Hej!
Har kört Ubuntu i några dagar nu på min vanliga stationära dator och då kört DualBoot samtidigt med Vista.
Det jag vill göra nu är att ta bort Ubuntu, alltså blåsa hårddisken som ubuntu ligger på. Det ska nog inte bli några problem. Men undrar hur det är med Grub.
Med Xp så kan man köra Fixmbr via skivan. Funkar detta med Windows Vista med?
Mvh Tillmar
Ta bort GRUB och ubuntu (DualBoot Vista & Ubuntu)
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
SV: Ta bort GRUB och ubuntu (DualBoot Vista & Ubuntu)
Starta upp med Windows XP skivan (välj boota med cd före HD). Tryck 'R' för att gå till "Recovery Console", välj numret som motsvarar XP på din dator. Skriv in ditt administrationslösenord och skriv därefter in
1. fixboot
2. fixmbr
3. exit
GRUB försvinner och allt ska bli frid och fröjd.
1. fixboot
2. fixmbr
3. exit
GRUB försvinner och allt ska bli frid och fröjd.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- DeepThought
Uh, jag tror tyvärr att det här är lite knivigare än under XP. Sökte lite på det, och hittade folk som föreslog ett program som heter VistaBootPro, men jag vet tyvärr inte vart man kan hitta det (sök lite).
Dock kanske den här sidan kan vara intressant? http://support.microsoft.com/kb/919529/en-us
(Uh, jag trodde aldrig att jag skulle länka till microsoft.com härifrån annat än i eventuellt humor-syfte
)
Dock kanske den här sidan kan vara intressant? http://support.microsoft.com/kb/919529/en-us
(Uh, jag trodde aldrig att jag skulle länka till microsoft.com härifrån annat än i eventuellt humor-syfte

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- tillmar_
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Bossieman: Mjo under Xp fungerar detta men undrade mer över om det fungerade på samma sätt under Vista. Men nu vet jag hur det funkar i Xp iallfall 
DeepThougt: Där du, länken såg ut att kunna fixxxa det jag vill göra. Även VistaBootPro verkar vara bra i detta endamål.
Haha sorry för det med länken :p
Vi får se imorgon ifall det är så att jag fått tag i en bärbar att testa Ubuntu på istället så återkommer jag med info hur det funkade att ändra bootloadern.

DeepThougt: Där du, länken såg ut att kunna fixxxa det jag vill göra. Även VistaBootPro verkar vara bra i detta endamål.
Haha sorry för det med länken :p
Vi får se imorgon ifall det är så att jag fått tag i en bärbar att testa Ubuntu på istället så återkommer jag med info hur det funkade att ändra bootloadern.