Låser sig vid provning av 13.10 på acer aspire e1-522

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Blåbär
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Låser sig vid provning av 13.10 på acer aspire e1-522

Inlägg av Blåbär »

Hej, ny medlem här! Och ny på Linux också. Har sökt överallt på internet efter hjälp, men inte lyckats hitta någon lösning, så nu frågar jag här.

Jag har köpt en ny bärbar dator med Windows 8.1 och grafikkort AMD Radeon HD 8400 och bootar Ubuntu med cd. Har testat både 13.10 och 12.04 och väljer 'try ubuntu without installing'. Jag berättar för säkerhets skull i detalj hur det gick:

När jag först provade så slutade det bara med en vit skärm efter att ha laddat ett tag med ubuntuloggan och snabbt laddat några kommandon på skärmen. Då gick jag in och ändrade kommandona vid starten (setparams) från 'quiet splash' till 'quiet nomodeset' (för det har jag läst någonstans). Då kommer inte ubuntuloggan utan vad som händer visas direkt på skärmen men likväl låser det sig efter ett tag.

Så det låser sig alltså i båda fallen :( . Finns det någonting jag kan göra eller är det klokast att ge upp med att försöka installera Linux?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Låser sig vid provning av 13.10 på acer aspire e1-522

Inlägg av Pink Panther »

Välkommen!

"ge upp med att försöka installera Linux?"

Nej! Ge inte upp.

Jag är för trött i kväll. Men någon medlem försöker säkert ge dig en hjälpande hand med Ubuntu Linux.

Avvakta svar.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag hittade följande: http://askubuntu.com/questions/393694/b ... rd-enabled

Samma specifikationer "Windows 8.1 och grafikkort AMD Radeon HD 8400"

Problemet verkar att vara att "Radeon enabled" tillslaget.

"from the BIOS and use only UMA Graphics it works perfectly"

Ändra i BIOS använd bara UMA Graphics.

Sedan får du själv läsa fortsättningen i tråden. När du väl inne Ubuntu Linux gäller det att installera rätt drivrutiner för allt ska funka så bra som möjligt.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

@Blåbär

Om förstår saken rätt så bootar du Ubuntu med cd.

I mitt tidigare inlägg uppgav jag fel uppgift att specifikationer stämmer med ditt "grafikkort AMD Radeon HD 8400" i tråden jag länkar till. Det var slarvigt. Men att råden i tråden som berör "proprietary AMD drivers" ändå kan fungera är inte alls en omöjlighet. Men testa inte, riskerna är allt för stora i ett skarpt läge. Jag har hittat några lösningar på "grafikkort AMD Radeon HD 8400" men som nybörjare är det inte aktuellt att leka. Men som sagt nu testar du från en cd.

Kan vara att du får avvakta till Ubuntu Linux ligger i fas med din "acer aspire e1-522"
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Hej PP!

Ja, jag får nog vänta på att Ubuntu 14 släpps.

Jag hittade denna länk:
http://askubuntu.com/questions/420837/u ... cer-laptop
men den hjälpte inte heller när jag följde råden i början och körde "try Ubuntu", även om specifikationerna stämmer precis med min dator. Kanske problemet då ändå är att jag gärna vill ha kvar Windows (dual boot) vilket nämns där?

Så jag väntar som sagt på att en nyare version släpps. Windows fungerar ju ok, även om jag också vill ha Linux. Tack för hjälp!
Användarvisningsbild
tommybe1
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av tommybe1 »

Hej och välkommen
Jag har en Acer Aspire XC-605.
Min lösning blev att radera Windows, därefter installera Ubuntu på detta sätt.
1. Tryck F12, gå in i BIOs
2. Inaktivera secure boot
3. Launch CSM Always
4. CD/DVD första enhet
5. Enabled boot menu
6. Save and exit

Innan du raderar Windows får du ta en kopia på Windows.
Om du gör det så tror jag att du kan installera om Windows efter det du installerat Ubuntu.
Men som sagt, jag vet inte säkert om det går att få till en dualboot med Windows. Jag blev så besviken på Windows så jag släppte navelsträngen. Med Wine kan du köra många program för Windows i Ubuntu.
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Hej och välkommen
Tack för välkomnandet!
Jag har en Acer Aspire XC-605.
Min dator är bärbar, så bios är lite annorlunda. "Launch CSM" finns inte, utan bara det mest grundläggande. Jag fick istället lägga in ett lösenord för att ta bort secure boot och nu vet jag inte hur jag tar bort det på ett enkelt sätt. Men det kan jag väl leva med.
Jag blev så besviken på Windows så jag släppte navelsträngen.
Jag har inte riktigt hunnit till den punkten ännu. Vet därför inte om jag riktigt vill ta risken och besväret. Wine är ju inte heller helt perfekt som jag har förstått, så om jag måste välja så blir det Windows där jag har program som har kostat pengar att köpa. Det är som sagt besväret och risken som ligger i vägen, inte så att jag tycker Windows 8 är överlägset. Mina krav är därför dualboot plus att jag kan kolla att allt fungerar först innan jag installerar på riktigt. Är det för mycket begärt?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Blåbär skrev:
Jag blev så besviken på Windows så jag släppte navelsträngen.
Jag har inte riktigt hunnit till den punkten ännu. Vet därför inte om jag riktigt vill ta risken och besväret. Wine är ju inte heller helt perfekt som jag har förstått, så om jag måste välja så blir det Windows där jag har program som har kostat pengar att köpa. Det är som sagt besväret och risken som ligger i vägen, inte så att jag tycker Windows 8 är överlägset. Mina krav är därför dualboot plus att jag kan kolla att allt fungerar först innan jag installerar på riktigt. Är det för mycket begärt?
Jag misstänker att det är svårt att kolla att allt fungerar utan att installera på riktigt.

Men om du gör en installation bredvid Windows, tar du egentligen ingen större risk förutom risken att du inledningsvis inte lyckas boota Ubuntu. Å andra sidan har du ju redan inaktiverat secure boot.

Jag skulle föreslå att du helt enkelt kör installationsprogrammet, och väljer att installera bredvid Windows när den frågan kommer.
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Hej GH, jag tror inte heller att jag kan veta att allt fungerar i förväg, men när inte ens "try Ubuntu without installing" fungerar så drar jag mig för en full installation. Det är väl också därför det alternativet finns, trodde jag ???
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Blåbär skrev:... när inte ens "try Ubuntu without installing" fungerar så drar jag mig för en full installation.
Kan i och för sig förstå det.

De få gånger jag själv har provat det alternativet, har det inte gått så bra. Ubuntu fullt installerat funkar däremot utmärkt. (För ett par år sedan släppte jag dessutom navelsträngen till Windows, som tommybe1 uttryckte det.)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Advanced BIOS settings for Aspire E1-522

Jag råder dig med bestämdhet att inte testa. Men om du är intresserad så finns det någon form av beskrivning som berör bios på "community.acer.com". Dels är den avancerad och allt utförs på egen risk. "be careful and if you don't know what your doing...im not responsible".

Använd dig inte av beskrivningen innan någon tekniskt avancerad medlem har uttalat sig om beskrivningens syfte. Vi har några få riktigt duktiga medlemmar i forumet som möjligtvis kan uttala sej om beskrivningen vad den leder fram till ( Att du kan installera Ubuntu? Jag är tveksam. ). Jag ska villigt erkänna mina okunskaper.

Beskrivningen är av "vinman" och är skriven för Aspire E1-522. I beskrivningen används "MINTLINUX CINNAMON 64BIT"

http://community.acer.com/t5/Notebooks- ... d-p/151267

http://youtu.be/fzuuE0tz6bY "check out video.."
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Gunnar Hjalmarsson skrev: De få gånger jag själv har provat det alternativet, har det inte gått så bra. Ubuntu fullt installerat funkar däremot utmärkt.
Det låter visserligen uppmuntrande att en full installering brukar fungera bättre - tack, ska lägga det på minnet - men som jag har förstått är det ändå svårt att installera de nuvarande versionerna av Ubuntu på min laptop och en dualboot ska vara ännu svårare. Citerar från den länk jag lade ut i ett inlägg ovan från askubuntu.com:
I did erase the entire windows 8 since the dual boot was too difficult, however I ran the acer backup onto a usb stick and this let me recover the entire system. I am actually back on windows 8 now since I needed ms office for work purposes. I think I will wait for a few months until ubuntu catches up the new hardware in the e1-522, I have run ubuntu on slightly older laptops and it works without any problems but I had too many problems on the E1-522
Och det är alltså skrivet av en mycket mer van datoranvändare än jag.
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Jösses! Det var avancerat. Hoppas jag inte behöver ta till sånt!

Jag gör för övrigt så att jag väntar med att installera Ubuntu tills en nyare version har kommit ut. (Kalla mig fegis.) Det kan väl ta max ett halvår. Sedan så provar jag med en dualboot med så få ändringar som möjligt. Men jag är rädd att jag ska skada Windows. (Om jag både gör Windows 8 obrukbart och misslyckas med att installera Ubuntu, så spelar det ingen roll om jag har en backup, för det finns inget operativsystem att återställa backupen från.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Blåbär skrev:Jag gör för övrigt så att jag väntar med att installera Ubuntu tills en nyare version har kommit ut. (Kalla mig fegis.)
Inte alls.
Blåbär skrev:Det kan väl ta max ett halvår.
Närmare bestämt elva dagar. :) Ubuntu 14.04 LTS släpps den 17 april.
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Gunnar Hjalmarsson skrev: :) Ubuntu 14.04 LTS släpps den 17 april.
Vad bra! Då installerar jag efter påsk. Hoppas det fungerar bättre...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"