Komma igång med korrekt version av SkyPe.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
locomotiv
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Komma igång med korrekt version av SkyPe.

Inlägg av locomotiv »

Jag är en nybörjare på Linux. Stegvis hjälp är mycket önskvärt just därför med steg-för-steg vägvisning.
Jag hade SkyPe och hämtade filen från SkyPe.com Vid installeringen fick jag ett fönster upp med varningen att SkyPe hade en äldre version vid någon på något dokumentcentral. Det gällde både SkyPe 2.1.0 och 4.2.0. SkyPe hade ingen svensk språkinställning jag kunde välja på inställningssidan där. Jag har Lubuntu 12.04 och när jag frågar efter bit-versionen så får jag upp en kod i1686 i Terminalen.
Användarvisningsbild
norhager

Re: Komma igång med korrekt version av SkyPe.

Inlägg av norhager »

locomotiv skrev:Jag är en nybörjare på Linux. Stegvis hjälp är mycket önskvärt just därför med steg-för-steg vägvisning.
Jag hade SkyPe och hämtade filen från SkyPe.com Vid installeringen fick jag ett fönster upp med varningen att SkyPe hade en äldre version vid någon på något dokumentcentral. Det gällde både SkyPe 2.1.0 och 4.2.0. SkyPe hade ingen svensk språkinställning jag kunde välja på inställningssidan där. Jag har Lubuntu 12.04 och när jag frågar efter bit-versionen så får jag upp en kod i1686 i Terminalen.
Skype är en av de program som det har frågat mest om och tittar du under rubriken "använda Ubuntu"så finner du frågor och svar på hur den ska installeras, och gå aldrig in på skype hemsida och installera där i från då blir det fel.
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

Skype är en av de program som det har frågat mest om och tittar du under rubriken "använda Ubuntu"så finner du frågor och svar på hur den ska installeras, och gå aldrig in på skype hemsida och installera där i från då blir det fel.[/quote]

Visst har jag varit och läst igenom samma tråd om installering av SkyPe där och såg ditt tillägg. Jag hittar tyvärr inte Programcentralen och därför kan jag inte ändra inställningar där. Jag har Lumumbu Mjukvarucenter, Pakethanteraren Synaptic, Ubuntu Tweak. Är Programcentralen någon av dem? Ber om ursäkt om jag frågar dumma saker men jag är ovan.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Öppna Synaptic och gå till Inställningar > Förråd, fliken Övrig programvara. Där markerar du ”Canonical-partners”. Klicka på Stäng, och sedan på Läs om, så bör Skype dyka upp.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

JoWa skrev:Öppna Synaptic och gå till Inställningar > Förråd, fliken Övrig programvara. Där markerar du ”Canonical-partners”. Klicka på Stäng, och sedan på Läs om, så bör Skype dyka upp.
Tack så mycket! Jag gjorde så och 4 paket dök upp efter omläsningen. Förutom SkyPe skype-bin, pidgin-skype,och pidgin-skype-dbg. Ska jag installera alla? Förlåt om jag fattar trögt...

Innebär i1686 i Terminalen att jag har 32 bitars eller 64? Vill inte göra ett tråd i onödan. Tycker du att jag ska radera när jag är klar med SkyPe? Jag tackar för din tålamod och information!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Det räcker att markera skype. Övriga paket som behövs markeras automatiskt.

i686 = 32-bit.

Radera vad?
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

JoWa skrev:Det räcker att markera skype. Övriga paket som behövs markeras automatiskt.

i686 = 32-bit.

Radera vad?
Jag markerade SkyPe och fick följande felindikering under installationen:

W: Duplicate sources.list entry http://repository.spotify.com/ stable/non-free i386 Packages (/var/lib/apt/lists/repository.spotify.com_dists_stable_non-free_binary-i386_Packages)
W: Duplicate sources.list entry http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/ precise/contrib i386 Packages (/var/lib/apt/lists/download.virtualbox.org_virtualbox_debian_dists_precise_contrib_binary-i386_Packages)

Ska jag börja om?

Radera den här tråden menade jag.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

@locomotiv: Som Jowa sa, så räcker det att markera skype. Då kommer också skype-bin att installeras. De andra behövs inte.

Om du faktiskt installerade något från Skype-webbplatsen, så kommer det att raderas automatiskt när du installerar skype och skype-bin.
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

Gunnar Hjalmarsson skrev:@locomotiv: Som Jowa sa, så räcker det att markera skype. Då kommer också skype-bin att installeras. De andra behövs inte.

Om du faktiskt installerade något från Skype-webbplatsen, så kommer det att raderas automatiskt när du installerar skype och skype-bin.
Tack, Gunnar. Nu ser jag att SkyPe finns med på Internetlistan och när jag startar SkyPe så finns inte svenska språkinställningsmöjligheten med. Engelskan och norskan fanns. Versionen heter 4.2.0.11.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

locomotiv skrev:Nu ser jag att SkyPe finns med på Internetlistan och när jag startar SkyPe så finns inte svenska språkinställningsmöjligheten med. Engelskan och norskan fanns. Versionen heter 4.2.0.11.
Så är det tyvärr. :(
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

JoWa skrev:
locomotiv skrev:Nu ser jag att SkyPe finns med på Internetlistan och när jag startar SkyPe så finns inte svenska språkinställningsmöjligheten med. Engelskan och norskan fanns. Versionen heter 4.2.0.11.
Så är det tyvärr. :(
Undrar vad felindikeringen betydde under installeringen.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Du tycks ha dubbletter för Spotify och VirtualBox, av någon anledning.

Inget som berör Skype-installationen, och inte något egentligt fel.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

locomotiv skrev:... när jag startar SkyPe så finns inte svenska språkinställningsmöjligheten med. Engelskan och norskan fanns.
Det där var jag inte medveten om, men jag blev nyfiken och jagade runt på nätet lite.

Hittade en (mycket ofullständig) svensk översättning på www.transifex.com. Bifogar filen jag laddade ner tillsammans med en motsvarande .qm-fil. Om man lägger de två filerna i /usr/share/skype/lang, dyker svenska upp bland språkalternativen.

Kruxet är bara, som sagt, att väldigt få strängar är översatta ännu. Men om man t ex väljer "About Skype" ser man alla förmaningarna på svenska. ;)

Så då återstår bara för någon/några att komplettera översättningen. En sådan svensk Skype-översättning skulle vi sedan kunna göra tillgänglig på något sätt, t ex i ett PPA.
Bilagor
skype_sv.tar.gz
(19.36 KiB) Nerladdad 232 gånger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Så då återstår bara för någon/några att komplettera översättningen. En sådan svensk Skype-översättning skulle vi sedan kunna göra tillgänglig på något sätt, t ex i ett PPA.
Att källkoden är sluten och programmet ägs av Micro$oft gör att det inte känns så lockande.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Så då återstår bara för någon/några att komplettera översättningen. En sådan svensk Skype-översättning skulle vi sedan kunna göra tillgänglig på något sätt, t ex i ett PPA.
Att källkoden är sluten och programmet ägs av Micro$oft gör att det inte känns så lockande.
Så är det visserligen.

Å andra sidan handlar detta primärt om en tjänst som många svenskar använder, och även många Ubuntu/Linux-användare vill ju kunna kommunicera enkelt med kompisar som använder tjänsten. Sluten eller inte, det finns ett skäl till att Skype-klienten för Linux är mycket efterfrågad.
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

JoWa skrev:Du tycks ha dubbletter för Spotify och VirtualBox, av någon anledning.

Inget som berör Skype-installationen, och inte något egentligt fel.
Tack för informationen! Konstigt med Spotify, jag har aldrig använt dem. VirtualBox. Hmm. Har det med min gamla webbkamera att göra? Nej, nu ska jag svänga ut från tråden.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Så är det visserligen.

Å andra sidan handlar detta primärt om en tjänst som många svenskar använder, och även många Ubuntu/Linux-användare vill ju kunna kommunicera enkelt med kompisar som använder tjänsten. Sluten eller inte, det finns ett skäl till att Skype-klienten för Linux är mycket efterfrågad.
Micro$oft har resurser nog att översätta Skype till alla kända språk, utan att utnyttja ideella resurser. Undrar om de ens är medvetna om att Linux-versionen inte är översatt till svenska (och en mängd andra språk).
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:Micro$oft har resurser nog att översätta Skype till alla kända språk, utan att utnyttja ideella resurser.
Vaddå utnyttja?

Jag vill underlätta och sprida användningen av Ubuntu. Att Skype-klienten enkelt kan installeras och användas gör Ubuntu mer attraktivt. Den effekten skulle förstärkas om klienten var översatt.
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
locomotiv skrev:... när jag startar SkyPe så finns inte svenska språkinställningsmöjligheten med. Engelskan och norskan fanns.
Det där var jag inte medveten om, men jag blev nyfiken och jagade runt på nätet lite.

Hittade en (mycket ofullständig) svensk översättning på www.transifex.com. Bifogar filen jag laddade ner tillsammans med en motsvarande .qm-fil. Om man lägger de två filerna i /usr/share/skype/lang, dyker svenska upp bland språkalternativen.

Jag har fått filerna, undrar bara hur jag ska få dem att ansluta sig till SkyPe. Jag måste få instruktioner steg för steg annars går jag vilse direkt. Gunnar, jag tackar för din hjälp och den tid du satsar för att hjälpa mig!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Vaddå utnyttja?
Genom att inte själva översätta (ha översatt) Skype. Det är sannerligen Microsofts uppgift.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"