Frigöra utrymme i /boot
Frigöra utrymme i /boot
Försöker uppgradera från Ubuntu 13.10 till 14.04 får meddelande att frigöra utrymme och tömma papperskorgen. Men om jag försöker rensa meddelar systemet att jag ej har behörighet (inloggad som admin) till root. Vad göra? hur ändra behörighet?
- Osprey
- Kontakt:
Re: Frigöra utrymme i /boot
Att tömma roots papperskorg är rätt enkelt ("sudo rm -rf /root/.local/share/Trash"), men förmodligen ligger det inte särskilt mycket där. Enda tillfället jag skulle kunna tänka mig att den ber dig att tömma papperskorgen (eller kanske snarare föreslår att du kan göra det) är om det är för dåligt med utrymme på disken och i ett sådant läge hjälper det nog inte med att tömma roots papperskorg.
Hur ser det ut om du kör:...och:..?
[Edit] Vet förresten inte om jag svarade för snabbt, eller antog fel när jag svarade på hur du tömmer papperskorgen under /root, trots att du skrev /boot... saken är den att det finns bara en papperskorg i /boot om du har den liggande på en separat partition, vilket är fullt möjligt men inte "standard". Så om du ändå har /boot i en separat partition och vill tömma papperskorgen där, så gör du istället:
Hur ser det ut om du kör:
Kod: Markera allt
sudo df -h
sudo du -x -d 1 -h -L /root | sort -h
[Edit] Vet förresten inte om jag svarade för snabbt, eller antog fel när jag svarade på hur du tömmer papperskorgen under /root, trots att du skrev /boot... saken är den att det finns bara en papperskorg i /boot om du har den liggande på en separat partition, vilket är fullt möjligt men inte "standard". Så om du ändå har /boot i en separat partition och vill tömma papperskorgen där, så gör du istället:
sudo rm -rf /boot/.Trash-0
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Om du har separat /boot så kan den vara full av Ubuntukernels. Avinstallera alla de äldre.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Innan du startar uppgraderingen igen, börja med följande kommando:
Om du därefter fortfarande har problem med full disk är det dags att börja leta var du har för mycket data.
och borde vara till hjälp där.
Förresten; är det /boot eller /root som är fulla?
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get autoclean
df -h
sudo du -sh /*
Förresten; är det /boot eller /root som är fulla?
Autoremove och autoclean är bra - det kan vara flera gigabyte i de gamla cachen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!