Hej
Installerade Ubuntu 12.04 och allt (utom nätverk) verkade fungera och det vanliga gränssnittet med skrivbord dök upp.
Körde sedan drivrutinsuppdateringarna som stod och väntade. Efter att c:a 75% hade installerats blev skärmen plötsligt svart med en massa text och låste sig där.
Har gjort omstart flera ggr men efter några minuter i skrivbordsläge övergår skärmen till det svarta igen. Det mesta av texten är samma varje gång (193.6627601 ändras t.ex. till 192... se bifogad bild)
Datorn är en Laptop Acer Travelmate 7520
Tacksam för tips,
Mvh Krister
Terminal-läge efter nyinstallation
- Osprey
- Kontakt:
Re: Terminal-läge efter nyinstallation
Det verkar nästan som om datorn går in i "sovläge", dvs. hibernate och sedan kraschar den när den försöker vakna upp igen...
Se om du kan stänga av sovläget eller något sådant i BIOS, just sådana bitar kan ibland vara problem ihop med Ubuntu, pga. att Microsoft tvingat tillverkarna att inte avslöja så mycket om detaljerna kring det...
Sedan kan du prova med att ta upp den i återställningsläge och köra "DPKG - Reparera trasiga paket" (det heter typ något sådant)...
...och sedan kan du starta om den och se om det är någon skillnad......
Se om du kan stänga av sovläget eller något sådant i BIOS, just sådana bitar kan ibland vara problem ihop med Ubuntu, pga. att Microsoft tvingat tillverkarna att inte avslöja så mycket om detaljerna kring det...
Sedan kan du prova med att ta upp den i återställningsläge och köra "DPKG - Reparera trasiga paket" (det heter typ något sådant)...
...och sedan kan du starta om den och se om det är någon skillnad......
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tack för tipsen. Hoppas på att hinna testa dem under veckan. Börjar ny anställning på måndag så det blir lite å stå i :-)
Hej igen.
Jag har nu kikat i Bios-inställningarna utan att hitta något om sovläge. Känns som att den här gamla datorn har väldigt lite inställningar att ändra på i Bios.
Att starta datorn i Återställningsläge är inte heller så lätt då den vanliga uppstarten med olika val aldrig dyker upp. Ubuntu startar direkt utan att jag får chans att välja.
Jag har nu kikat i Bios-inställningarna utan att hitta något om sovläge. Känns som att den här gamla datorn har väldigt lite inställningar att ändra på i Bios.
Att starta datorn i Återställningsläge är inte heller så lätt då den vanliga uppstarten med olika val aldrig dyker upp. Ubuntu startar direkt utan att jag får chans att välja.
En liten rättelse:
Jag har nu lyckats att göra DPKG ett par ggr. Startmenyn med möjlighet till bl.a. återställningsläge behagar endast dyka upp ibland. Av 15 omstarter kanske vart 4:e gång...
Reparationerna via återställningsläget har dessvärre inte hjälpt. Efter någon minuts njutande av Ubuntu går skärmen över till det svartvita helvetet
Jag har nu lyckats att göra DPKG ett par ggr. Startmenyn med möjlighet till bl.a. återställningsläge behagar endast dyka upp ibland. Av 15 omstarter kanske vart 4:e gång...
Reparationerna via återställningsläget har dessvärre inte hjälpt. Efter någon minuts njutande av Ubuntu går skärmen över till det svartvita helvetet
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hej, har du kontakt med nätverket? Utan det är besvärligt att fixa problemen som du har...
Hej
Jo det har jag fixat. Fast jag fick dela ut nätverk från min mobiltelefon via usb-sladd eftersom varken wifi eller kabel vill komma igång.
Jo det har jag fixat. Fast jag fick dela ut nätverk från min mobiltelefon via usb-sladd eftersom varken wifi eller kabel vill komma igång.