Handen på hjärtat så är jag ganska okomplicerad i mitt datoranvändande. Har jag chromium-browser, open-jdk så är jag väldigt nöjd. Eclipse och NetBeans installerar jag separat, aldrig ur förråden. Musikspelare och bildhantering kör jag också, men inte något märkvärdigt. Jag vill programmera och surfa, inte administrera ett operativsystem
Parallellt med mina linuxburkar har jag en Mac sedan 4 år och det har format min syn på vad jag gillar och kräver av min miljö.
0. Det skall vara stabilt.
1. Det skall bara fungera.
2. Det skall vara avskalat och enkelt, inte plottrigt.
3. Det skall vara behagliga förvalda inställningar.
Unity gillar jag mer och mer, mycket för att de döljer menyn, ger mina program vertikalt utrymme och annat.
Jag är och har alltid varit en stor beundrare av KDE men på senare tid tycker jag att det är för mycket som är "synligt".
Chakra och KaOS som är ganska nischade KDE-distributioner har sin charm.
Sabayon är kul så länge som det fungerar...
Pardus som var min stora favorit är inte längre den samma sedan de bygger på debian.
PisiLinux dröjer och har en i mitt tycke sluten utvecklingsmodell.
Jag har aldrig kört en LTS i mer än 6 månader så jag har inte upplevt hur den eventuellt stabiliserar sig över tid.
Nu har jag funderingar på att eventuellt välja distribution/utgåva baserat på släppmodell, LTS, rullande och "normal".
Och efter den inledningen kommer att par frågor.

Vad har du för erfarenhet av olika släppmodeller och hur påverkar det ditt val av distribution och din vardag?
Om du kör LTS, har du då PPA:er aktiverade för att få en egen blandning av nytt och stabilt?