Skulle behöva flasha mitt bios. Har gjort en boot disk, men vet inte hur jag ska få flash filerna. Läste att man kan packa upp körbara exe filer, men det verkar inte som att den fil jag laddat ner är en sådan. dettar är den skit dator jag har.
Product: ThinkCentre S50 8183-43G
Original description: Intel Pentium 4 3.0GHz (512KB), 800MHz FSB, 512MB, 40GB 7200RPM IDE HDD, PCI Small Form Factor (2x3), Intel 865G, 16x DVD-ROM, Intel Gigabit Ethernet, POV, Windows XP Professional
nåja nu har jag ju Ubuntu och en större hårddisk, skit samma, bios grejen tankade jag från
http://www-307.ibm.com/pc/support/site. ... MIGR-51058
Fattar som sagt inte hur jag ska få rätt bios om jag inte kan packa upp denna.
Tack på förhand
/jim288
FLASHA BIOS hur då???????
FLASHA BIOS hur då???????
Senast redigerad av 1 jim288, redigerad totalt 14 gånger.
SV: FLASHA BIOS hur då???????
Jag vill bara höja ett varningens finger och först av allt påpeka att det kan medföra vissa risker med att uppdatera sitt BIOS, och att saker kan gå snett. OM du har ett fullt fungerande system och en BIOS uppgradering inte på något sätt är nödvändig, så är det bättre att låta bli att uppgradera sitt BIOS.
Men har du problem och en BIOS uppdatering kan lösa detta, så här kör vi:
Jag förmodar att du laddat ned den här versionen för att uppdatera ditt bios via bootdiskett:
2ajt51a.exe 849,842 Flash BIOS update (bootable diskette version)
Instruktion för hur du skall gå tillväga finns i den här filen:
2ajt51a.txt 16,403 Installation instructions for flash BIOS update (bootable diskette version)
Nedanstående är fritt översatt av mig från instruktionen som fanns för nedladdning, så jag garanterar inte att det är helt korrekt översatt. Och instruktionen är skriven för att utföras i Win XP.
I instruktionen står som följer:
Nedladdning av uppdatering
--------------------------
1. Klicka på länken för att ladda ned filen från websidan.
2. Vid uppmaning, välj disk och mapp var du vill spara den nedladdade filen, och försäkra dig om att välja en sökväg som inte har ett mellanslag i sig.
Extrahering/Uppackning av uppdatering
-------------------------------------
Installering av den här uppdateringen inkluderar att skapa en BIOS flash diskett och att köra flashprogrammet från disketten.
Innan du börjar, se till att ha en tom 1.44 MB diskett tillgänglig.
1. Klicka på "Start", välj "Sök", klicka därefter på "Filer och Mappar".
2. Sätt i den tomma disketten i diskettstationen.
3. Skriv 2ajt51a.exe i sökfältet, och klicka på "Sök Nu". Detta för att lokalisera filen du just laddade ned.
4. Dubbelklicka på 2ajt51a.exe ikonen.
5. Följ uppmaningarna du får på skärmen. De nödvändiga filerna kommer nu att bli extraherade till disketten.
Installera uppdateringen
-----------------------
1. Stäng alla öppna program.
2. Lämna kvar disketten i A: (diskettstationen) och starta om din dator för att starta BIOS flash programmet.
3. När du blir uppmanad att välja land (country), ange det nummer på ditt tangentbord som motsvarar det land som du använder din dator i. Till exempel, ange 1 for United States. (Här kan jag inte hjälpa dig med vilken siffra du skall skriva in för Sverige, eller vad det nu ska vara. //Bobcat)
4. Tryck på "Enter". Du kommer bli tillfrågad om du önskar att uppdatera din maskins serienummer.
5. Tryck på "N". Du kommer bli tillfrågad om du önskar att uppdatera typ/modellnummer på din maskin.
6. Tryck på "N". Phoenix Phlash16 programmet kommer dyka upp på skärmen.
7. Vänta tills du ser ett meddelande som säger:
-------------Phoenix Phlash16 Status-------------
| Flash memory has been successfully programmed |
| |
| PRESS KEY TO RESTART THE SYSTEM |
| If the system does not restart |
| TURN THE POWER OFF, THEN ON |
-------------------------------------------------
8. Ta ur disketten från diskettstationen.
9. Tryck på "Enter".
Framgår inte fler instruktioner efter punkt 9, men så vitt jag förstår så kommer nog datorn att startas om när du trycker på "Enter".
Kom ihåg, att det finns vissa risker med en BIOS uppdatering, och att jag inte står till svars för om nåt går snett.
Lycka till!
Men har du problem och en BIOS uppdatering kan lösa detta, så här kör vi:
Jag förmodar att du laddat ned den här versionen för att uppdatera ditt bios via bootdiskett:
2ajt51a.exe 849,842 Flash BIOS update (bootable diskette version)
Instruktion för hur du skall gå tillväga finns i den här filen:
2ajt51a.txt 16,403 Installation instructions for flash BIOS update (bootable diskette version)
Nedanstående är fritt översatt av mig från instruktionen som fanns för nedladdning, så jag garanterar inte att det är helt korrekt översatt. Och instruktionen är skriven för att utföras i Win XP.
I instruktionen står som följer:
Nedladdning av uppdatering
--------------------------
1. Klicka på länken för att ladda ned filen från websidan.
2. Vid uppmaning, välj disk och mapp var du vill spara den nedladdade filen, och försäkra dig om att välja en sökväg som inte har ett mellanslag i sig.
Extrahering/Uppackning av uppdatering
-------------------------------------
Installering av den här uppdateringen inkluderar att skapa en BIOS flash diskett och att köra flashprogrammet från disketten.
Innan du börjar, se till att ha en tom 1.44 MB diskett tillgänglig.
1. Klicka på "Start", välj "Sök", klicka därefter på "Filer och Mappar".
2. Sätt i den tomma disketten i diskettstationen.
3. Skriv 2ajt51a.exe i sökfältet, och klicka på "Sök Nu". Detta för att lokalisera filen du just laddade ned.
4. Dubbelklicka på 2ajt51a.exe ikonen.
5. Följ uppmaningarna du får på skärmen. De nödvändiga filerna kommer nu att bli extraherade till disketten.
Installera uppdateringen
-----------------------
1. Stäng alla öppna program.
2. Lämna kvar disketten i A: (diskettstationen) och starta om din dator för att starta BIOS flash programmet.
3. När du blir uppmanad att välja land (country), ange det nummer på ditt tangentbord som motsvarar det land som du använder din dator i. Till exempel, ange 1 for United States. (Här kan jag inte hjälpa dig med vilken siffra du skall skriva in för Sverige, eller vad det nu ska vara. //Bobcat)
4. Tryck på "Enter". Du kommer bli tillfrågad om du önskar att uppdatera din maskins serienummer.
5. Tryck på "N". Du kommer bli tillfrågad om du önskar att uppdatera typ/modellnummer på din maskin.
6. Tryck på "N". Phoenix Phlash16 programmet kommer dyka upp på skärmen.
7. Vänta tills du ser ett meddelande som säger:
-------------Phoenix Phlash16 Status-------------
| Flash memory has been successfully programmed |
| |
| PRESS KEY TO RESTART THE SYSTEM |
| If the system does not restart |
| TURN THE POWER OFF, THEN ON |
-------------------------------------------------
8. Ta ur disketten från diskettstationen.
9. Tryck på "Enter".
Framgår inte fler instruktioner efter punkt 9, men så vitt jag förstår så kommer nog datorn att startas om när du trycker på "Enter".
Kom ihåg, att det finns vissa risker med en BIOS uppdatering, och att jag inte står till svars för om nåt går snett.
Lycka till!
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 14 gånger.
- DeepThought
Testa om det går i Wine? Jag har ingen diskett i närheten, så jag kan inte kolla själv, tyvärr.. 

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Det finns ju gratis-program som backar upp datorns BIOS och som sedan förhoppningsvis kan återställa BIOS. (Har man t.ex. PhoenixBIOS så måste man ha ett program avsett för denna tillverkares BIOS. ) Jag gjorde ett par sådana backupdisketter för några år sedan, men som samlar mest damm, jag har inte vågat prova dom 
Min nuvarade laptop har ingen diskettdrive och jag tror inte dess nuvarande BIOS stöder USB boot så hur man går till väga i den situationen vet jag inte. CD/DVD-spelarna är ju bootbara "numera" så man kanske kan köra därifrån?

Min nuvarade laptop har ingen diskettdrive och jag tror inte dess nuvarande BIOS stöder USB boot så hur man går till väga i den situationen vet jag inte. CD/DVD-spelarna är ju bootbara "numera" så man kanske kan köra därifrån?
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 15 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)