BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Lao Tzu »

Jag kommer att återupprepa några förändringsförslag. Den här gången med argument. Dock, eftersom det också handlar om smak, kommer jag inte att tjata mer efter det här. :) Dessutom tillkommer det en del nya tankar. Notera att jag den här gången har ändringsförslagen i BBCode-citat.

Finansiell ID-Teknik BID AB bör redan första gången det nämns kortas till FID. Kollar man på Sprays och Speedmails avtalsvillkor gör de på motsvarande sätt:
Det har kommit till vår kännedom att Finansiell ID-teknik BID AB ("FID") [...]
Det är kort och enkelt. Kan deras jurister skriva så borde även vi kunna göra det. Dessutom kommer citatet lite fel. Jag ger därför ett nytt förslag för hela första stycket:
Det har kommit till vår kännedom att Finansiell ID-teknik BID AB ("FID") har för avsikt att upphöra med BankID för Linux (eller möjligen Linuxbaserade operativsystem):
CITAT
De två första meningarna i stycke två är mer eller mindre upprepningar av samma information som ges (om än delvis implicit) i första styckets första mening. Därför tycker jag att du kan ta bort dem. Man kan istället börja andra stycket på följande sätt:
FID ägs av [...]
Petitess: "Det innebär implicit att beslut angående detta, måste eller åtminstone strängeligen bör, gynna landet som helhet"
Det första kommatecknet ska väl stå efter 'måste'? (Jag ber om ursäkt för mitt förra, felaktiga, förslag.)

Därefter kan man ha "För att motivera sitt ställningstagande säger FID: CITAT" Dock hade jag skrivit på följande sätt:
Som motiv till sitt beslut anger FID det låga användarantalet:
CITAT
Här kommer jag att dröja kvar lite innan jag fortsätter med övrig respons. Jag tycker att vi bör hänvisa till deras egna siffror från deras egen hemsida för att visa att de överdriver när de pratar med pressen och för att visa att vi har koll på vad vi pratar om. Gå in på http://www.bankid.com/sv/Statistik/Statistik-2014/
Kollar man på deras statistik för mars kan man se att de har cirka 5 miljoner användare, potentialen är att cirka 8 miljoner har möjlighet att använda BankID.

Det sker cirka 400 miljoner transaktioner med BankID årligen.
Totalt, för 2013, fördelas dessa på följande sätt:
Kommuner och landsting 0,4%
Övriga privata tjänster, 1,0%
Finansiella tjänster, 4,3%
Portaltjänster, 6,1%
Myndigheter, 18,7%
Internetbanktjänster, 69,5%

Tar man bort Internetbanktransaktioner ser det hela än mer intressant ut:
Kommuner och landsting, 1,4%
Övriga privata tjänster, 3,2%
Finansiella tjänster, 14,1%
Portaltjänster 19,9%
Myndigheter, 61,4%

Det är alltså inte en försumbar andel allmännyttiga tjänster som förvägras dem som använder Linux. Det bör komma till allmänhetens kännedom.

Först efter dessa klargöranden hade jag lagt in: "Detta påverkar så många faktorer". Dock tycker jag att nämnda formulering låter för abstrakt. Vadå "faktorer" vilka? Jag hade formulerat det såhär:
Detta har så många negativa konsekvenser att vi inte kan låta det ske. Särskilt inte som beslutet är fattat på felaktiga grunder.
Just formuleringen ”[...] kapitalt felaktigt antagande” låter som att vi mer vill säga att de har fel, än att vi vill övertyga dem om att ändra sig. Dessutom tenderar förstärkningsord att förminska allvaret (och därmed styrkan) i påståendet.

Sen hade jag fortsatt med ”Siffror som inte speglar verkligheten”. Dock ligger inte ”Enligt till exempel” bra i min mun. Jag hade ändrat till:
Exempelvis [...]
Jag hade fortfarande tagit bort informationen om serversidan eftersom man (väl?) ändå inte använder BankID på servern. Serversiffrorna ger dem möjlighet att anklaga oss för att bolla med felaktiga eller åtminstone irrelevanta siffror.

”När BankID/FID säger att det finns 7,3 miljoner BankID, så borde alltså ungefär 120 000 av dessa användas från Linux.”
Jag hade använt följande formulering:
När FID påstår att det finns 7,3 miljoner BankID, borde alltså cirka 120 000 av dessa användas i Linuxbaserade miljöer.
Notera att ifall vi utgår från siffran 5 miljoner behöver vi även ändra 120 000 till den nya summan. Anledningen till att inte skriva BankID/FID är just att BankID inte är företaget (väl?) samt att vi ovan påstår att vi fortsättningsvis enbart kommer att skriva ”FID”. Då gäller det att vara konsekventa.

”En hel del av förklaringen till detta ligger i hur stödet för olika operativsystem i verkligheten har varit utformat. Följande lista för systemkrav är hämtat direkt från BankID:”
"En stor del av förklaringen ligger i hur stödet för olika operativsystem har varit utformat. Följande lista för systemkrav är hämtat direkt från BankID:"
”För det andra har det endast funnits stöd för 32-bitarsversionen av Ubuntu, trots att en stor del av dagens installationer av Linux, precis som för Windows, finns på 64-bitars datorer.”
För det andra har det endast funnits stöd för 32-bitarsversionen av Ubuntu, trots att en stor del av dagens installationer, precis som moderna Windows-installationer, består av, 64-bitarsversioner.
”Det skulle därför vara ganska märkligt om PTS tillät de svenska storbankerna att stänga ute det enda operativsystemet av betydelse som består av öppen källkod.”
Det skulle vara märkligt om PTS tillät de svenska storbankerna att stänga ute det största öppen källkods-baserade operativsystemet.
”Dessutom bör Sveriges medborgare kunna välja en miljö baserad på öppen källkod, utan att tvingas kompromissa för att kunna använda vitala samhällsrelaterade funktioner.”
[...] kompromissa med vitala samhällsrelaterade funktioner.
Tittar vi på alternativen för att uppgradera behöver vi i samband med det bemöta argumentet om att FID hoppas att vi Linux-användare ska gå över till Mobilt BankID. Därmed skulle det vara bra att ha med statistik för hur många som ens har en smartphone. Jag är inte jätteduktig på att googla så det enda jag har hittat är följande: http://designmobile.se/om-mobilt-surfan ... tivsystem/
Det är dock inte särskilt uppdaterade siffror. Jag kan tänka mig att minst 60% äger en smartphone idag. Skulle den gissningen stämma är det alltså 40% som inte har det alternativet. Hur många av dem som använde(-r) XP respektive Linux är dock höljt i dunkel. Klart är i alla fall att de antingen behöver nytt OS eller en ny telefon. Dessutom innebär en Smartphone att man tvingas knyta sig till antingen IOS eller Android, med allt vad det innebär. Här finns alltså heller inget öppet och fritt alternativ (Ubuntu Touch lär de ju knappast stödja men där finns möjligen utvägen att använda Android-appen).

Vidare ser jag nästan veckovis reklam från Elgiganten om att man kan köpa en ny bärbar dator för 2500-3000 kronor så 5000 är en överdrift.

Dessutom anser jag fortfarande att det nationalekonomiska argumentet är tveeggat då somliga anser att det är viktigt att vi fortsätter handla för att hålla igång ekonomin, vilket innebär att det finns nationalekonomiska fördelar med att tvinga folk att köpa nya datorer.

"Siffrorna som ligger till grund för beslutet att avsluta stödet för Linux, bygger felaktiga premisser".
I enlighet med min formulering längre upp bör det istället stå:
"Siffrorna som ligger till grund för beslutet (att avsluta stödet för Linux bygger på felaktiga grunder"
Edit: Ovanstående är baserat på tredje utkastet.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag har försökt fixa och rätta till lite saker...
Lao Tzu skrev:Finansiell ID-Teknik BID AB bör redan första gången det nämns kortas till FID.
Jag har rättat till lite här nu. Första gången anger jag att vi använder beteckningen FID som förkortning för "Finansiell ID-Teknik BID AB". Att jag trots detta skriver ut hela namnet även andra gången är att det stycket handlar om just företaget självt.
Lao Tzu skrev:De två första meningarna i stycke två är mer eller mindre upprepningar av samma information som ges (om än delvis implicit) i första styckets första mening. Därför tycker jag att du kan ta bort dem.
Fixat...
Lao Tzu skrev:Därefter kan man ha "För att motivera sitt ställningstagande säger FID: CITAT" Dock hade jag skrivit på följande sätt:
Som motiv till sitt beslut anger FID det låga användarantalet:
CITAT
Fixat...
Lao Tzu skrev:Här kommer jag att dröja kvar lite innan jag fortsätter med övrig respons. Jag tycker att vi bör hänvisa till deras egna siffror från deras egen hemsida för att visa att de överdriver när de pratar med pressen och för att visa att vi har koll på vad vi pratar om. Gå in på http://www.bankid.com/sv/Statistik/Statistik-2014/
Kollar man på deras statistik för mars kan man se att de har cirka 5 miljoner användare, potentialen är att cirka 8 miljoner har möjlighet att använda BankID.
Både det vi och de säger, bygger på deras statistik, framförallt när det lägger antalet BankID-användare. Ingen annan än de kan ju för övrigt ha statistik om just detta.

Det viktiga är att vi bygger vårt resonemang kring hur många Linux-användare det finns, på statistik från en oberoende part, dvs. Statcounter. Om vi sedan accepterar FID:s överdrivet höga siffra på 7,3 miljoner BankID-användare, så innebär detta då också automatiskt fler Linux-användare.

Skulle vi istället gå efter den kanske mer korrekta siffran på 5 miljoner, så minskar antalet Linux-användare i motsvarande grad. Men här får vi då också effekten att antalet Linux-användare hamnar under 100 000, vilket jag tror är psykologiskt sämre än 120 000 av 7 300 000.

De siffrorna du visar med hur stor del av BankID som används för kontakt och annat vad gäller myndigheter är mycket intressanta. Men jag är lite undrande över om vi inte avlägsnar oss lite från fokus om vi tar upp dem. De bevisar visserligen att en stor del av användandet är relaterat till detta, men själv tycker jag att det räcker med det att Skatteverket, Försäkringskassan, CSN, etc. etc. använder det borde räcka...
Lao Tzu skrev:Jag hade fortfarande tagit bort informationen om serversidan eftersom man (väl?) ändå inte använder BankID på servern. Serversiffrorna ger dem möjlighet att anklaga oss för att bolla med felaktiga eller åtminstone irrelevanta siffror.
Vi använder enbart siffrorna för "Desktop" som argument, så FID lär inte kunna anklaga oss för att bolla med felaktiga eller irrelevanta siffror. Dessutom tycker jag att siffran för servrar visar att Linux inte bara är någon marginalförekomst bland entusiaster, utan att det faktiskt utgör en grundmurad del av Internet.

Och viss kan man använda BankID från en server, även om jag för den delen tror att det är rätt få som gör det... När det gäller detta så är det ju också så att det finns inte något entydigt sätt att avgöra vad som är en "desktop" och vad som är en server. För Ubuntu så är skillnaden till största delen bara att en Ubuntu server har inget grafiksystem installerat, så det enda man har att tillgå där är alltså terminalen. Men på en server så kan man ju utan vidare installera Gnome eller KDE eller vad man vill och det blir ju för det inte automatiskt en "desktop". Sedan finns det ju ute på många företag "desktops" (tunna klienter), som i princip bara visar upp grafik från en server och då kan det vara väldigt svårt att entydigt skilja mellan vad som är vad.

Så därför skulle man kunna säga det som att de 1,73% Linux "Desktops" som finns i själva verket innebär att det är en något högre siffra "Linux burkar" som kan använda sig av BankID. Detta tycker jag dock inte att vi bryr oss om att ta upp, dels eftersom det inte finns några entydiga siffror och dessutom för att det kan vara svårt att bevisa. Sedan tycker jag att den siffra vi får fram med drygt 120 000 användare räcker gott och väl för att motivera att deras siffra med 5000 är grovt felaktig och att vi inte bara är någon liten samling av nördar...
Lao Tzu skrev:Tittar vi på alternativen för att uppgradera behöver vi i samband med det bemöta argumentet om att FID hoppas att vi Linux-användare ska gå över till Mobilt BankID. Därmed skulle det vara bra att ha med statistik för hur många som ens har en smartphone.
Jag tycker inte att det behövs. Bara det att de inte tänker supporta BankID för datorer med Linux, visar att alla samhällsmedborgare inte behandlas lika. Här visar vi ju också att det inte rör sig om någon liten försumbar minoritet, utan faktiskt rätt många (>120 000). Varför ska Linux-användare tvingas att ha en smartphone när Windows-användare kan göra allt från sin dator?
Lao Tzu skrev:Vidare ser jag nästan veckovis reklam från Elgiganten om att man kan köpa en ny bärbar dator för 2500-3000 kronor så 5000 är en överdrift.
Jovisst, men jag tror ändå att 5000 är en ganska realistisk summa. Dels känns det bättre att jämföra med en "normaldator" och inte med absolut billigast tänkbara och dessutom så ingår säkert inte skärm och tangentbord i de allra lägsta priserna.

En ny dator ligger generellt sett någonstans mellan 2500 och 35 000, så jag tycker att vi ligger lågt nog med 5000.
Lao Tzu skrev:Dessutom anser jag fortfarande att det nationalekonomiska argumentet är tveeggat då somliga anser att det är viktigt att vi fortsätter handla för att hålla igång ekonomin, vilket innebär att det finns nationalekonomiska fördelar med att tvinga folk att köpa nya datorer.
Jag vet att det är tveeggat och att det även finns nationalekonomiska fördelar med att folk köper nya datorer, dock väldigt få privatekonomiska... Men att argumentet är tveeggat behöver vi ju inte tala om för dem...

I övrigt har jag försökt fixa till eller anpassa resten till dina utmärkta förslag... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Osprey skrev:
Lao Tzu skrev:En massa om statistik
Skulle vi istället gå efter den kanske mer korrekta siffran på 5 miljoner, så minskar antalet Linux-användare i motsvarande grad. Men här får vi då också effekten att antalet Linux-användare hamnar under 100 000, vilket jag tror är psykologiskt sämre än 120 000 av 7 300 000.
Jag håller med dig om att det är psykologiskt fördelaktigt om summan når över 100 000. Samtidigt kan VD:n (var det väl som uttalade sig om 7,3 miljoner) hävda att han minns fel och därmed sänka relevansen i vår argumentation genom att hänvisa till den lägre summan. Skulle han å andra sidan hävda att 7,3 miljoner är en senare siffra ökar relevansen i vår argumentation, ifall vi utgår från summan 5 miljoner.
Osprey skrev:De siffrorna du visar med hur stor del av BankID som används för kontakt och annat vad gäller myndigheter är mycket intressanta. Men jag är lite undrande över om vi inte avlägsnar oss lite från fokus om vi tar upp dem. De bevisar visserligen att en stor del av användandet är relaterat till detta, men själv tycker jag att det räcker med det att Skatteverket, Försäkringskassan, CSN, etc. etc. använder det borde räcka...
Risken finns. Det jag tänkte är att siffrorna pekar på att det inte blott är en kuriositet att man kan använda BankID hos olika myndigheter, utan att det är en nyckelfunktion för många.
Osprey skrev:Dessutom tycker jag att siffran för servrar visar att Linux inte bara är någon marginalförekomst bland entusiaster, utan att det faktiskt utgör en grundmurad del av Internet.
En i sammanhanget irrelevant grundmurad del av internet. ;)
Osprey skrev:När det gäller detta så är det ju också så att det finns inte något entydigt sätt att avgöra vad som är en "desktop" och vad som är en server.
Påverkar det statistiken för hur många Linux-datorer som "behöver" kunna använda BankID, sett till hur vi använder statistiken?
Osprey skrev:
Lao Tzu skrev:Om smartphones
Jag tycker inte att det behövs. Bara det att de inte tänker supporta BankID för datorer med Linux, visar att alla samhällsmedborgare inte behandlas lika. Här visar vi ju också att det inte rör sig om någon liten försumbar minoritet, utan faktiskt rätt många (>120 000). Varför ska Linux-användare tvingas att ha en smartphone när Windows-användare kan göra allt från sin dator?
Försumbar eller ej... skulle de komma på att de inte behöver BankID för Windows heller eftersom fler använder smartphones än Windows är det inte omöjligt att de lägger ner den supporten också, ifall de tror att det är möjligt att få över kunderna. Vad kunderna vill ha och vad företagen vill erbjuda är inte alltid samma sak och det är heller inte alltid kundernas önskemål som vinner, oavsett hur många de är.
Osprey skrev:Jovisst, men jag tror ändå att 5000 är en ganska realistisk summa. Dels känns det bättre att jämföra med en "normaldator" och inte med absolut billigast tänkbara och dessutom så ingår säkert inte skärm och tangentbord i de allra lägsta priserna.
Jo, tänka sig. Både skärm och tangentbord ingår i en bärbar dator för 2500:- ;) Kanske nämna något om "normaldator", typ nåt om tillräckligt god prestanda eller att nämnda prestanda gör att den kan hänga med fler år än de billigaste?
Osprey skrev:
Lao Tzu skrev:det nationalekonomiska argumentet är tveeggat
Jag vet att det är tveeggat och att det även finns nationalekonomiska fördelar med att folk köper nya datorer, dock väldigt få privatekonomiska... Men att argumentet är tveeggat behöver vi ju inte tala om för dem...
Jag tror dock att de redan känner till fördelarna med ökad handel. Det är ju banker vi pratar om. :) Därför tycker jag att vi bör hålla oss till de privatekonomiska nackdelarna.

Med ovanstående sagt behöver vi inte vara överens om allt. Jag tror att utkastet nu är tillräckligt bra för att skickas iväg. Enda anledningen till att jag ändå nämner ovanstående är att jag personligen, tycker att texten skulle bli ännu bättre med mina ändringar. En smaksak alltså.

En sista sak bara. Du kanske har haft skarpare ögon än jag och redan sett fler kontaktuppgifter till BankID? Här kommer i alla fall ett par e-postadresser:

BankID
Johan Eriksson, VD
johan.eriksson[snabel-a]bankid.com
Tel: 0703 15 59 90

Malin Wemnell, Administrativ chef, ansvarig för marknadskommunikation
malin.wemnell[snabel-a]bankid.com

(&?)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Lao Tzu skrev:Jag håller med dig om att det är psykologiskt fördelaktigt om summan når över 100 000. Samtidigt kan VD:n (var det väl som uttalade sig om 7,3 miljoner) hävda att han minns fel och därmed sänka relevansen i vår argumentation genom att hänvisa till den lägre summan.
Han sänker inte relevansen i vår argumentation för det, eftersom vi öppet räknar procent på hans uttalande och säger att det är därifrån som den siffran (7,3) kommer ifrån. Vi kan ju bara lugnt säga att -"Ok, om han nu fått tillbaka minnet, så är det ju bara att räkna 1,73% på den nya siffran"... ;)
Lao Tzu skrev:Risken finns. Det jag tänkte är att siffrorna pekar på att det inte blott är en kuriositet att man kan använda BankID hos olika myndigheter, utan att det är en nyckelfunktion för många.
Det är alldeles rätt som du säger, men det går åt ytterligare ungefär ½ sida då och det enda vi kommer att bevisa är att det vi säger faktiskt är väldigt viktigt för en normalperson. Men tvivlar man inte på det innan, så känns det lite redundant...
Lao Tzu skrev:
Osprey skrev:När det gäller detta så är det ju också så att det finns inte något entydigt sätt att avgöra vad som är en "desktop" och vad som är en server.
Påverkar det statistiken för hur många Linux-datorer som "behöver" kunna använda BankID, sett till hur vi använder statistiken?
Ja det blir en viss skillnad genom att FID anger det totala antalet som "behöver" kunna använda BankID. Av detta totala antal bör förhållandet mellan Windows, Linux och Mac OS svara mot hur många system som finns. Det vill säga att Linux-användare bör procentuellt sett ha lika stort behov av BankID som användare av Windows och Mac OS. Men för att sedan ta reda på hur stor andel av det totala antalet BankID som representeras av Linux-användare, så använder vi en siffra från Statcounter som förutsätter att alla dessa Linux-användare kör ifrån en "Desktop". Generellt sett så kör i stort sett alla användare (Linux+Windows+Mac OS) en "Desktop". Men om någon liten procent av alla servers också behöver BankID, så är 1 (en) procent av alla Linux-servers en bit mer än 1 procent av alla Windows-servers. Så detta gör isåfall att totalt sett svarar behovet för Linux-användare mot en siffra som är högre än 1,73%...

Det här har dock varken vi eller någon annan några siffror på, varför det möjligtvis går att använda som en hypotes, men knappast som ett fullvärdigt argument...
Lao Tzu skrev:Försumbar eller ej... skulle de komma på att de inte behöver BankID för Windows heller eftersom fler använder smartphones än Windows är det inte omöjligt att de lägger ner den supporten också, ifall de tror att det är möjligt att få över kunderna. Vad kunderna vill ha och vad företagen vill erbjuda är inte alltid samma sak och det är heller inte alltid kundernas önskemål som vinner, oavsett hur många de är.
Så är det... och skulle de lägga ned stödet för Windows också, så faller alla våra argument, men för den delen så är ju allting "frid och fröjd" då också, för då är det inte längre vissa som gynnas på oriktiga grunder...
Lao Tzu skrev:Jo, tänka sig. Både skärm och tangentbord ingår i en bärbar dator för 2500:- ;) Kanske nämna något om "normaldator", typ nåt om tillräckligt god prestanda eller att nämnda prestanda gör att den kan hänga med fler år än de billigaste?
Jag kikade just nu på Netonnet och billigaste burken där låg på 2990 kr men jag tycker ändå att vi ligger på en representativ summa om vi säger 5000 kr. Det är helt klart bland de billigare datorerna, trots att det för vår del skulle se ännu bättre ju dyrare dator vi påtalade...
Lao Tzu skrev:Jag tror dock att de redan känner till fördelarna med ökad handel. Det är ju banker vi pratar om. :) Därför tycker jag att vi bör hålla oss till de privatekonomiska nackdelarna.
Där sa du något tänkvärt, jag måste gå ifrån nu för att laga mat, men ska fundera på det där... :)
Harlekin33

Ny fart i Översättningsgruppen

Inlägg av Harlekin33 »

Jag hoppas bara på att problemet med BankID så snabbt som möjligt blir överstökat så vi kan återgå till översynen av Locot och Forumet som Osprey jobbar frenetiskt på!

8)
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej igen!
Har läst igenom utgåva 4 av din skrivelse. Det ser mycket bra ut. Är egentligen bara en sak jag har lite funderingar kring:
Eftersom det i det här fallet med Windows XP handlar om ganska gamla datorer, så är det i princip bara alternativ #1, #2 och #4 som är aktuella. De flesta datorer som levererades med Windows XP för drygt 10 år sedan, klarar inte av att köra nuvarande versioner av Windows. Samtidigt är alternativ #3 och #4 klart fördelaktiga av miljöhänsyn, då de inte innefattar krav på ny dator.

Istället för att kunna uppgradera sina befintliga datorer med en ny modern version av Linux, så blir folk tvungna att spendera minst 5 000:- på en ny dator för att kunna använda BankID.
Här skrivs det om befintliga användare av Windows XP som inte kommer att kunna byta till Linux om stödet för BankID i Linux tas bort. Detta innebär indirekt att behovet egentligen skulle kunna sägas vara mer än 120 000 Linuxanvändare, då de 120 000 utgår från den andel som faktiskt använder Linux idag och inte en potentiell grupp befintliga XP användare som kanske skulle se Linux som ett alternativ förutsatt att man även där kunde nyttja BankID.

Vet inte om det går att få in på något vettigt sätt, men som det ser ut nu när jag läser det argumenterar vi delvis utifrån befintliga XP användare idag och inte lika mycket befintliga Linux användare.

Dessutom lär väl inte samtliga Linux användare köra så gammal hårdvara att de behöver köpa ny dator för 5000 kr för att köra senaste Windows?

Slutligen bör vi fundera över hur vi bemöter de svar som FID sannolikt kommer att ge. Exempelvis genom att erbjuda Linux användarna att gå över till Mobilt BankID och med det se det som att vi erbjudits ett fungerande alternativ. Mobilt BankID kräver en smartphone, sannolikt inte en värstingmodell för 5000 kr utan sannolikt en för under 2000 kr som kommer att fungera.

Är lite seg i huvudet just nu på kvällen, men skrivelsen som den ser ut just nu i version 4 är helt ok. Det jag tagit upp är bara lite egna tankar och funderingar kring detta med argumenten för att tvingas köpa ny dator.

Mvh Nemo
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Slutligen bör vi fundera över hur vi bemöter de svar som FID sannolikt kommer att ge. Exempelvis genom att erbjuda Linux användarna att gå över till Mobilt BankID och med det se det som att vi erbjudits ett fungerande alternativ. Mobilt BankID kräver en smartphone, sannolikt inte en värstingmodell för 5000 kr utan sannolikt en för under 2000 kr som kommer att fungera.

Och då kommer min fråga..

Kommer i såna fall mobilt BankID fungera på Ubuntutelefonen eller ska FID bojkotta den också?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Nemo skrev:Mobilt BankID kräver en smartphone, sannolikt inte en värstingmodell för 5000 kr utan sannolikt en för under 2000 kr som kommer att fungera.
En telefon för 450 spänn eller en platta för 400 spänn duger.
Harlekin33 skrev:Kommer i såna fall mobilt BankID fungera på Ubuntutelefonen eller ska FID bojkotta den också?
Ubuntu för telefoner är samma system som för datorer. Inte till 100 % än, men så snart Mir och Unity 8 är redo för skrivbordet. Väljer FID att stödja Ubuntu, får de tre plattformar till priset av en. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
AirBox
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av AirBox »

Nemo skrev:Hej igen!
Har läst igenom utgåva 4 av din skrivelse. Det ser mycket bra ut. Är egentligen bara en sak jag har lite funderingar kring:
Eftersom det i det här fallet med Windows XP handlar om ganska gamla datorer, så är det i princip bara alternativ #1, #2 och #4 som är aktuella. De flesta datorer som levererades med Windows XP för drygt 10 år sedan, klarar inte av att köra nuvarande versioner av Windows. Samtidigt är alternativ #3 och #4 klart fördelaktiga av miljöhänsyn, då de inte innefattar krav på ny dator.

Istället för att kunna uppgradera sina befintliga datorer med en ny modern version av Linux, så blir folk tvungna att spendera minst 5 000:- på en ny dator för att kunna använda BankID.
Här skrivs det om befintliga användare av Windows XP som inte kommer att kunna byta till Linux om stödet för BankID i Linux tas bort. Detta innebär indirekt att behovet egentligen skulle kunna sägas vara mer än 120 000 Linuxanvändare, då de 120 000 utgår från den andel som faktiskt använder Linux idag och inte en potentiell grupp befintliga XP användare som kanske skulle se Linux som ett alternativ förutsatt att man även där kunde nyttja BankID.

Vet inte om det går att få in på något vettigt sätt, men som det ser ut nu när jag läser det argumenterar vi delvis utifrån befintliga XP användare idag och inte lika mycket befintliga Linux användare.

Dessutom lär väl inte samtliga Linux användare köra så gammal hårdvara att de behöver köpa ny dator för 5000 kr för att köra senaste Windows?

Är lite seg i huvudet just nu på kvällen, men skrivelsen som den ser ut just nu i version 4 är helt ok. Det jag tagit upp är bara lite egna tankar och funderingar kring detta med argumenten för att tvingas köpa ny dator.

Mvh Nemo
Nej, det tror jag inte heller. Däremot så var det ett alternativ till hur man ska tackla problemet med att få ett fungerande BankID på datorn. Om du inte köper en ny dator, så måste du ändå köpa en Windows Licens om du tänker vara laglig. Vid närmare eftertanke, kan det bakas in att alla inte har råd med en licens och att detta kan leda till piratkopiering av windows för att kunna använda BankID? Det är ett mindre argument men som jag ser det så är det någorlunda relevant då sverige tar väldigt allvarligt på piratkopieringen.
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

JoWa skrev:En telefon för 450 spänn eller en platta för 400 spänn duger.
Nu börjar vi hamna lite utanför ämnet men jag blev ändå nyfiken. Ett problem med billiga androidlurar är väl att de inte supportas särskilt länge? Dessutom antar jag att man måste ha ett googlekonto för att komma åt mobilt BankID?

(&?)
queson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av queson »

Man behöver vare sig androidlur eller platta för att få fungerande Mobilt BankID på en Linuxdator.
Installera Android-x86 i Virtualbox , sen är det bara att utföra de uppgifter som kräver Mobilt BankID.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=58852

Ett BankID för Linux är naturligtvis smidigare. (och önskvärt)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Börjar med att säga att jag snart har den slutliga versionen klar, inklusive inledande brev till PTS respektive KKV. Jag hoppas jag hinner lägga ut det här under kvällen så att alla kan titta och komma med slutliga synpunkter, om det är något.... ;)
Nemo skrev:Här skrivs det om befintliga användare av Windows XP som inte kommer att kunna byta till Linux om stödet för BankID i Linux tas bort. Detta innebär indirekt att behovet egentligen skulle kunna sägas vara mer än 120 000 Linuxanvändare, då de 120 000 utgår från den andel som faktiskt använder Linux idag och inte en potentiell grupp befintliga XP användare som kanske skulle se Linux som ett alternativ förutsatt att man även där kunde nyttja BankID.
Ja sannolikt kommer Linux att öka genom att befintliga XP-användare byter till det nu när de inte längre har någon support från Microsoft. Och eftersom alla säkert inte varken vill eller har råd att köpa nya datorer, så kommer behovet av BankID för Linux att öka. Men här har jag inte den minsta aning om hur många f.d. XP-användare som kanske går över till Linux, det kan ju vara alltifrån något 10-tal tusen till "någon miljon". Då det inte finns något att stödja en gissning på, så får vi hoppat att PTS och KKV kan göra en egen gissning eller iallafall se behovet...
Nemo skrev:Vet inte om det går att få in på något vettigt sätt, men som det ser ut nu när jag läser det argumenterar vi delvis utifrån befintliga XP användare idag och inte lika mycket befintliga Linux användare.
Det är lite olika "spår" i skrivelsen, där bl.a ett utgår ifrån att Linux (med ~120 000 befintliga användare) rimligtvis ska ha samma stöd som Windows, och ett annat spår utgår ifrån att behovet kommer att öka nu när supporten för XP är nedlagd...
Nemo skrev:Dessutom lär väl inte samtliga Linux användare köra så gammal hårdvara att de behöver köpa ny dator för 5000 kr för att köra senaste Windows?
Det finns inga siffror på det där, men klart är att för att köra senaste Windows, så krävs en kraftfullare burk än för att köra senaste Linux. Sedan kan vi bara gissa hur många som "drabbas", men det finns också ett alternativ med "nyare Windows" för de som kör XP och kanske även för de som kör Linux. Här kommer dock den diskussionen in om huruvida det är rätt att tvingas att köpa en ny version av Windows bara för att kunna använda BankID, om man nu egentligen kör Linux....
Nemo skrev:Slutligen bör vi fundera över hur vi bemöter de svar som FID sannolikt kommer att ge. Exempelvis genom att erbjuda Linux användarna att gå över till Mobilt BankID och med det se det som att vi erbjudits ett fungerande alternativ. Mobilt BankID kräver en smartphone, sannolikt inte en värstingmodell för 5000 kr utan sannolikt en för under 2000 kr som kommer att fungera.
Det där är egentligen den där frågan om huruvida det ska vara ok att behandla olika samhällsgrupper olika. Varför ska Linux-användare tvingas att använda Mobilt BankID, när Windows-användare har fullt stöd för det i sitt OS?? Och när det gäller smartphones och sådant så, visst går det säkert rätt så ok att betala räkningar eller föra över pengar på det sättet, även om det antagligen blir lite klumpigare och kanske större risk att trycka fel. Men hur lätt är det egentligen att få överblick över ett kontoutdrag eller en deklaration i en smartphone....?
JoWa skrev:
Nemo skrev:Mobilt BankID kräver en smartphone, sannolikt inte en värstingmodell för 5000 kr utan sannolikt en för under 2000 kr som kommer att fungera.
En telefon för 450 spänn eller en platta för 400 spänn duger.
Blev bara lite nyfiken på vad du menar med "duger" i det här fallet, är det ett vettigt alternativ? eller bara något som är möjligt?? Typ att, det duger med en 26kg armécykel för att ta sig till Tibet...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det mest passande måste vara att ange priset för de budgetsmartphones som finns på våra elektronikvaruhus. Dock har vissa av dessa så små skärmar att tex bankID blir oanvändbart, särsklt för de som inte har så god syn, tex många äldre. Realistiskt pris för en billig smartphone ligger kring en tusenlapp.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

vulfgar skrev:Det mest passande måste vara att ange priset för de budgetsmartphones som finns på våra elektronikvaruhus. Dock har vissa av dessa så små skärmar att tex bankID blir oanvändbart, särsklt för de som inte har så god syn, tex många äldre. Realistiskt pris för en billig smartphone ligger kring en tusenlapp.
Jag tycker inte att vi ska ta upp det öht. Vi anser ju att Linux ska ha lika bra stöd som Windows! Så det är inte acceptabelt att de säger att de kommer att fortsätta stödja Windows, men Linux-användare får köpa sig en smartphone. Detta tycker jag inte att vi ska acceptera, oavsett vad en smartphone kostar, så det priset är ointressant (i det här sammanhanget) än så länge...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:Och när det gäller smartphones och sådant så, visst går det säkert rätt så ok att betala räkningar eller föra över pengar på det sättet, även om det antagligen blir lite klumpigare och kanske större risk att trycka fel. Men hur lätt är det egentligen att få överblick över ett kontoutdrag eller en deklaration i en smartphone....?
Jag tycker också det är olyckligt att den nya versionen av BankId inte utvecklas för Linux. Men bara för att det inte ska bli några missförstånd, så används Mobilt BankId för identifiering, inte för att utföra sina bankärenden.
Se: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 48#p472348
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Så vida jag inte missuppfattat något.

Problemet med den metoden som du antyder/föreslår "HakanS" är följande: Du utsätter dig för en allt för stor risk. Du måste ha 100% kontroll när du springer/sitter när identifiering mellan "smartphones" och datorn. Minsta lilla som går fel eller hänger sig får följden att det är busenkelt för de som kan att hämta uppgifterna. Sedan är det kört. Tro mig på mina ord att de IT-kriminella med all säkerhet försöker eller har ögonen öppna om möjligheten är uppenbar.

Helproffs har testat och är helt eniga med mig att just i den här frågan har jag för en gång skull klart för mig till 100%.

Det är inte jag som har bekräftar ovanstående text. Utan det här är riktigt helproffs på Linux och mycket mer. I deras sällskap är jag en glad amatör men en mycket trevlig vän. Men mina vänner ses sällan eller aldrig i forumvärlden. Med största sannolikhet följer de tråden passivt.

Alla andra metoder med VirtualBox och Android är ingen bra lösning. BankID ska utvecklas för Linuxanvändare/Ubuntu det är den enda målsättning vi alla måste vara eniga om.
Användarvisningsbild
AirBox

Inlägg av AirBox »

Pink Panther skrev:Så vida jag inte missuppfattat något.

Problemet med den metoden som du antyder/föreslår "HakanS" är följande: Du utsätter dig för en allt för stor risk. Du måste ha 100% kontroll när du springer/sitter när identifiering mellan "smartphones" och datorn. Minsta lilla som går fel eller hänger sig får följden att det är busenkelt för de som kan att hämta uppgifterna. Sedan är det kört. Tro mig på mina ord att de IT-kriminella med all säkerhet försöker eller har ögonen öppna om möjligheten är uppenbar.

Helproffs har testat och är helt eniga med mig att just i den här frågan har jag för en gång skull klart för mig till 100%.

Det är inte jag som har bekräftar ovanstående text. Utan det här är riktigt helproffs på Linux och mycket mer. I deras sällskap är jag en glad amatör men en mycket trevlig vän. Men mina vänner ses sällan eller aldrig i forumvärlden. Med största sannolikhet följer de tråden passivt.

Alla andra metoder med VirtualBox och Android är ingen bra lösning. BankID ska utvecklas för Linuxanvändare/Ubuntu det är den enda målsättning vi alla måste vara eniga om.
Det här är ju verkligen kärnan av hela diskussionen. Vi ska inte behöva hitta krångliga lösningar och alternativ bara för att vi inte använder Windows eller OSx på våra datorer. Visst *kan* man dra ner bankid i virtualbox, köra med mobilt bankid men det är en omväg som inte ska behövas eller ska accepteras tyst. Jag själv tänker inte köra med varken virtualbox eller mobilt bankid.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Pink Panther skrev:Så vida jag inte missuppfattat något.

Vänta lite nu; detta är ett flertal lösryckta påståenden om saker och ting utan källhänvisning. Snälla, undvik att skriva sådant om du är osäker på detaljinformationen. Ja, Android {och även iOS, för den delen} har en del svagheter, men av det du skriver ovan går det omöjligen att utläsa vilka svagheter du egentligen syftar på.

Ja, jag tycker det är olyckligt att BankID är på väg att slopas för Linux. Och, ja, jag välkomnar alla försök att övertyga om ett fortsatt stöd för en Linux-native app med vilken jag på ett säkert sätt kan identifiera mig till alla de tjänster som ingår i ett fungerande e-samhälle. Men; vi kan inte komma med svepande påståenden om saker och ting, vi måste komma med fakta-baserad argumentation - känsloargument får oss bara att framstå som dåligt pålästa fanatiker.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Osprey skrev:
JoWa skrev:En telefon för 450 spänn eller en platta för 400 spänn duger.
Blev bara lite nyfiken på vad du menar med "duger" i det här fallet, är det ett vettigt alternativ? eller bara något som är möjligt?? Typ att, det duger med en 26kg armécykel för att ta sig till Tibet...
Att systemkraven (https://support.bankid.com/hw) uppfylls. Inga hårdvarukrav specificeras och BankID är knappast det mest prestandakrävande program man kan köra, så Android-plattan för 400 är ett vettigt alternativ.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag orkar knappast kommentera vad du skriver. Läser du tråden i sin helhet så finns det ett antal förslag på alternativa lösningar. En nämner jag i mitt inlägg.
Några inte så bra. Punkt slut. Något känslosamt är det inte som du försöker raljera med i den text. Hur någon kan tolka det på de visset är för många en gåta. Men allt går om viljan finns. Några källhänvisningar får du inte. Det finns inte på kartan.
Skriv svar

Återgå till "Internet"