Jmx skrev:
Varför är det så krångligt med dessa saker i Linux? Många skulle säkert köra betydligt mer Linux om det bara var lite enklare.
Eller finns det idag något smidig grafiskt sätt att fixa grafikköret utan att sitta halva kvällen i terminalen och ändå inte lyckas?
Hej och välkommen Jmx!
Det ser väl, minst sagt, ljus ut inför framtiden. Iallafall som jag ser det. Allt detta som många har problem med sägs bli bättre och enklare inför nästa Ubunturelease, Feisty Fawn 7.04, som enligt mig verkar vara ett mycket trevligt och efterlängtat släpp (skumma gärna lite i Experimentverkstaden om du känner för det, dock är det en hel del pill eftersom en "skarp" version inte kommer förrän i April, så det är inget att rekommendera än).
Just i dagsläget är det lite pilligt med en del saker, men många tipsar om Automatix, som finns att hämta på
http://www.getautomatix.com/. Det är ett "hjälpprogram" som gör det väldigt mycket lättare att installera drivrutiner och många av de program, codecs m.m. som många använder. Dock är det väl ett gäng användare som vänder sig emot de metoder som används i Automatix, men för många som inte är lika nogräknade så duger det gott (det är lite "fulhack" över det, om du förstår vad jag menar).
Vad gäller orsakerna till att det är besvärligt idag så har det nog en stark koppling till hårdvarutillverkarna. Om inte hårdvarutillverkarna släpper enkla, fungerande och bra drivrutiner till systemet så blir det inte lätt att få hårdvaran att fungera. Om de hade släppt dem som open source (vilket t.ex. Intel börjat göra med sina grafikdrivare) så hade det kanske varit i ett annat läge, men än så länge så är det framför allt där proppen sitter.
Folk undviker linux för att det inte är enkelt med hårdvaran. Hårvarutillverkarna unviker linux för att det inte finns användare.
Det är en ond cirkel, och vi måste försöka påverka den i rätt riktning. Detta kan givetvis göras på många sätt, men att berätta för datorförsäljare, hårdvarutillverkare etc. att de inte kan borste från linux-användarna är väl ett viktigt tillvägagångssätt.
Tack för att du delger oss dina tankar, och lycka till med ditt steg in i linuxvärlden!
EDIT: den oöverträfflige forummedlemmen
"jag har koll på precis allt nytt som händer" a.k.a.
plun hann lite före

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...