LDAP och/eller caldev

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

LDAP och/eller caldev

Inlägg av sontho »

O mystiska orakel, nu har jag en fundering igen

På vårt lilla företag med win-klienter och en ubuntuserver skulle jag vilja göra en gemensam kalender. Vi använder Thunderbird och med den kan jag ansluta till en Caldev eller icalenar, men jag har inte riktigt listat ut vad jag skall installera i servern. Kör Apache2 för intranätet, delar ut kataoger med samba.
Samtidigt skulle det vara smart att dela epostadressbok och Thunderbird kan det och då med en LDAP server, där har jag listat ut ungefär lika mycket  ;D

Någon som har lite tips?

/Thomas

PS
Var lägger man offergåvor?
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Okänd

SV: LDAP och/eller caldev

Inlägg av Okänd »

Om ni kör Thunderbird så bör du kolla in den här sidan

http://www.mozilla.org/projects/calendar/faq.html

Lightning är då ett "addon" för Thunderd, Sunbird en fristående kalender.

Osv på sidan inkl länkar.... ;)

"How can I serve my shared calendars?

To share your calendars, you need access to a webDAV server. If you run your own web server, you can install mod_dav, a free Apache module that will turn your web server into a webDAV server. Instructions on how to set it up are on their website. Once you set up your webDAV server, you can publish your calendar to the site, then subscribe to it from any other Calendar. Automatically updating the calendar will give you a poor man's calendar server."

Ev offergåvor är väl att slänga ut MS maffians konsnylter som försöker lura av oss våra pengar... 8)
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: LDAP och/eller caldev

Inlägg av sontho »

Hej

Jo Lightning använder jag, men att läsa längre ner på den sidan föll mig aldrig in  :P

Tack plun
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"