Vill lära mig mer om X!

Användarvisningsbild
DrMario

Vill lära mig mer om X!

Inlägg av DrMario »

Hej!

Skulle försöka ändra upplösning på den klonade skärmbilden på TVn. Efter en tids googlande och vettlöst pillande i xorg.conf slog det mig att jag att jag verkligen inte kan det här. Det skulle vara jätteschysst om någon kunnig på området kunde förklara
lite kortfattat (eller långdraget, om ni orkar ;)):
  • Hur fönstersystemet X fungerar (eller tja, på ett ungefär)
  • Vad som styr vad i t ex xorg.conf
  • Hur man får saker att verkligen fungera! T ex ändra upplösning
Trevliga länkar är också uppskattade.
Har själv sökt en del, men icke hittat något som har gett mig en helhetsbild av hur allt fungerar...
⊲ஜ௹ஔ௵ௌூ⊳
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Vill lära mig mer om X!

Inlägg av DeepThought »

Det är kanske inte mycket, men iallafall ett litet tips sålänge: helt enkelt RTFM ;) Nej, men ärligt talat så står den en del bra i manualen. Det är framförallt manualen till xorg.conf jag tänker på.

För att nå en manualsida kör du (i teminalläge) man vad-du-vill-titta-på. Ex. så är man xorg.conf rätt intressant (dock är de flesta manualsidor tyvärr väldigt tenkiska och kortfattade). Jag kan tyvärr inte komma med några bättre förslag såhär, men jag hoppas att någon annan kommer med fina tips (för jag skulle också behöva lära mig ett och annat).

Du söker i manualen med ? och avslutar med q.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Linus Walleijs bok "Att använda Linux och GNU" finns på nätet, där står en del.

http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
DrMario

Inlägg av DrMario »

DeepThought: Tack, det hade jag faktiskt inte tänkt på ::)
Visserligen är manualen till xorg också lite väl teknisk och svårbegriplig för mig, men den kan nog iaf bidra till att öka min förståelse en del.  :)

nicefinger: Verkar vara bra läsning, kanske t o m går till biblioteket och lånar, bara för att slippa plöja igenom 100 sidor .pdf.
⊲ஜ௹ஔ௵ௌூ⊳
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

440 sidor pdf, faktiskt :P
Användarvisningsbild
DrMario

Inlägg av DrMario »

Jag tänkte på själva X-delen, som ju faktiskt är 54 sidor... inte 100  ;)

Ju mer jag lär mig om det, desto mer begriper jag att jag inte förstår nånting! :-\
⊲ஜ௹ஔ௵ௌூ⊳
Okänd

Inlägg av Okänd »

DrMario skrev:
  • Hur fönstersystemet X fungerar (eller tja, på ett ungefär)
  • Vad som styr vad i t ex xorg.conf
  • Hur man får saker att verkligen fungera! T ex ändra upplösning
Trevliga länkar är också uppskattade.
Xorgs egen wiki är nog den naturliga startpunkten...

http://wiki.x.org/wiki/

Just nu händer det extremt mycket på just grafikfronten så det är nog svårt
att greppa det här.... ;)

Hursomhelst så gör Xorgs utvecklare ett riktigt "skitjobb" för att försöka hålla ihop det här
just nu som de ska ha all heder av.  Version 7.2 är en plattform som man kanske kan enas kring för framtiden.
Användarvisningsbild
DrMario

Inlägg av DrMario »

Vad jag har förstått blir det onödigt krångligt p g a att grafikkortstillverkarna inte är så heta på att samarbeta med X-makarna...  :(

Hoppas det går åt rätt håll nu i alla fall.
Men vad kommer egentligen X11R7.2 innebära?
För oss som inte kan nåt  :)
⊲ஜ௹ஔ௵ௌூ⊳
Användarvisningsbild
mikimon
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av mikimon »

jag har också funderat lite på det där.
vad är det som bestämmer vilken upplösning som skall köras?
I min xorg.conf fil har jag ställt in rätt upplösning, refresh rate m,m.. Så när jag kommer in i min GUI inloggingsskärm (kde) så är upplösningen fine. men fort ja väljer min session och loggar in så pang så hoppar min upplösning ner ett snäpp och jag kan ej ändra detta.
Finns det någon fil i X som man kan configuera? varför gör han detta?
jag har kollat i loggfilen xorg.0log eller något, och använt dom inställningarna han hittar där i min xorg, refreshrate, possitions m,m. u name it. Blir samma sak. Kör ja en ny dpkg-reconfigure xserver.xorg så blir allt fine och bra, dock så visas bilden bara på en skärm så skärmen som ska va nummer två blir 1 och ettan blir svart men upplösningen funkar. installerar ati drivare funkar fint. lägger in dualheads med aticonfig verktyget, efter reboot skärmarna funkar fina fisken men så fort ja loggar in i kde så slängs upplösningen ner på 1280x720... någon som har en lösning?

Men om ja väljer att han skall köra bigdesktop dvs utökat skrivbord då fungerar skärmen i rätt upplösning, men min muspekare (pilen) blir bara en ruta med massa grafikfel i. kollar ja xorg.conf filen så har han lagt till en till device, screen och monitor. tar jag bort dom så startat inte x, tar ja bort inst. för skräm två som aticonfig programmet har gjort blir det samma. x vill ej starta pga. fel i xorg.conf filen.
Senast redigerad av 1 mikimon, redigerad totalt 14 gånger.
Mikael Väänänen
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"