Kul citat om datorer!
Kul citat om datorer!
"Jag är inte rädd för datorer. Jag är rädd att förlora dem."
Isaac Asimov 1920-1992
"För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen."
Amazon.coms grundare Jeff Bezos
"Windows 95 är dock som läppstift på en bulldog. Läppstiftet förbättrar otvetydigt utseendet men i bulldoggens fall spelar det inte större roll, den är lika ful för det."
Sten Erik Björling i tidningen Macpressen
"Fråga aldrig en snubbe, vilken typ av dator han har. Är han Mac-ägare så kommer han att berätta det. Om inte, varför skämma ut honom?"
Tom Clancy
"Programering idag är en kapplöpning mellan mjukvarutillverkare som eftersträvar att skapa större, bättre och idiotsäkra program, och universum som försöker producera större och bättre idioter. Hittills leder univerum."
Rich Cook
"Telia Bredband och planerade prishöjningar är jämförbart med att sälja en Volvo i Ferrari-skal innan det finns några asfalterade vägar att köra på."
Crap
"Datautvecklingen är den största sociala omvälvningen sedan Kristi födelse."
Jan Freese
"Vi tror att OS2 är operativsystemet för 90-talet."
Bill Gates i slutet 80 talet
"640k borde räcka till för vem som helst."
Bill Gates, 1981
"Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor utan att vi börjar tänka som de."
Sydney J Harri
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
Martin Lindhe
"En gammal marxist-leninist blir alldeles nostalgisk av alla nya ML-förkortningar som dyker upp. Är det inte HTML så är det SGML."
Erling Maartmann-Moe
"Hela idén är ju att folk ska sitta helpackade framför tv:n och trycka in varor de inte behöver. Sen kommer kronofogden."
Claes Malmberg uttalar sig om bredband i Aftonbladet.
"Arbetslivet är skrämmande. Efter åratals gymnasiestudier och universitetsstudier plus arbetslivserfarenhet blir du placerad vid ett skrivbord framför en sån där liten maskin som är smartare än du."
P. Munroe
"Jag tycker att det är lite svårt att komma igång med wap."
Östen Mäkitalo, teknisk chef på Telia Mobile till tidningen Teleaffärer.
"Det finns inget skäl till att någon vill ha en dator i hemmet."
Ken Olson, ordförande, VD och grundare av Digital Equipment Corp, 1977
"Livet är som Internet... lika svårgripbart, oförutseende och så otroligt uppslukande. Enda skillnaden är att mitt liv tar slut en dag."
du Pape
"Datorer är värdelösa. De kan bara ge dig svar."
Pablo Picasso
"Datorn är en stor uppfinning. Det görs lika många fel som någonsin, men nu är det ingens fel."
Herbert V. Prochnov
"Whose password do you want to capture today?"
Kryptoexperten Bruce Schneier kommenterar datasäkerheten i bluetooth.
"Vi har testat användargränssnitt på femåringar. Varför? Därför att de inte är hjärnskadade!"
Michael Spindler, Apple
"C gör det lätt att skjuta sig själv i foten. C++ gör det svårare, men om du lyckas så skjuter du bort hela benet."
Bjarne Stroustrup
"Internet är en övergående fluga"
Ines Uusmann (Sveriges kommunikationsminister)
"Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator."
Bill Vaughan
"De tre dygder en programmerare behöver är lättja, otålighet och övermod."
Larry Wall
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
"Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer."
Robert Wilensky
"If I ever meet you I will control-alt-delete you."
Weird Al Yankovic
"Om du blir förbannad för att du märker att windows slutat fungera igen. Slå inte sönder datorn, stäng av, det är billigast så."
Mia
"Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?
- Nej, jag sitter vid ett fönster."
Klassisk helpdeskfråga och svar
"There is no guarantee that this message has been read or understood."
Automatsvar man får på e-post man vill ha leveranskvitto på.
"To C++ or not to C++, that is the question."
Ur en lärobok i C++-programmering
"...och nu ska vi se när Microsoft lanserar sitt nya operationssystem."
Nyhetsuppläsare på Nyheterna på TV4
"Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton."
Tidningen Popular Mechanics, 1949
"Jag har rest över hela landet och har pratat med de bästa i branschen, och jag försäkra er att datorn är en modefluga som kommer att vara över innan året är slut."
Utgivare för affärsböcker på bokförlaget Prentice Hall, 1957
"Men... vad är det bra för?"
Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
"Aldrig någonsin kan en elektronisk räknemaskin ersätta Facits högkvalitativa mekaniska räknemaskiner."
Utvecklingschef på Facit
"Det blir bara stjärnor när jag skall skriva in lösenordet."
Återkommande fråga på Spray support
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
Förvirrad Mac-kund
"Photoshop-erfarenhet? Du menar om jag arbetat i fotoaffär?"
Jobbsökande fotograf
"Vem behöver en IBM PC? - När det finns en ABC800."
Reklamslogan från Luxor
"I Windows kan du nu använda drivrutiner som är större än 2 GB. Den största storleken som stöds är 2 TB (terabyte). Detta gör att du kan spara utrymme på hårddisken."
Hjälpsystemet för Windows 95
"Who is General Failure and why is he reading Drive C?"
Okänd
"Windows 95 och 98 är inga virus. Virus gör något."
Okänd
"Lyckas du inte första gången, kalla det för version 2.0."
Okänd
"Datorer är så snabba nu att det bara behövs en bråkdels sekund för att göra samma idiotiska fel som brukade ta timmar förut."
Okänd
"Datorn är en av vår tids största uppfinningar. Det görs fortfarande lika många misstag som tidigare, men nu är det ingens fel."
Okänd
"Microsoft betalade drygt 90 miljoner till gruppen Rolling Stones för att få använda låten 'Start Me Up' till win95. De skulle ha valt låten 'I cant get no statisfaction' av samma grupp."
Okänd
"Sätt aldrig in en diskett upp och ner. Informationen kan ramla ner och förstöra diskettenheten."
Okänd
"Fråga till supporten: Skall jag trycka på F och 8 samtidigt?"
Okänd
"Fråga till supporten: Var sitter controlaltdelete knappen?"
Okänd
Isaac Asimov 1920-1992
"För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen."
Amazon.coms grundare Jeff Bezos
"Windows 95 är dock som läppstift på en bulldog. Läppstiftet förbättrar otvetydigt utseendet men i bulldoggens fall spelar det inte större roll, den är lika ful för det."
Sten Erik Björling i tidningen Macpressen
"Fråga aldrig en snubbe, vilken typ av dator han har. Är han Mac-ägare så kommer han att berätta det. Om inte, varför skämma ut honom?"
Tom Clancy
"Programering idag är en kapplöpning mellan mjukvarutillverkare som eftersträvar att skapa större, bättre och idiotsäkra program, och universum som försöker producera större och bättre idioter. Hittills leder univerum."
Rich Cook
"Telia Bredband och planerade prishöjningar är jämförbart med att sälja en Volvo i Ferrari-skal innan det finns några asfalterade vägar att köra på."
Crap
"Datautvecklingen är den största sociala omvälvningen sedan Kristi födelse."
Jan Freese
"Vi tror att OS2 är operativsystemet för 90-talet."
Bill Gates i slutet 80 talet
"640k borde räcka till för vem som helst."
Bill Gates, 1981
"Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor utan att vi börjar tänka som de."
Sydney J Harri
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
Martin Lindhe
"En gammal marxist-leninist blir alldeles nostalgisk av alla nya ML-förkortningar som dyker upp. Är det inte HTML så är det SGML."
Erling Maartmann-Moe
"Hela idén är ju att folk ska sitta helpackade framför tv:n och trycka in varor de inte behöver. Sen kommer kronofogden."
Claes Malmberg uttalar sig om bredband i Aftonbladet.
"Arbetslivet är skrämmande. Efter åratals gymnasiestudier och universitetsstudier plus arbetslivserfarenhet blir du placerad vid ett skrivbord framför en sån där liten maskin som är smartare än du."
P. Munroe
"Jag tycker att det är lite svårt att komma igång med wap."
Östen Mäkitalo, teknisk chef på Telia Mobile till tidningen Teleaffärer.
"Livet är som Internet... lika svårgripbart, oförutseende och så otroligt uppslukande. Enda skillnaden är att mitt liv tar slut en dag."
du Pape
"Datorer är värdelösa. De kan bara ge dig svar."
Pablo Picasso
"Datorn är en stor uppfinning. Det görs lika många fel som någonsin, men nu är det ingens fel."
Herbert V. Prochnov
"Whose password do you want to capture today?"
Kryptoexperten Bruce Schneier kommenterar datasäkerheten i bluetooth.
"Vi har testat användargränssnitt på femåringar. Varför? Därför att de inte är hjärnskadade!"
Michael Spindler, Apple
"C gör det lätt att skjuta sig själv i foten. C++ gör det svårare, men om du lyckas så skjuter du bort hela benet."
Bjarne Stroustrup
"Internet är en övergående fluga"
Ines Uusmann (Sveriges kommunikationsminister)
"Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator."
Bill Vaughan
"De tre dygder en programmerare behöver är lättja, otålighet och övermod."
Larry Wall
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
"Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer."
Robert Wilensky
"If I ever meet you I will control-alt-delete you."
Weird Al Yankovic
"Om du blir förbannad för att du märker att windows slutat fungera igen. Slå inte sönder datorn, stäng av, det är billigast så."
Mia
"Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?
- Nej, jag sitter vid ett fönster."
Klassisk helpdeskfråga och svar
"There is no guarantee that this message has been read or understood."
Automatsvar man får på e-post man vill ha leveranskvitto på.
"To C++ or not to C++, that is the question."
Ur en lärobok i C++-programmering
"Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton."
Tidningen Popular Mechanics, 1949
"Jag har rest över hela landet och har pratat med de bästa i branschen, och jag försäkra er att datorn är en modefluga som kommer att vara över innan året är slut."
Utgivare för affärsböcker på bokförlaget Prentice Hall, 1957
"Men... vad är det bra för?"
Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
"Aldrig någonsin kan en elektronisk räknemaskin ersätta Facits högkvalitativa mekaniska räknemaskiner."
Utvecklingschef på Facit
"Det blir bara stjärnor när jag skall skriva in lösenordet."
Återkommande fråga på Spray support
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
Förvirrad Mac-kund
"Photoshop-erfarenhet? Du menar om jag arbetat i fotoaffär?"
Jobbsökande fotograf
"Vem behöver en IBM PC? - När det finns en ABC800."
Reklamslogan från Luxor
"I Windows kan du nu använda drivrutiner som är större än 2 GB. Den största storleken som stöds är 2 TB (terabyte). Detta gör att du kan spara utrymme på hårddisken."
Hjälpsystemet för Windows 95
"Who is General Failure and why is he reading Drive C?"
Okänd
"Windows 95 och 98 är inga virus. Virus gör något."
Okänd
"Lyckas du inte första gången, kalla det för version 2.0."
Okänd
"Datorer är så snabba nu att det bara behövs en bråkdels sekund för att göra samma idiotiska fel som brukade ta timmar förut."
Okänd
"Datorn är en av vår tids största uppfinningar. Det görs fortfarande lika många misstag som tidigare, men nu är det ingens fel."
Okänd
"Microsoft betalade drygt 90 miljoner till gruppen Rolling Stones för att få använda låten 'Start Me Up' till win95. De skulle ha valt låten 'I cant get no statisfaction' av samma grupp."
Okänd
"Sätt aldrig in en diskett upp och ner. Informationen kan ramla ner och förstöra diskettenheten."
Okänd
"Fråga till supporten: Skall jag trycka på F och 8 samtidigt?"
Okänd
"Fråga till supporten: Var sitter controlaltdelete knappen?"
Okänd
- DeepThought
SV: Kul citat om datorer!
Men var det inte så? Vill minnas att min vän berättade att historien bakom det citatet var att man faktiskt bara hade en begränsad mängd mappar, och att man fick köpa nya när de var slut (tror att de låg på disketter). Minns dock inte exakt hur det var, men i dagens läge det är minst lika roligt att få reda på att det är sant som det är att läsa citatetDimensionX skrev: "Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
Förvirrad Mac-kund

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
En del av det roliga är också VILKA personer som sagt det här.

Det är en rolig jämförelse om hur olika programeringspråk skulle fungera om man ville skjuta si i foten... här är några fler exempelDimensionX skrev: "C gör det lätt att skjuta sig själv i foten. C++ gör det svårare, men om du lyckas så skjuter du bort hela benet."
Bjarne Stroustrup

Assembly
* You try to shoot yourself in the foot only to discover that you must first invent the gun, the bullet, the trigger, and your foot.
* Using only 7 bytes of code, you blow off your entire leg in only 2 CPU clock ticks.
BASIC
* You shoot self in foot with water pistol
C
* You shoot yourself in the foot and then nobody else can figure out what you did.
C++
* You accidentally create a dozen instances of yourself and shoot them all in the foot. Providing emergency medical assistance is impossible since you can't tell which are bitwise copies and which are just pointing at others and saying, "That's me, over there."
C#
* You shoot yourself in the foot, but first have to switch to unsafe mode.
COBOL
* Allocate $500,000 for the project. Define foot, bullet, gun. Run press_trigger. Go for coffee break. Return in time to put foot under bullet.
Delphi
* You try to shoot yourself in the foot but discover that the bullets you already had are not compatible with the new gun version, but Borland promises a fix real soon now.
Perl
* You shoot yourself in the foot and then decide it was so much fun that you invent another six completely different ways to do it.
PHP
* You shoot yourself in the foot with a gun made with pieces of 300 other guns.
Visual Basic
* You do a Google search on how to shoot yourself in the foot using Visual Basic. You find seventeen completely different ways to do it, none of which are properly structured. You paste the first example into the IDE and compile. It brushes your teeth.
blogg @ Gargamel.NU
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Press any key to continue
- Jaha, var fasen sitter Any-tangenten nu då?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Den hade platsat bra på stora listan i första inlägget.Urban Anjar skrev: Press any key to continue

Urban Anjar skrev: Press any key to continue
[bifogad fil raderad av administratör]
Pappa undrade en gång var exit-knappen satt när dator råkade stå på i dos och jag sa att han skulle skriva exit för att komma in i windows igen...
Eller varför inte felet:
Could not find the keyboard. Press any key to continue.
Eller varför inte felet:
Could not find the keyboard. Press any key to continue.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
"Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet"
/Inez Uusman
/Inez Uusman
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
en kompis farsa när han pratade med supporten.
S| Kan du öppna den här datorn?
P| Vänta, ska bara gå och hämta skruvmejseln.
S = support P = pappan

S = support P = pappan

fd. Shadow här på forumet
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Påminner om supportteknikern som hittade en skrynklig papperslapp i diskettstationen och frågade användaren vad det var och vad den gjorde där.
- Jo, men det står ju i manualen att man ska kopiera originaldisketten till programmet och använda kopian.
Användaren hade alltså kopierat disketten i xeroxmaskinen!
- Jo, men det står ju i manualen att man ska kopiera originaldisketten till programmet och använda kopian.
Användaren hade alltså kopierat disketten i xeroxmaskinen!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Man vet att man fått problem när.........
*Insert disk B*
(förpackningen innehöll bara en diskett)
*Insert disk B*
(förpackningen innehöll bara en diskett)
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Så klockrena, allihopp!
En gammal tjejkompis till mig berättade att hennes far bett henne att spola tillbaka DVDn efter hon var klar med att kolla på film.
En gammal tjejkompis till mig berättade att hennes far bett henne att spola tillbaka DVDn efter hon var klar med att kolla på film.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
För att vara seriös och jättetrist ett tag nu då.....Shadow skrev: en kompis farsa när han pratade med supporten.
S = support P = pappan
![]()
Det ÄR inte lätt att inte prata dator! Jag gör det t.ex. inte.

Jargongen är något som man är helt obekant med och då många ställen dessutom skaffar sig en helt egen jargong och terminologi för saker och ting, så blir det inte lättare precis. Vad är då naturligare än att man associerar till något man är välbekant med och vet mer om, skruvmejslar t.ex.?
Det här är egentligen ett problem som alltför många bara skiter i. Särskilt de som är inne i tugget och vet vad det handlar om. Alltför mycket uttrycks, både i tal och skrift, på ett opedagogiskt sätt som mest verkar ägnat att framkalla märkliga missförstånd hos "newbies" samt skrattsalvor hos de initierade.
Här borde nog egentligen Ubuntu ha en stor uppgift. Att översätta innetugget till något som t.o.m. en comp eejit som jag skulle kunna begripa.
Och har någonsin ett inlägg postats i fel forumdel, så är det väl kanske detta....

säger som jag alltid säger irl: skillad kille..Daniel Holm skrev: Så klockrena, allihopp!

The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Det har man hört förutDaniel Holm skrev: Så klockrena, allihopp!

Jag kan VISST se skillnad på skedar och gafflar
På 90 talet så sa en forskare till mig att man i framtiden skulle kunna få vad man ville gratis över internet. Jag bara skrattade. 

vilken miss!Trill skrev: På 90 talet så sa en forskare till mig att man i framtiden skulle kunna få vad man ville gratis över internet. Jag bara skrattade.![]()

The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp?