Installera BankID-program?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Lynxor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Installera BankID-program?

Inlägg av Lynxor »

Har försökt sätta mig in i allt angående BankID. Fortfarande ska det väl gå att installera BankID-programmet när man har 32-bitars Xubuntu och Handelsbanken?
Men finns det något enkelt sätt för mig som är van vid att bara klicka på ikoner? Eller måste man skriva programmeringskod för att installera det?
I så fall ger jag nog upp för jag har inte de grundkunskaper som behövs för sånt. Försöker byta från Windows XP till Linux och gladdes mycket över att min dator plötsligt blev snabb, men kruxet med Bank ID, skriva koder etc är ett stort hinder.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Installera BankID-program?

Inlägg av Lao Tzu »

Det är relativt enkelt att installera BankID för Handelsbanken.
Börja med att surfa in på Handelsbanken.se. I menyn till vänster väljer du Internet, telefon och BankID --> Börja använda Internettjänsten. Sen kollar du rubriken Installera säkerhetsprogram och drivrutin. Där finns en länk som heter "Till installation", som du klickar på. Välj sedan "Linux". Följ steg och steg två. Det luriga med steg två kan vara att komma på rätt plats.

Steg två kan man skriva om så att det blir lite tydligare. Klicka på länken och ladda hem programmet. För enkelhetens skull kan du spara hem det till skrivbordet. Där högerklickar du sedan och väljer "extrahera här".

Efter det går du in på Meny --> tillbehör --> Terminal.
Där skriver du

Kod: Markera allt

cd /home/DITTANVÄNDARNAMN/Skrivbord/BISP*
Notera att DITTANVÄNDARNAMN byts ut mot det användarnamn du faktiskt har. Tryck Enter.

Efter det skriver du

sudo ./install*.sh i
Tryck Enter. Du kommer att få en fråga om att skriva in ditt lösenord. Gör det. När du skriver in lösenordet kommer du inte att se att det blir några tecken i terminalen. Var lugn. Skriv bara rätt och tryck Enter.

Därefter kommer det att rulla fram en massa text. Sedan bör installationen vara klar.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Sen finns självklart också FriBID: http://wiki.fribid.se/sidor/SmartCards
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej!
Lynxor skrev:Har försökt sätta mig in i allt angående BankID. Fortfarande ska det väl gå att installera BankID-programmet när man har 32-bitars Xubuntu och Handelsbanken?
Ja, det fungerar att installera och använda i Xubuntu 32-bit
Lynxor skrev:Men finns det något enkelt sätt för mig som är van vid att bara klicka på ikoner? Eller måste man skriva programmeringskod för att installera det?
Tyvärr inte beroende på att Finansiell ID-Teknik BID AB har inte lyckats få tummen ur och göra en användarvänlig installation av BankID för Ubuntu.
Lynxor skrev:I så fall ger jag nog upp för jag har inte de grundkunskaper som behövs för sånt. Försöker byta från Windows XP till Linux och gladdes mycket över att min dator plötsligt blev snabb, men kruxet med Bank ID, skriva koder etc är ett stort hinder.
Mitt förslag är att du följer guiden Installera BankID i Ubuntu 32-bit steg för steg. Har kört den själv och vet att den fungerar. Hör därefter av dig med hur det gick för dig.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Med FriBID behöver man endast installera ett .deb-paket, sedan fungerar det. Antingen lägger du till FriBIDs PPA eller så völjer du paket, beroende på din Ubuntu-version här. https://launchpad.net/~samuellb/+archiv ... /+packages
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Fast FriBID är inget som officiellt stöds av bankerna även om det kanske fungerar.

Du kan även vara säker på att bankerna loggar vad du kör för OS, Webbläsare och säkerhetsprogram vid inloggning. Om något går fel och du blir av med pengar från ditt konto och har använt dig av FriBID kan banken välja att neka dig ersättning med motiveringen att du loggat in med en lösning som inte stöds av banken.

Den som ändå väljer att använda sig av FriBID gör det på egen risk, för du kan med säkerhet glömma att få någon support eller hjälp från din Internetbank om det skulle uppstå problem.

Mvh Nemo
Lynxor

Inlägg av Lynxor »

Hej,
Har inte hunnit testa det ni alla föreslagit, men började med Lao Tzus instruktion, gick bra (efter några misslyckade försök) tills jag skrev mitt password i koden, då kommer raden:
sudo: ./install*.sh: command not found

Provar väl vidare...
Lynxor

Inlägg av Lynxor »

Mitt förslag är att du följer guiden Installera BankID i Ubuntu 32-bit steg för steg. Har kört den själv och vet att den fungerar. Hör därefter av dig med hur det gick för dig.

Mvh Nemo[/quote]

Den guide du hänvisar till har jag tidigare försökt att följa, men tycker den är väldigt märklig. Koderna som ska skrivas in visas nämligen inte fullständigt utan är klippta i högerkant. Som om slutet på koderna är självklara?
För mig är det ett konststycke att ens få till koderna i rätt tågordning, utan misstag och exakt som de ska vara när jag kan se hela koderna. Jag vet exempelvis inte heller hur man gör för att bryta raden i kod. Jag är van att använda enter och enter plus shift i text, vilket i kod leder till att samma rad dupliceras, och jag vet heller inte hur man får bort en sådan rad som blivit av misstag i koden...
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Lynxor skrev:Hej,
Har inte hunnit testa det ni alla föreslagit, men började med Lao Tzus instruktion, gick bra (efter några misslyckade försök) tills jag skrev mitt password i koden, då kommer raden:

Provar väl vidare...
Du har råkat skriva fel kommando. Varje tecken och mellanrum är viktigt. Jag skriver det i fetstil så ser du tydligare sudo ./install*.sh i. Kom ihåg i:et alltså.

Edit: För att vara säker på att få kommandot rätt kan du även kopiera och klistra in det. Dock fungerar inte ctrl+v så kör högerklick och välj klistra in.

(&?)
Lynxor

Inlägg av Lynxor »

Lao Tzu skrev:
Efter det skriver du

sudo ./install*.sh i
Tryck Enter. Du kommer att få en fråga om att skriva in ditt lösenord. Gör det. När du skriver in lösenordet kommer du inte att se att det blir några tecken i terminalen. Var lugn. Skriv bara rätt och tryck Enter.

Därefter kommer det att rulla fram en massa text. Sedan bör installationen vara klar.
Har provat flera gånger nu, och nåt blir fel när jag ska skriva in mitt lösenord. Det är väl lösenordet som jag bestämde för OS:et när jag installerade Xubuntu som avses?
Förutom att det inte blir några tecken när jag skriver lösenordet så flyttas inte heller markören, men så ska det väl va?
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Hm. Ja, det ska vara det lösenordet och ja, inget ska röra på sig. Kan du ladda upp en bild och visa hur det ser ut?

Om du stänger terminalen och öppnar den igen måste först skriva

cd /home/DITTANVÄNDARNAMN/Skrivbord/BISP*
Trycka Enter och sen nästa kommando

sudo ./install*.sh i

(&?)
Lynxor

Inlägg av Lynxor »

[quote="
Du har råkat skriva fel kommando. Varje tecken och mellanrum är viktigt. Jag skriver det i fetstil så ser du tydligare sudo ./install*.sh i. Kom ihåg i:et alltså.

Alltså den där raden kommer av sig själv när jag skriver in lösenordet. Jag skriver in i:et, därefter kommer raden när jag ska ange mitt lösenord och därpå får jag svaret utan i:
Så här ser det ut:
kim@kim-laptop:~$ cd /home/kim/Skrivbord/BISP*
kim@kim-laptop:~/Skrivbord/BISP-4.19.1.11663$ sudo ./install*.sh i
[sudo] password for kim:
kim@kim-laptop:~/Skrivbord/BISP-4.19.1.11663$
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Ah. Prova att byta ut asterisken Det vill säga * mot siffrorna istället. Det vill säga:
sudo ./install.4.19.1.11663.sh i
Handelsbanken har skrivit guiden versionsoberoende. Det hade jag glömt.

Huruvida det ska vara en punkt mellan install och 4 eller ett - eller ingenting vet jag inte. Men fungerar inte det ena så prova med det andra.

(&?)
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Nemo skrev:Fast FriBID är inget som officiellt stöds av bankerna även om det kanske fungerar.
Du har rätt, det stämmer.
Nemo skrev:Du kan även vara säker på att bankerna loggar vad du kör för OS, Webbläsare och säkerhetsprogram vid inloggning. Om något går fel och du blir av med pengar från ditt konto och har använt dig av FriBID kan banken välja att neka dig ersättning med motiveringen att du loggat in med en lösning som inte stöds av banken.
Jag förstår din tanke, och visst är det så att de inte skulle ge någon support på det. Dock tror jag faktiskt att FriBID emulerar Nexus så att det skulle inte visas för dem. Samt så är ju detta för bekräftandet och vart pengarna faktiskt skickas har inget med vilket program som används.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

När du försöker köra install-filen börjsa skriva och sedan tabba (klicka två gånger på tab) så får du upp alternativ. Finns bara ett så skriver terminalen ut resten av filnamnet.

Alltså skriv:
sudo ./install *tabba*
(inget mellanslag efter install)
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Jag ser att tråden är bockad som löst. Du lyckades alltså till slut? Härligt! :D

(&?)
Lynxor

Inlägg av Lynxor »

Lao Tzu skrev:Jag ser att tråden är bockad som löst. Du lyckades alltså till slut? Härligt! :D
Nej tyvärr är det inte löst, vet inte hur markeringen om att det är löst kom dit. Mitt sista försök nedan. Jag har provat ett otal varianter. Började prova att byta ut asterisken mot siffrorna i första raden också, men det verkade inte gå bättre.

kim@kim-laptop:~/Skrivbord/BISP-4.19.1.11663$ sudo ./install-4.19.1.11663
[sudo] password for kim:
sudo: ./install-4.19.1.11663: command not found
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Lynxor skrev:Nej tyvärr är det inte löst, vet inte hur markeringen om att det är löst kom dit. Mitt sista försök nedan. Jag har provat ett otal varianter. Började prova att byta ut asterisken mot siffrorna i första raden också, men det verkade inte gå bättre.

kim@kim-laptop:~/Skrivbord/BISP-4.19.1.11663$ sudo ./install-4.19.1.11663
[sudo] password for kim:
Prova med följande då du står i katalogen kim@kim-laptop:~/Skrivbord/BISP-4.19.1.11663$

kim@kim-laptop:~/Skrivbord/BISP-4.19.1.11663$ sudo ./install.4.19.1.11663.sh i
Dvs. du ska ha med korrekt namn på scriptet (Du har stavat fel, därav ditt felmeddelande) samt parametern i. Det ska vara ett mellanslag mellan install.4.19.1.11663.sh och i

Mvh Nemo
Lynxor

Inlägg av Lynxor »

Mitt senaste försök:
kim@kim-laptop:~/Skrivbord/BISP-4.19.1.11663$ sudo ./install.4.19.1.11663 sh i[sudo] password for kim:
sudo: ./install.4.19.1.11663: command not found
Lynxor

Inlägg av Lynxor »

varianten med bindestreck:
kim@kim-laptop:~/Skrivbord/BISP-4.19.1.11663$ sudo ./install-4.19.1.11663 sh i

Varianten med mellanslag: