Uselt skött av dem under hela perioden, men det fanns i alla fall (knappt - bara för 32-bitars) för Linux.

Att utestänga Linux påverkar hela landets infrastruktur genom att vissa medborgare blir uteslutna från allmänna funktioner. Vilket i sin tur dessutom borde kunna klassas som diskriminering.Målsättningen är att Internetaccessen skall klara de vanligaste förekommande operativsystemen, såsom PC, MacIntosh och Linux
Hoppas att detta inte räknas som SPAM, men kommer peta in det i min signatur.Osprey skrev:Jag tror att det här är ett fall för PTS, som ursprungligen har sagt att:Att utestänga Linux påverkar hela landets infrastruktur genom att vissa medborgare blir uteslutna från allmänna funktioner. Vilket i sin tur dessutom borde kunna klassas som diskriminering.Målsättningen är att Internetaccessen skall klara de vanligaste förekommande operativsystemen, såsom PC, MacIntosh och Linux
Dessutom borde Konkurrensverket kunna ha synpunkter på det här, eftersom BankID:s agerande i stort sett skapar ett monopol eller åtminstone oligopol genom att ensidigt gynna vissa tillverkare.
Problemet är att de på BankID är fullkomligt Microsoftfixerade och om jag ska vara ärlig så känner jag en del som varit inblandade och de har allvarligt talat inte riktigt begripit att det finns något annat än Windows...
[Edit] Men om ingen här, eller någon annanstans tar tag i det och driver frågan, så märker förmodligen varken PTS eller KKV något....
Jag trodde faktiskt att det var det.Det här är inget dåligt April skämt.
Att börja med ett skarpt brev/mail till PTS tror jag är en bra början...Gunnar Hjalmarsson skrev:Detta känns som ett rejält bakslag. Vi borde fundera över vad vi skulle kunna göra för att påverka.
Nej det är ingen korrekt siffra. De har inte haft någon fullt fungerande version för Linux så siffran 5.000 är väldigt fel, det känns mer som att de har haft en dåligt fungerande version bara för att kunna bevisa att ingen använder den. De har inte haft något stöd alls för 64-bitars, halvbra stöd för 32-bitars som det varit en himla massa krångel och trassel att installera för de som ändå kört det. Det har helt saknats installationsrutiner och de som ändå velat använda det har fått lägga ned åtskilliga timmar för att söka på nätet och jobba i terminalen...Gunnar Hjalmarsson skrev:Förresten.. 5.000 av 7,3 miljoner - det är mindre än en promille. Hur väl stämmer den siffran? Fattar de beslut på korrekta underlag?
BankID har varit värdelöst i flera år på linux. Jag misstänker att du är väldigt ny på antingen linux eller bankid om du inte märkt av det.Christian Johansson skrev:Jag tänker vänta till 2 april innan jag tror på detta ... men om det mot förmodan skulle vara sant så kommer jag att överge Linux för bankid behöver jag till många olika sajter på nätet så det kan jag inte vara utan.
Nej, värdelöst skulle jag inte säga, lyckas jag väl installera det så fungerar det bra för mig. Det är själva installationen som är lite trixig när man kör 64-bitars Ubuntu, vilket jag gör, eftersom 64-bitars Linux inte stödjs officiellt. Jag har för övrigt kört Ubuntu sedan 2007.AirBox skrev: ...
BankID har varit värdelöst i flera år på linux. Jag misstänker att du är väldigt ny på antingen linux eller bankid om du inte märkt av det.
Då får jag gratulera digChristian Johansson skrev:Nej, värdelöst skulle jag inte säga, lyckas jag väl installera det så fungerar det bra för mig. Det är själva installationen som är lite trixig när man kör 64-bitars Ubuntu, vilket jag gör, eftersom 64-bitars Linux inte stödjs officiellt. Jag har för övrigt kört Ubuntu sedan 2007.AirBox skrev: ...
BankID har varit värdelöst i flera år på linux. Jag misstänker att du är väldigt ny på antingen linux eller bankid om du inte märkt av det.
Låter som en bra idé.Osprey skrev:Att börja med ett skarpt brev/mail till PTS tror jag är en bra början...Gunnar Hjalmarsson skrev:Vi borde fundera över vad vi skulle kunna göra för att påverka.
Javisst, jag kan ta på mig att sammanställa ett brev eller mail till PTS.Gunnar Hjalmarsson skrev:Skulle du kunna göra ett förslag till skrivelse? Jag hjälper gärna till så gott jag kan, men då BankID har fungerat problemfritt för mig (på 32-bitars), har jag aldrig satt mig in i frågan särskilt djupt.
P.S. För min del kan vi skjuta på forumgranskningen ett tag till. Det här är viktigare.
Jovisst, den pågående teknikförändringen har de informerat om i åtminstone ett år. Men att det skulle innebära att stödet för Linux helt upphör är väl ändå ganska nytt? Detta gick ut för en vecka sedan:Pink Panther skrev:Finansiell Id-teknik har planerat en, ( förnyelse/förändring/investering ny teknik ) under ett antal månader. Det genomförs nu om vi inte alla hjälps åt och tar striden för Linux.
Absolut. Detta är allvar.Pink Panther skrev:Så glöm bara alla tankar på att det är ett April skämt.
Kanon, Osprey!Osprey skrev:Javisst, jag kan ta på mig att sammanställa ett brev eller mail till PTS.
Instämmer verkligen. Förutom att tråden bör göras synlig, bör portalsidan innehålla en särskild blänkare, tycker jag.Pink Panther skrev:... och se till att tråden blir synlig fler. Alla Linuxanvändare är förmodligen inte medlemmar i vårt forum/loggar in. Det är inte fel att aktualisera frågan för övrigt intresserade läsare.
Flyttade tråden till avdelningen Internet.Pink Panther skrev:Kan någon flytta den här tråden. Den är viktig och av intresse för fler läsare. Den synas bara för inloggade medlemmar.