14.04 problem?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
roland_larsson100

14.04 problem?

Inlägg av roland_larsson100 »

Hur mycket skiljer sig 14.04 från 13.10?
Kräver 14.04 mera kräm än 13.10? (så brukade det vara i windowsvärlden med nya versioner).
Ser på internationellt ubuntuforum redan nu ett par hundra trådar med problem i samband med uppgraderingen. Känns lite scary. Är ny Lubuntuanvändare - 13.10 på gammal P4 2,8 maskin.
Köra vidare och vänta ut en bugrättad version?
Meerkat

Re: 14.04 problem?

Inlägg av Meerkat »

När det gäller nya Lubuntu så är det väldigt lite nyheter. Det är inte i närheten av skillnaden mellan olika Windowsversioner. Din dator kommer klara av 14.04, men den versionen är rätt ny och det finns en del buggar kvar. Bl.a. i Firefox & uppdateringsprogrammet. Jag rekommenderar att du väntar till slutet av stödet av 13.10 och sedan uppgraderar. Stödet för 13.10 försvinner i slutet på juli.
Användarvisningsbild
AirBox
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av AirBox »

Meerkat skrev:När det gäller nya Lubuntu så är det väldigt lite nyheter. Det är inte i närheten av skillnaden mellan olika Windowsversioner. Din dator kommer klara av 14.04, men den versionen är rätt ny och det finns en del buggar kvar. Bl.a. i Firefox & uppdateringsprogrammet. Jag rekommenderar att du väntar till slutet av stödet av 13.10 och sedan uppgraderar. Stödet för 13.10 försvinner i slutet på juli.
Så sant som det är sagt. Buggar brukar slätas ut relativt snabbt, men har du inget emot buggar så kan du rapportera dom så att dom fixas snabbare igenom att köra 14.04.
roland_larsson100

AirBox skrev:.................

Så sant som det är sagt. Buggar brukar slätas ut relativt snabbt, men har du inget emot buggar så kan du rapportera dom så att dom fixas snabbare igenom att köra 14.04.
Tack, det är det jag vill undvika. Vill bara kunna använda datorn, inte behöva jobba med den i onödan.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det är för mig inte självklart i det här fallet att den bästa strategin för att undvika buggar är att vänta så länge som möjligt med att uppgradera.

14.04 är en LTS, vilket i sig innebär att man ansträngt sig lite extra med att undvika buggar vid releasetidpunkten. Den innehåller dessutom relativt få nyheter. Samtidigt har det inte funnits någon påtaglig iver att åtgärda buggar i 13.10, eftersom nästa LTS har varit nära förestående...

Så det kan mycket väl vara så att Ubuntu 14.04 som släpptes i förra veckan har färre buggar än 13.10, trots att den senare har funnits i sex månader.
roland_larsson100

Då jag måste välja mellan två motstridiga besked får min förvärvade sketicism och konservatism råda.
En gång i tidernas begynnelse var jag ansvarig för en säljkår i läkemedelsbranschen. Vi skulle byta säljstödssystem från dosmiljö till windowsmiljö. Oss ovetande blev vi utsedda till försökskaniner och fick implementerat en version som sades vara "färdigutvecklad, såld och fältprövad". Det visade sig så smånigom att "fältet" var mjukvaruföretagets utvecklingslab. Referensföretagen som sades ha köpt, ingick tydligen i samma försöksgrupp som vi - man ska alltid kolla upp referenser!!!
Katastrof! Inget fungerade. Vid nästkommande säljkonferens fick jag fysiskt hindra en av leverantörens tekniker från att besöka vår konferens. Jag hade inte kunnat garantera hans säkerhet om han visat sig där....Han hade blivit lynchad!
Så numera väljer jag att avvakta med alla nya oprövade versioner av "affärskritiska" system.
För mig som nybliven pensionär är min bankdator affärskritisk..
Så - jag väntar och ser.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"