Diskussion om LoCots organisation
- Osprey
- Kontakt:
Re: Diskussion om LoCots organisation
Jag håller med... jag har varit här sedan hösten 2007 (Gutsy Gibbon) och de här problemen har funnits här sedan dess...
Man kan säkert skylla på att det varit olika orsak till bråken och oroligheterna, men kvar står ändå faktum att organisationen har saknat mekanismer för att hantera det... Likaväl som organisationen har saknat förmåga och möjligheter att få kreativitet och glädje stt växa.....................................
Man kan säkert skylla på att det varit olika orsak till bråken och oroligheterna, men kvar står ändå faktum att organisationen har saknat mekanismer för att hantera det... Likaväl som organisationen har saknat förmåga och möjligheter att få kreativitet och glädje stt växa.....................................
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Just precis. Och jag är fullständigt övertygad om att det händer för att vi ständigt fokuserar på fel fråga. Det är inte organisationen eller vem som för tillfället är ledare som är den viktiga frågan; den viktiga fråga är snarare hur vi engagerar folk att delta och bidra. Och allt tjafs om ledarskap, organisation, moderering, trollande har snarare tömt oss på energi så det inte har funnits kraft kvar till engagemengsfrågan.Osprey skrev:Jag håller med... jag har varit här sedan hösten 2007 (Gutsy Gibbon) och de här problemen har funnits här sedan dess...
- Osprey
- Kontakt:
Där tycker jag att du iallafall delvis har fel...johanre skrev:Just precis. Och jag är fullständigt övertygad om att det händer för att vi ständigt fokuserar på fel fråga. Det är inte organisationen eller vem som för tillfället är ledare som är den viktiga frågan; den viktiga fråga är snarare hur vi engagerar folk att delta och bidra. Och allt tjafs om ledarskap, organisation, moderering, trollande har snarare tömt oss på energi så det inte har funnits kraft kvar till engagemengsfrågan.
Jag tycker att du hoppar över ett steg där när du säger att den viktiga frågan är "hur vi engagerar folk att delta och bidra". För det förutsätter att det finns en fungerande och relativt problemfri organisation i botten...
Dessutom har den nuvarande [o]organisationen inneburit att det inte har funnits någon som haft förtroende, mandat eller behörighet att ta tag i det hela och försöka dra igång något. Visst, någon kommer säkert att säga att "vem som helst får göra precis vad de vill" och "det är ju bara att ta upp det på LoCots IRC-möte"... men det har ju inte fungerat..!!!
De små förändringar i organisationen som vi föreslagit har just till syfte att rätta till de brister som uppenbarligen har funnits. Och att det har funnits brister är inget att tveka över om man ser till vilket litet betydelselöst forum det här är nu, jämfört med vad det var för några år sedan.
Det som däremot är fullkomligt obegripligt är att det finns de som med näbbar och klor och en närmast fanatisk energi kämpar för att förhindra de småändringar vi vill få genomförda för att kunna börja bygga upp allt och få igång forumet igen. Där hade isåfall också det du säger med "hur vi engagerar folk att delta och bidra" kommit in och blivit den viktigaste frågan. Men att ställa den frågan nu, känns ungefär som att stå i ett sönderskjutet och sönderbombat Berlin 1945 och fråga sig varför folk inte går ut och roar sig........
Vad är det som gör att det finns folk här som vill förhindra att vi försöker bygga upp det här och få det till ett bra forum...?? och vad är det som gör att det finns folk här som kan stå mitt i sönderskjutna ruiner och påstå att det inte finns några problem...??!?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kan kontra det med att jag sedan 2006 har sett X antal olika personer i ledning, med X antal teorier om hur organisationen skall fungera och det har *aldrig* gjort en skillnad. Men visst, vi kommer inte vidare genom att tjafsa om den frågan också. :-)Osprey skrev:]Där tycker jag att du iallafall delvis har fel...
Jag tycker att du hoppar över ett steg där när du säger att den viktiga frågan är "hur vi engagerar folk att delta och bidra". För det förutsätter att det finns en fungerande och relativt problemfri organisation i botten...
Skall inte störa dig mer, det är viktigare att du hinner skriva klart ditt förslag som vi sedan förhoppningsvis kan rösta om ganska snart. Så vi kommer vidare.
De tror förstås att det här är en diskussionsklubb i första hand, att LoCot har ett uppdrag det förstår de helt enkelt inte. Jag har läst förslag om att LoCot lika gärna kan syssla med fågelskådning, åka färja till Åland och starta en kurs för hur man stickar och virkar, de senaste veckorna. Då är det förstås inte lätt att diskutera något allvarligt, som t.ex att modereringen är under all kritik.Osprey skrev:...
Vad är det som gör att det finns folk här som vill förhindra att vi försöker bygga upp det här och få det till ett bra forum...?? och vad är det som gör att det finns folk här som kan stå mitt i sönderskjutna ruiner och påstå att det inte finns några problem...??!?
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 21 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Jag tror inte att vi behöver tjafsa, för i grund och botten har vi nog ungefär samma uppfattning. Och jag förstår att du (liksom jag) är ganska luttrad vid det här laget efter att ha varit med om X antal "helbrägdagörare" med alltmer "fantastiska" teorier om hur de ska göra "underverk" med organisationen...johanre skrev:Kan kontra det med att jag sedan 2006 har sett X antal olika personer i ledning, med X antal teorier om hur organisationen skall fungera och det har *aldrig* gjort en skillnad. Men visst, vi kommer inte vidare genom att tjafsa om den frågan också. :-)
Så därför fortsätter jag nu med att skriva färdigt förslaget istället... och nu handlar det inte om någon "fantastisk omvälvning", utan i princip bara en uppstrukturering och komplettering av den nuvarande organisationen...

Det låter mycket bra!Osprey skrev:Jag tror inte att vi behöver tjafsa, för i grund och botten har vi nog ungefär samma uppfattning. Och jag förstår att du (liksom jag) är ganska luttrad vid det här efter att ha varit med om X antal "helbrägdagörare" med alltmer "fantastiska" teorier om hur de ska göra "underverk" med organisationen...johanre skrev:Kan kontra det med att jag sedan 2006 har sett X antal olika personer i ledning, med X antal teorier om hur organisationen skall fungera och det har *aldrig* gjort en skillnad. Men visst, vi kommer inte vidare genom att tjafsa om den frågan också. :-)
Så därför fortsätter jag nu med att skriva färdigt förslaget istället... och nu handlar det inte om någon "fantastisk omvälvning", utan i princip bara en uppstrukturering och komplettering av den nuvarande organisationen...
Då har vi sedan möjlighet att korrigera hur modereringen sköts eller missköts. T.ex så finns det en Moderator som modererar för egen vinnings skull. På ett normalt forum så hade han varit historia för länge sedan...

- Osprey
- Kontakt:
Vi kommer att ta upp modereringen också och det var ju från början också den här granskningens huvudfråga. Nu föll det sig emellertid så att för att kunna hantera modereringen på ett sådant sätt som föreslås i Tråd 2 - Tillsättning av moderatorer och som fick många anhängare, så framkom det helt plötsligt att det inte finns några dokument eller regler som styr hur själva organisationen hänger ihop. Så det blev en tillfällig övergång för att reda upp det först...Rune.K skrev:Då har vi sedan möjlighet att korrigera hur modereringen sköts eller missköts. T.ex så finns det en Moderator som modererar för egen vinnings skull. På ett normalt forum så hade han varit historia för länge sedan...

Och här liksom på alla andra forum ska vi ju i tillsynen av modereringen se till att vi får en modell som gör att de som ska vara moderatorer ska vara sådana som medlemmarna respekterar och känner förtroende för... annars blir det i sin tur en källa till bråk och oroligheter, eller kanske i värsta fall t.o.m en generator som skapar bråk...
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Det beror troligtvis på att de inte tror att de förändringar du föreslagit är rätt väg att gå.Osprey skrev:Det som däremot är fullkomligt obegripligt är att det finns de som med näbbar och klor och en närmast fanatisk energi kämpar för att förhindra de småändringar vi vill få genomförda för att kunna börja bygga upp allt och få igång forumet igen.
Jag har inte sett nån som sagt att de inte vill att detta ska vara ett bra forum.Osprey skrev:Vad är det som gör att det finns folk här som vill förhindra att vi försöker bygga upp det här och få det till ett bra forum...??
Det är nog så enkelt som att folk har olika syn på verkligheten.Osprey skrev:och vad är det som gör att det finns folk här som kan stå mitt i sönderskjutna ruiner och påstå att det inte finns några problem...??!?
- Osprey
- Kontakt:
Jo det förstår jag också... vad jag däremot inte kan förstå är hur det finns de som kan vara så monumentalt övertygade så att de i princip är beredda att sälja sin själ för att förhindra det... trots att det i praktiken inte är några drastiska ändringar och trots att det inte finns så mycket som skulle kunna bli värre.....HakanS skrev:Det beror troligtvis på att de inte tror att de förändringar du föreslagit är rätt väg att gå.Osprey skrev:Det som däremot är fullkomligt obegripligt är att det finns de som med näbbar och klor och en närmast fanatisk energi kämpar för att förhindra de småändringar vi vill få genomförda för att kunna börja bygga upp allt och få igång forumet igen.
Nej det förstås, men det är inget vederhäftigt argument eftersom det överhuvudtaget inte förklarar något om bakgrunden till att en del är så tjurskalliga att de inte vågar förändra på något.....HakanS skrev:Jag har inte sett nån som sagt att de inte vill att detta ska vara ett bra forum.Osprey skrev:Vad är det som gör att det finns folk här som vill förhindra att vi försöker bygga upp det här och få det till ett bra forum...??
Det finns för den delen de som förnekar andra världskriget också.....HakanS skrev:Det är nog så enkelt som att folk har olika syn på verkligheten.Osprey skrev:och vad är det som gör att det finns folk här som kan stå mitt i sönderskjutna ruiner och påstå att det inte finns några problem...??!?
-
Jag tror en stor del till motsåndet kan vara okunskap och rädsla.
Men låt oss nu inte glida in på sidospår!
Framåt!
Men låt oss nu inte glida in på sidospår!
Framåt!
Här har vi ett klart och entydigt problem som LoCo Council med all säkerhet skulle hjälpa oss att avhjälpa. Det är säkert inget unikt problem vi har här, utan LC har säkert en tydlig och kristallklar lösning om hur man ska gå tillväga när ett par medlemmar med näbbar och klor och en närmast fanatisk energi kämpar för att förhindra arbetet med att ta fram förslag om hur moderatorerna ska tillsättas framöver. Förslag som det naturligtvis ska röstas om!Osprey skrev:Jo det förstår jag också... vad jag däremot inte kan förstå är hur det finns de som kan vara så monumentalt övertygade så att de i princip är beredda att sälja sin själ för att förhindra det... trots att det i praktiken inte är några drastiska ändringar och trots att det inte finns så mycket som skulle kunna bli värre.....HakanS skrev:Det beror troligtvis på att de inte tror att de förändringar du föreslagit är rätt väg att gå.Osprey skrev:Det som däremot är fullkomligt obegripligt är att det finns de som med näbbar och klor och en närmast fanatisk energi kämpar för att förhindra de småändringar vi vill få genomförda för att kunna börja bygga upp allt och få igång forumet igen.
...
Jag har en känsla av att de personer som stretar emot, tror att de själva äger forumet och därmed kan förhindra demokratiska diskussioner. Tragiskt att sådant kan få förekomma i en lokal gemenskap som handlar om att sprida Ubuntu, man kan nästan tro att de är sponsrade av Microsoft. Microsoft som är välkänt för att kunna ta till vilka metoder som helst för att få sin vilja igenom, det påminner faktiskt lite om hur ett fåtal personer här argumenterar. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att man måste vara kunnig i argumentationsteknik för att diskutera hur man ska engagera folk till att jobba för att sprida operativsystemet Ubuntu här i Sverige.
Själv är jag alldeles för dålig på att skriva engelska, så jag kommer inte att kontakta LoCo Council. Men det vore intressant att höra vad LC har för botemedel mot ett par självutnämnda ägare som gör allt för att förhindra en demokratisk diskussion och framtagande av förslag som det naturligtvis ska röstas om.
Bara en stilla undran. Finns det något som hindrar de som vill att starta ett parallellt loco och styra och ställa det efter behag?
Forkningar brukar vara en väg då man vill lite olika saker. Samarbete borde fungera ändå om man nu vill det.
Forkningar brukar vara en väg då man vill lite olika saker. Samarbete borde fungera ändå om man nu vill det.
- Osprey
- Kontakt:
Utanför ämnet: [Borttaget]
-
Nej!Bara en stilla undran. Finns det något som hindrar de som vill att starta ett parallellt loco och styra och ställa det efter behag?
Det är kanske bra för forumet att pröva nya vägar. Finns ingen anledning att streta emot. Forumet är inte någons enskilda egendom men det är inte heller en arena för vedergällning för att man blivit tillsagd av en moderator någon gång för tre år sedan.
Jag är för Osprey och Hjalmarsson i detta.
Jag är för Osprey och Hjalmarsson i detta.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
https://wiki.ubuntu.com/LoCoFAQ#Can_I_r ... me_area.3FTicToc skrev:Bara en stilla undran. Finns det något som hindrar de som vill att starta ett parallellt loco och styra och ställa det efter behag?
https://wiki.ubuntu.com/LoCoCouncil/LoC ... GuidelinesDon’t start a LoCoteam if there’s another one already created in your area, work with people not against them.
-
@HakanS:

Så, då går vi vidare med översynen av LoCots organisation.work with people not against them.

Det är ju en utmärkt idé, då kan HakanS starta de grupper som han har fört på tal, stickning och virkning av Ubuntudjur, resa till Åland och fågelskådning. Det är sådana grupper eller projekt som inte har någon som helst priotiritet i det nuvarande locot, där vi vill jobba för att sprida och "promota" Ubuntu här i Sverige. Helt enligt det uppdrag som ett LoCo under Canoncal/Ubuntu har.TicToc skrev:Bara en stilla undran. Finns det något som hindrar de som vill att starta ett parallellt loco och styra och ställa det efter behag?
HakanS har ju flera gånger påpekat att ett loco inte har något uppdrag från Canonical/Ubuntu och då är det väldigt lämpligt att han startar LoCo No2 där medlemmarna kan syssla med precis vad de själva vill, allt enligt HakanS utsagor.
Och du TicToc ställer säkert upp som moderator i LoCo No2, så att du kan övervaka så att alla håller sej till ämnet i Cafétrådarna! Det blir ju ingen konkurens med nuvarande loco och forum där vi vill hålla på med översättningen i lugn och ro i första hand, utan några störande oändliga diskussioner. Och ni håller på med stickning och virkning av Ubuntudjur, resa till Åland och fågelskådning. De oändliga diskussionerna ska ni förstås ta med er till LoCo No2, det verkar vara det viktigaste för de som stretar emot varje form av förändring av moderatorernas villkor och TL's behörigheter och rättigheter.
-
@Rune.K:
Roligaste inlägget från dig på länge, just nu så bara älskar jag dig!

Roligaste inlägget från dig på länge, just nu så bara älskar jag dig!