-uppstart hjälp och väljer detta. datorn jobbar och läser in filer under ca 6 minuter sedan kommer en skyllt med ett fel inträffade could not retrieve the required installation files. datorn använder wine som programstartare. har provat att lägga cd först i boot inställningarna men ingen skillnad. kan man inte köra skivan genom terminalprogrammet och i så fall hur?
Svante
Svante
Re: från 13.10 - 14.04 LTS
Det kan ha blivit fel när skivan brändes. Vilken guide använde du dig av?
- AirBox
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är inte så att du brände själva iso filen direkt till skivan? Den måste brännas som avbildning. En iso-fil är lite som en zip fil, med en massa filer innuti som måste ut. Har du jämfört MD5 ifrån nedladdningen så att inget blev konstigt när du hämtade filen?rod skrev:Har försökt att uppgradera från 13.10 till 14.04 brännt cd enligt svenska sidan och allt ok så långt. Men lyckas inte få datorn att läsa från cd,n vid omstart utan den envisas med att köra 13.10. jag får alternativet att få hjälp med Cd-uppstart hjälp och väljer detta. datorn jobbar och läser in filer under ca 6 minuter sedan kommer en skyllt med ett fel inträffade could not retrieve the required installation files. datorn använder wine som programstartare. har provat att lägga cd först i boot inställningarna men ingen skillnad. kan man inte köra skivan genom terminalprogrammet och i så fall hur?
Svante
Hej Jag använde Brasero cd brännare som startade av sig själv i ubuntu under processen.
MD5??? vad är det för något? jag är nybörjare på detta speciellt när det inte fungerar som man tänkt sig
Svante
MD5??? vad är det för något? jag är nybörjare på detta speciellt när det inte fungerar som man tänkt sig

Svante
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Ubuntu får inte plats på en CD, utan det behövs en DVD.
How to burn a DVD on Ubuntu
MD5 är en typ av kontrollsumma, som kan användas för att verifiera en fils integritet. Andra, säkrare, typer är SHA1 och SHA256.
SHA256: http://releases.ubuntu.com/trusty/SHA256SUMS
SHA1: http://releases.ubuntu.com/trusty/SHA1SUMS
MD5: http://releases.ubuntu.com/trusty/MD5SUMS
Du kan använda GtkHash, som finns i Programcentralen, för att beräkna en kontrollsummor att jämföra med dem jag länkade till.
Du har inte övervägt att göra en uppgradering med Programuppdateraren?
Upgrading from Ubuntu 13.10
How to burn a DVD on Ubuntu
MD5 är en typ av kontrollsumma, som kan användas för att verifiera en fils integritet. Andra, säkrare, typer är SHA1 och SHA256.
SHA256: http://releases.ubuntu.com/trusty/SHA256SUMS
SHA1: http://releases.ubuntu.com/trusty/SHA1SUMS
MD5: http://releases.ubuntu.com/trusty/MD5SUMS
Du kan använda GtkHash, som finns i Programcentralen, för att beräkna en kontrollsummor att jämföra med dem jag länkade till.
Du har inte övervägt att göra en uppgradering med Programuppdateraren?
Upgrading from Ubuntu 13.10
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Ja det är riktigt, fel av mig. Jag har programmet på dvd. Jag provade uppgradering men det gick inte heller då datorn kommer till ett läge där den söker nya filer och sedan talar om att den är uppdaterad. Men jag börjar fundera på om datorn kan vara för gammal och inte kan starta från dvd, men det är ju konstigt då den har laddat ner och brännt på dvd och jag kan se alla fierna. Känns som jag skulle behöva tvångs starta datorn från dvd skivan hur man nu går tillväga.
På den datorn jag skriver nu har jag 14.04 och installerade från dvd utan problem.
På den datorn jag skriver nu har jag 14.04 och installerade från dvd utan problem.
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det kanske inte hjälper men har du provat att installera från USB istället?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det låter som om du körde något i still medrod skrev:Jag provade uppgradering men det gick inte heller då datorn kommer till ett läge där den söker nya filer och sedan talar om att den är uppdaterad.
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
vilket bara tillser att du har en uppgraderad 13.10. Här visas hur du lämpligen uppgraderar till 14.04 utan att krångla med en ny ISO och DVD osv.:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/upgrade
Jo det har jag provat. men ok nu slänger jag min iso uppdatering i papperskorgen och gör ett nytt försök. Samma visa programmet söker, hittar inget nytt och datorn är uppgraderad säger den. Så där tar det stopp. men jag kanske måste bränna utan iso till dvd först? Jag vet ju inte om den söker på nätet eller i dator eller från dvd,n?
- Gunnar Hjalmarsson
Knepigt.rod skrev:Jo det har jag provat. men ok nu slänger jag min iso uppdatering i papperskorgen och gör ett nytt försök. Samma visa programmet söker, hittar inget nytt och datorn är uppgraderad säger den. Så där tar det stopp.
Vad händer om du öppnar ett terminalfönster och kör kommandot
do-release-upgrade
ingen ny utgåva hittades 

En fråga, när jag skriver do-release kommandot så letar den ju efter ny utgåva av ubuntu . Men var letar den? På dvd eller hårdisken eller nätet?
Rod
Rod
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Vad händer om du trycker Alt+F2 och skriver kommandot update-manager -d ?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Programvaran redan updaterad
- Gunnar Hjalmarsson
Vet egentligen inte, men skulle gissa att den checkar någon fil på disken.rod skrev:En fråga, när jag skriver do-release kommandot så letar den ju efter ny utgåva av ubuntu . Men var letar den? På dvd eller hårdisken eller nätet?
Vilket leder mig till tanken att du kanske inte har en komplett och fullt uppdaterad 13.10. Bästa sättet att säkerställa det är att förvissa sig om att paketet ubuntu-desktop är installerat.
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Om du därefter kör:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
så vet du att allt som skall finnas på en uppdaterad 13.10 är på plats.
I det läget borde t ex do-release-upgrade kommandot sätta igång uppgraderingen till 14.04. (Annars får vi hitta på något annat.)
Ok har testat igen men ingen skillnad datorn uppgraderad.
- Gunnar Hjalmarsson
Ok, i det läget skulle jag själv göra så här:
- pkexec gedit /etc/apt/sources.list
- Byt ut saucy mot trusty genomgående och spara
- sudo apt-get update
- sudo apt-get upgrade
- Ta en kopp kaffe. (Det kommer att ta en bra stund. Men du bör hålla viss koll, ifall det under processen dyker upp någon fråga.)
- Avsluta med: sudo apt-get dist-upgrade
- Starta om datorn
ok hur byta ut sausy mot trusty genomgående rent praktiskt?
GTK Warning can not open the display blir svaret efter första raden.
- Gunnar Hjalmarsson
Aha, glömde att jag har en 'specialare' på min dator.rod skrev:GTK Warning can not open the display blir svaret efter första raden.
Pröva då istället:
sudo apt-get install gksu
gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Det finns en 'sök och ersätt' funktion i gedit.rod skrev:ok hur byta ut sausy mot trusty genomgående rent praktiskt?