Föreslagna paket, att installera eller inte
Föreslagna paket, att installera eller inte
I vanliga fall brukar jag ignorera listan med föreslagna paket men för en tid sedan fick jag för mig att installera dem.
Problemet vara bara att de föreslagna paketen hade egna förslag som hade egna förslag...
Vad baserar sig "föreslagna paket" på, vad riskerar man att missa och brukar ni installera dem?
Problemet vara bara att de föreslagna paketen hade egna förslag som hade egna förslag...
Vad baserar sig "föreslagna paket" på, vad riskerar man att missa och brukar ni installera dem?
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Föreslagna paket, att installera eller inte
Tror ni pratar om olika saker.
Min gissning är att TicToc syftar på den lista över föreslagna paket som ibland dyker upp när man installerar ett paket via
sudo apt-get install paketnamn
Det går inte att generellt säga hur man bör göra. Listan gjordes av den som paketerade programmet, och typiskt sett handlar det väl om att vissa föreslagna paket behövs för att vissa funktioner skall bli tillgängliga eller fungera fullt ut. Så om du vill få tillgång till programmets alla möjligheter, bör du följa förslagen. Om du nöjer dig med basic-funktionen kan du låta bli.
Min gissning är att TicToc syftar på den lista över föreslagna paket som ibland dyker upp när man installerar ett paket via
Det går inte att generellt säga hur man bör göra. Listan gjordes av den som paketerade programmet, och typiskt sett handlar det väl om att vissa föreslagna paket behövs för att vissa funktioner skall bli tillgängliga eller fungera fullt ut. Så om du vill få tillgång till programmets alla möjligheter, bör du följa förslagen. Om du nöjer dig med basic-funktionen kan du låta bli.
Jag är lika fundersam eller orolig som du är i sådana fall, vad händer sen, man vill ju absolut inte att det ska krocka med beroenden som saknas, det har hänt att då man installerat ett paket och vill utvidga det så går det inte för beroende för det mindre sortens paket säger nej vid uppgradering, det jag menar det är att paketen är likadan men ett av dem är tunnare och kräver en typ av beroende och ställer då till det för det tyngre eftersom beroenden finns för båda och det passar inte med andra delar i det nya paketet!
Det finns en skyddsmekanik för just det här i Ubuntu som hjälper en att lösa konflikten men det är inte säkert att det gäller överallt! för att återgå till frågan Föreslagna paket, att installera eller inte, så skulle jag själv göra det, eftersom i efterhand kan man reda ut det ändå, om det riktigt jävlas!
Du gissade helt rätt.Gunnar Hjalmarsson skrev:Tror ni pratar om olika saker.

Problemet jag hade när jag väl började installera föreslagna paket var att förslagen aldrig tog slut, kändes det som i vart fall.
- Gunnar Hjalmarsson
Det slog mig att det finns en flagga som kan vara användbar. Har inte provat själv, men om man görTicToc skrev:Problemet jag hade när jag väl började installera föreslagna paket var att förslagen aldrig tog slut, kändes det som i vart fall.
sudo apt-get install --install-suggests paketnamn
så borde det där sköta sig självt.
Testade det nu men lika fullt fick jag förslag, fast denna gång bara två.Gunnar Hjalmarsson skrev:Det slog mig att det finns en flagga som kan vara användbar. Har inte provat själv, men om man görTicToc skrev:Problemet jag hade när jag väl började installera föreslagna paket var att förslagen aldrig tog slut, kändes det som i vart fall.
sudo apt-get install --install-suggests paketnamn
så borde det där sköta sig självt.
- Gunnar Hjalmarsson
Okej..
Så här beskrivs --install-suggests:
"Consider suggested packages as a dependency for installing."
Om föreslagna paket inte installeras automatiskt med den flaggan, vad är då innebörden?
Så här beskrivs --install-suggests:
"Consider suggested packages as a dependency for installing."
Om föreslagna paket inte installeras automatiskt med den flaggan, vad är då innebörden?
Jag kanske var lite otydlig där.
För samma paket blev det bara två där det tidigare var 20+ förslag, så jag ser det som ett "framsteg".
För samma paket blev det bara två där det tidigare var 20+ förslag, så jag ser det som ett "framsteg".

- Gunnar Hjalmarsson
Aha, bra, då var jag inte helt ute och cyklade. "Funkar nästan" alltså.