Finansiell ID-Teknik BID AB bör redan första gången det nämns kortas till FID. Kollar man på Sprays och Speedmails avtalsvillkor gör de på motsvarande sätt:
Det är kort och enkelt. Kan deras jurister skriva så borde även vi kunna göra det. Dessutom kommer citatet lite fel. Jag ger därför ett nytt förslag för hela första stycket:Det har kommit till vår kännedom att Finansiell ID-teknik BID AB ("FID") [...]
De två första meningarna i stycke två är mer eller mindre upprepningar av samma information som ges (om än delvis implicit) i första styckets första mening. Därför tycker jag att du kan ta bort dem. Man kan istället börja andra stycket på följande sätt:Det har kommit till vår kännedom att Finansiell ID-teknik BID AB ("FID") har för avsikt att upphöra med BankID för Linux (eller möjligen Linuxbaserade operativsystem):
CITAT
Petitess: "Det innebär implicit att beslut angående detta, måste eller åtminstone strängeligen bör, gynna landet som helhet"FID ägs av [...]
Det första kommatecknet ska väl stå efter 'måste'? (Jag ber om ursäkt för mitt förra, felaktiga, förslag.)
Därefter kan man ha "För att motivera sitt ställningstagande säger FID: CITAT" Dock hade jag skrivit på följande sätt:
Här kommer jag att dröja kvar lite innan jag fortsätter med övrig respons. Jag tycker att vi bör hänvisa till deras egna siffror från deras egen hemsida för att visa att de överdriver när de pratar med pressen och för att visa att vi har koll på vad vi pratar om. Gå in på http://www.bankid.com/sv/Statistik/Statistik-2014/Som motiv till sitt beslut anger FID det låga användarantalet:
CITAT
Kollar man på deras statistik för mars kan man se att de har cirka 5 miljoner användare, potentialen är att cirka 8 miljoner har möjlighet att använda BankID.
Det sker cirka 400 miljoner transaktioner med BankID årligen.
Totalt, för 2013, fördelas dessa på följande sätt:
Kommuner och landsting 0,4%
Övriga privata tjänster, 1,0%
Finansiella tjänster, 4,3%
Portaltjänster, 6,1%
Myndigheter, 18,7%
Internetbanktjänster, 69,5%
Tar man bort Internetbanktransaktioner ser det hela än mer intressant ut:
Kommuner och landsting, 1,4%
Övriga privata tjänster, 3,2%
Finansiella tjänster, 14,1%
Portaltjänster 19,9%
Myndigheter, 61,4%
Det är alltså inte en försumbar andel allmännyttiga tjänster som förvägras dem som använder Linux. Det bör komma till allmänhetens kännedom.
Först efter dessa klargöranden hade jag lagt in: "Detta påverkar så många faktorer". Dock tycker jag att nämnda formulering låter för abstrakt. Vadå "faktorer" vilka? Jag hade formulerat det såhär:
Just formuleringen ”[...] kapitalt felaktigt antagande” låter som att vi mer vill säga att de har fel, än att vi vill övertyga dem om att ändra sig. Dessutom tenderar förstärkningsord att förminska allvaret (och därmed styrkan) i påståendet.Detta har så många negativa konsekvenser att vi inte kan låta det ske. Särskilt inte som beslutet är fattat på felaktiga grunder.
Sen hade jag fortsatt med ”Siffror som inte speglar verkligheten”. Dock ligger inte ”Enligt till exempel” bra i min mun. Jag hade ändrat till:
Jag hade fortfarande tagit bort informationen om serversidan eftersom man (väl?) ändå inte använder BankID på servern. Serversiffrorna ger dem möjlighet att anklaga oss för att bolla med felaktiga eller åtminstone irrelevanta siffror.Exempelvis [...]
”När BankID/FID säger att det finns 7,3 miljoner BankID, så borde alltså ungefär 120 000 av dessa användas från Linux.”
Jag hade använt följande formulering:
Notera att ifall vi utgår från siffran 5 miljoner behöver vi även ändra 120 000 till den nya summan. Anledningen till att inte skriva BankID/FID är just att BankID inte är företaget (väl?) samt att vi ovan påstår att vi fortsättningsvis enbart kommer att skriva ”FID”. Då gäller det att vara konsekventa.När FID påstår att det finns 7,3 miljoner BankID, borde alltså cirka 120 000 av dessa användas i Linuxbaserade miljöer.
”En hel del av förklaringen till detta ligger i hur stödet för olika operativsystem i verkligheten har varit utformat. Följande lista för systemkrav är hämtat direkt från BankID:”
”För det andra har det endast funnits stöd för 32-bitarsversionen av Ubuntu, trots att en stor del av dagens installationer av Linux, precis som för Windows, finns på 64-bitars datorer.”"En stor del av förklaringen ligger i hur stödet för olika operativsystem har varit utformat. Följande lista för systemkrav är hämtat direkt från BankID:"
”Det skulle därför vara ganska märkligt om PTS tillät de svenska storbankerna att stänga ute det enda operativsystemet av betydelse som består av öppen källkod.”För det andra har det endast funnits stöd för 32-bitarsversionen av Ubuntu, trots att en stor del av dagens installationer, precis som moderna Windows-installationer, består av, 64-bitarsversioner.
”Dessutom bör Sveriges medborgare kunna välja en miljö baserad på öppen källkod, utan att tvingas kompromissa för att kunna använda vitala samhällsrelaterade funktioner.”Det skulle vara märkligt om PTS tillät de svenska storbankerna att stänga ute det största öppen källkods-baserade operativsystemet.
Tittar vi på alternativen för att uppgradera behöver vi i samband med det bemöta argumentet om att FID hoppas att vi Linux-användare ska gå över till Mobilt BankID. Därmed skulle det vara bra att ha med statistik för hur många som ens har en smartphone. Jag är inte jätteduktig på att googla så det enda jag har hittat är följande: http://designmobile.se/om-mobilt-surfan ... tivsystem/[...] kompromissa med vitala samhällsrelaterade funktioner.
Det är dock inte särskilt uppdaterade siffror. Jag kan tänka mig att minst 60% äger en smartphone idag. Skulle den gissningen stämma är det alltså 40% som inte har det alternativet. Hur många av dem som använde(-r) XP respektive Linux är dock höljt i dunkel. Klart är i alla fall att de antingen behöver nytt OS eller en ny telefon. Dessutom innebär en Smartphone att man tvingas knyta sig till antingen IOS eller Android, med allt vad det innebär. Här finns alltså heller inget öppet och fritt alternativ (Ubuntu Touch lär de ju knappast stödja men där finns möjligen utvägen att använda Android-appen).
Vidare ser jag nästan veckovis reklam från Elgiganten om att man kan köpa en ny bärbar dator för 2500-3000 kronor så 5000 är en överdrift.
Dessutom anser jag fortfarande att det nationalekonomiska argumentet är tveeggat då somliga anser att det är viktigt att vi fortsätter handla för att hålla igång ekonomin, vilket innebär att det finns nationalekonomiska fördelar med att tvinga folk att köpa nya datorer.
"Siffrorna som ligger till grund för beslutet att avsluta stödet för Linux, bygger felaktiga premisser".
I enlighet med min formulering längre upp bör det istället stå:
Edit: Ovanstående är baserat på tredje utkastet."Siffrorna som ligger till grund för beslutet (att avsluta stödet för Linux bygger på felaktiga grunder"