Gunnar Hjalmarsson skrev:Ja, du har nog rätt. Syftet med funktionen uri_escape() i Perl är något annat.
Vad du egentligen behöver beror väl på hur det där skriptet går tillväga för att skapa adresserna.
Jag har filer lokalt som finns uppladdade på UbuntuOne. Skriptet startar jag genom att högerklicka på en fil och välja
Nautilus Actions → flac-tags-to-html.sh (det vill säga mitt eget skript).
Skriptet skapar sedan en html-sida (kommer senare att gå över till XML/XSLT, tror jag) med en länk till filen på UbuntuOne. Sidan innehåller även information om filen som jag plockar från filens FLAC-taggar (det är alltid FLAC-filer, vilket också framgår av namnet på skriptet).
Så vad jag har nu är alltså en html-fil med information om en låt och en klickbar länk till låten ifråga. Nu kommer själva kruxet: Jag vill även ha en html-fil (senare även den XML/XSLT) med en lista på alla filer med länk till varje låts informationsfil. Den länken ser för närvarande ut exempelvis så här:
Kod: Markera allt
http://hem.bredband.net/johnnyguitar/04. Mr. Moto.html
Filnamnet tar skriptet ju från sitt enda argument och resten av adressen är ju alltid samma, så den finns i en variabel.
Som du ser finns ju mellanslag i filnamnet, och det gör ju att länken inte fungerar, vad jag förstått. Den tar väl slut vid första mellanslaget, om jag förstått det rätt.
Gunnar Hjalmarsson skrev: Vad är det som får dig att tro att det finns andra tecken som behöver konverteras?
Jag använder ofta andra skumma tecken i mina filnamn, alltifrån japanska och ryska tecken till n-dash, parenteser och allt vad det kan vara. Det tycker jag man ska kunna göra år 2014, när exempelvis åäö har fungerat i webb-adresser (men märkligt nog ännu inte i e-postadresser…) i åtminstone något decennium nu.
Gunnar Hjalmarsson skrev: Vilken slags säkerhetsaspekt försöker du adressera?
Ingen, tror jag. Jag vill bara att mina länkar ska fungera så att man kommer någonstans när man klickar på dem, gärna till rätt ställe också…