Mounting root files system ?

Robban98422

Inlägg av Robban98422 »

Tjenare jag e ny på ubuntu linux och aven en liten nybörjare på själva linux också..

så jag tänkte instalera nya ubuntu så kom jag in på skivan, och tryckte på install osv osv fick jag välja lite,
allt verka funka bra..

sen sa den att jag skulle starta om datorn för att slutföra visst visst tänkte jag

sen starta den,, men när den skulle ladda grejerna i början kom detta upp dom två första raderna

Loading essential drivers - OK
Mounting root file system -
Waiting for root files system -

sen går det inte längre... vad kan jag göra?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jag har lyckats få samma fel när jag hade förstört filen /boot/grub/menu.lst en gång. Gjorde du någon speciell installation som t ex lwm, mjukvaruraid eller liknande? Har du scsi- eller sata-hårddiskar?

Jag tänker komma med en windowslösning här, eftersom jag tror det är det enklaste: försök installera om. Men svara först på frågorna ovan så ska vi se om vi kan lista ut vad du behöver göra för att inte hamna på samma plats igen.
Robban98422

Inlägg av Robban98422 »

jag tror jag har mjukvaru raid på den, den säger iaf att den inte lyckaeds stänga av den, när jag stänger av linux =)

jag kör vanlig scsi hårdisk nu.. men jag kan ju ubte hunnit försötra någåt. starta ju bara som vanligt sen tryckte på install =O..

okej, tackar för svar =)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det är någonting med drivrutiner som spökar tror jag... Någonting live-sessionen har anorlunda stöd för än den installerade...
Robban98422

Inlägg av Robban98422 »

Drivrutiner till vad?..

ska jag instalera ubuntu-6.06-alternate-i386.iso. den ist ?
finns det bara live då? var kan jag få tag i den riktiga d?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jag har faktiskt ingen aning...

Du kan kolla på launchpad.net efter någon med liknande problem (jag tror som sagt på scsi för ditt scsi-chipset)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Hm... Du skulle kanske kunna testa med att installera lilo istället för grub (har faktiskt ingen koll på hur man gör det i dapper - någon får gärna fylla i) och se om det går bättre då.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"