Google Chrome 90 (stabil)
Re: Google Chrome 33 (stabil)
Appar som val har nu kommit direkt till bokmärkesfältet, okej den finns där men det går inte ta bort om man vill vad jag kan se!
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Nej. Har du 33.0.1750.115? Den versionen släpptes som beta (för Linux) i går, men betan (som jag har installerad) uppdaterades i dag till .117, samma version som i den stabila kanalen, enligt bloggen, vilket bekräftas av informationen i Synaptic: 33.0.1750.117-1. Skall ha Flash 12.0.0.70.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
MM det stämmer, jag ser det nu!
Visst såg du att jag undrade över att hantera bokmärkesfältet också. för mig går det inte ta bort valet för appar?

Det händer inte så mycket men med en ny chrome är det alltid lite extra! 

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Chrome 34 har nu släppts till betakanalen: 34.0.1847.14
Chrome 34: Responsive Images and Unprefixed Web Audio
Hands-free Google Voice Search in Chrome
För mig var dock 34.0.1847.14 helt oanvändbar. Webbsidorna öppnas inte.
Jag fick byta till stabil version (33). 
Chrome 34: Responsive Images and Unprefixed Web Audio
Hands-free Google Voice Search in Chrome
För mig var dock 34.0.1847.14 helt oanvändbar. Webbsidorna öppnas inte.

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Aura är tillbaka i Chrome 35.0.1862.2 Dev. 

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Jag gjorde ett nytt försök, samma resultat. Fick för mig att någon flagga (chrome://flags/) kunde ställa till det, så jag återställde alla till standardvärden (det finns en knapp för det) och startade om Chrome, et voilà, problemet är borta!JoWa skrev:För mig var dock 34.0.1847.14 helt oanvändbar. Webbsidorna öppnas inte.Jag fick byta till stabil version (33).

Uppdatering: Helt borta var det inte… Fick återgå till stabil.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Chrome 33.0.1750.146
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Eftersom Chrome 34 Beta inte fungerade i mitt system, bytte jag till Chrome 33 stabil, men stabil är för tråkig, så i dag bytte jag till Chrome 35 Dev, med Aura aktiverat. Utöver det som tidigare har sagts om Aura, upptäckte jag att tillägget Hangouts integreras i Ubuntus panel på samma sätt som i Windows.
- Bilagor
-
- HangoutsiUbuntu.png (25.48 KiB) Visad 7600 gånger
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
chrome://sandbox kommer snart att visa säkerhetsmodulen, Yama. Detta aktiveras i och med Revision 255568. Chrome Dev inkluderar för närvarande (35.0.1870.2) revision 254650, så denna förändring kommer kanske i nästa Dev-bygge.
François Beaufort har publicerat en kort beskrivning av Yama och en bild av Chromium med den nya chrome://sandbox: https://plus.google.com/100132233764003 ... SsyzxFuJKb
François Beaufort har publicerat en kort beskrivning av Yama och en bild av Chromium med den nya chrome://sandbox: https://plus.google.com/100132233764003 ... SsyzxFuJKb
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Chrome 33.0.1750.149
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Utvecklarna vill att fler skall installera Chrome Dev för att testa Aura.
[ACTION REQUESTED] Please opt-in to the dev channel on Linux to test Aura
[ACTION REQUESTED] Please opt-in to the dev channel on Linux to test Aura
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Pwnium 4 har avgjorts. En deltagare får 150 000 $ för en framgångsrik ”exploit” mot Chrome OS på en HP Chromebook 11. Läs mer här: https://plus.google.com/102860501900098 ... btZ7A8knW7
Samtidigt pågår Pwn2Own, där Chrome på Windows 8.1 64-bit ännu väntar på att testas. http://www.pwn2own.com/
http://h30499.www3.hp.com/t5/HP-Securit ... -p/6410520
Samtidigt pågår Pwn2Own, där Chrome på Windows 8.1 64-bit ännu väntar på att testas. http://www.pwn2own.com/
http://h30499.www3.hp.com/t5/HP-Securit ... -p/6410520
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Så ser det ut i Chrome 35.0.1883.0 Dev:JoWa skrev:chrome://sandbox kommer snart att visa säkerhetsmodulen, Yama. Detta aktiveras i och med Revision 255568. Chrome Dev inkluderar för närvarande (35.0.1870.2) revision 254650, så denna förändring kommer kanske i nästa Dev-bygge.
- Bilagor
-
- Chrome 35 Status för Sandlåda.png (46.07 KiB) Visad 7465 gånger
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Chrome 33.0.1750.152.
Även Chrome OS, som fick en snyting vid Pwnium, har uppdaterats (till 33.0.1750.152).We’re delighted at the success of Pwn2Own and the ability to study full exploits. We anticipate landing additional changes and hardening measures for these vulnerabilities in the near future. We also believe that both submissions are works of art and deserve wider sharing and recognition. We plan to do technical reports on both Pwn2Own submissions in the future.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Google Chrome Version 35.0.1883.0 dev aura
Är nöjd med Yama. Yama utför precis vad som beskrivs i en tidigare beskrivning i tråden. Ett välkommet tillskott i sandlådan som med all säkerhet får stanna kvar även i den stabila versionen av Google Chrome.
Status för sandlåda
SUID-sandlåda Ja
Namnutrymmen för PID Ja
Namnutrymmen för nätverk Ja
Sandlådan Seccomp-BPF Ja
Yama LSM enforcing Ja
Din sandlåda ger tillräckligt skydd.
Är nöjd med Yama. Yama utför precis vad som beskrivs i en tidigare beskrivning i tråden. Ett välkommet tillskott i sandlådan som med all säkerhet får stanna kvar även i den stabila versionen av Google Chrome.
Status för sandlåda
SUID-sandlåda Ja
Namnutrymmen för PID Ja
Namnutrymmen för nätverk Ja
Sandlådan Seccomp-BPF Ja
Yama LSM enforcing Ja
Din sandlåda ger tillräckligt skydd.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Re: Google Chrome 26 (stabil)
Chromium Blog sammanfattar Blinks första år: Blink’s First BirthdayJoWa skrev:Kommande förändringar: Google har skapat en egen variant (”fork”) av WebCore (en del av WebKit), kallad Blink. Syftet är bl.a. att bli av med funktioner och kod i WebKit (särskilt WebKit2) som inte är relevant för Chromium. Det innebär mindre arbete för utvecklarna, och en mer optimerad och säkrare kod. Blink kommer även att användas i Opera.
The Chromium Blog: Blink: A rendering engine for the Chromium project
The Chromium Projects: Blink
Ars Technica: Google going its own way, forking WebKit rendering engine
OSNews: Google forks WebKit, unveils Blink
Justin Schuh: What Blink means for Chrome Security
Bruce Lawson (Opera): Hello Blink
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Re: Google Chrome 34 (stabil)
- AirBox
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har nu slagit om från Firefox 28 till Google Chrome 34. Väldigt stor skillnad i hastighet och hur webbsidor flyter under scrollning. Däremot är det väldigt dåligt med plugins som jag vill ha, och fortfarande ingen sidebar för bokmärken. Bokmärkeshanteringen är i mitt tycke väldigt begränsat.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Chrome 35.0.1916.27 har släppts till betakanalen.
Chromium Blog: Chrome 35 Beta: More developer control over touch input, new JavaScript features, and unprefixed Shadow DOM
Detta är en stor uppdatering för Linux, då den (efter flera förseningar) introducerar Aura, som jag redan har talat om flera gånger i denna tråd. Aura, som ersätter Gtk, är en stor teknisk förändring av Chrome. Aura innebär också att stödet för NPAPI försvinner.
Med Aura får Chrome för Linux flera funktioner som har funnits en tid i Chrome för Windows och OS X. Chromes startmeny, ”Startprogrammet för appar i Chrome” är en sådan funktion. En annan är ”rika” aviseringar, som dessutom är rätt placerade i Ubuntu (Unity), d.v.s. uppe till höger. Tillägg som Hangouts kan också integreras i systemet (en ikon och meny i panelen).
”Startprogrammet för appar i Chrome” aktiveras med chrome://flags/#enable-app-list
För att tillägg skall integreras i panelen måste ”Fortsätt köra bakgrundsappar när Google Chrome avslutas” vara aktivera i Avancerade inställningar.
Se även Aura Re-Enabled in Latest Chrome Linux Dev Release (OMG! Chrome!), som publicerades då Aura tillfälligt var aktiverat i Chrome 34 Dev.
Chromium Blog: Chrome 35 Beta: More developer control over touch input, new JavaScript features, and unprefixed Shadow DOM
Detta är en stor uppdatering för Linux, då den (efter flera förseningar) introducerar Aura, som jag redan har talat om flera gånger i denna tråd. Aura, som ersätter Gtk, är en stor teknisk förändring av Chrome. Aura innebär också att stödet för NPAPI försvinner.
Med Aura får Chrome för Linux flera funktioner som har funnits en tid i Chrome för Windows och OS X. Chromes startmeny, ”Startprogrammet för appar i Chrome” är en sådan funktion. En annan är ”rika” aviseringar, som dessutom är rätt placerade i Ubuntu (Unity), d.v.s. uppe till höger. Tillägg som Hangouts kan också integreras i systemet (en ikon och meny i panelen).
”Startprogrammet för appar i Chrome” aktiveras med chrome://flags/#enable-app-list
För att tillägg skall integreras i panelen måste ”Fortsätt köra bakgrundsappar när Google Chrome avslutas” vara aktivera i Avancerade inställningar.
Se även Aura Re-Enabled in Latest Chrome Linux Dev Release (OMG! Chrome!), som publicerades då Aura tillfälligt var aktiverat i Chrome 34 Dev.