Installera Linux Mint?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Installera Linux Mint?
Hur installerar man Linux Mint? Finns det i form av Live-CD så att man kan testa det först?
Går det att installera från USB-minne?
Jag testade att ladda ner i Ubuntu (898 Mb) och försökte sedan göra en "uppstartsdisk" på USB-minne, men när jag sedan startade datorn med USB-minnet så bootade den inte från USB-minnet, det var som att det inte fanns. Någon som vet hur man kan göra?
Är det något mer skillnad än utséende mellan Linux Mint och Ubuntu? Är alla program och drivrutiner samma?
Går det att installera från USB-minne?
Jag testade att ladda ner i Ubuntu (898 Mb) och försökte sedan göra en "uppstartsdisk" på USB-minne, men när jag sedan startade datorn med USB-minnet så bootade den inte från USB-minnet, det var som att det inte fanns. Någon som vet hur man kan göra?
Är det något mer skillnad än utséende mellan Linux Mint och Ubuntu? Är alla program och drivrutiner samma?
-
- Osprey
- Kontakt:
Re: Installera Linux Mint?
Ja det finns Live-CD så att du kan testa först.Henrik Jansson skrev:Hur installerar man Linux Mint? Finns det i form av Live-CD så att man kan testa det först?
Ja det går, men är oftast ingen direkt fördel iallafall inte om man har CD/DVD etc. på datorn.Henrik Jansson skrev:Går det att installera från USB-minne?
Svårt att veta något om vad det beror på, det finns flera möjliga orsaker. BIOS kan vara fel inställt, data på USB-pinnen kan vara felaktigt ditlagt, eller Grub kan vara oinstallerat på pinnen.Henrik Jansson skrev:Jag testade att ladda ner i Ubuntu (898 Mb) och försökte sedan göra en "uppstartsdisk" på USB-minne, men när jag sedan startade datorn med USB-minnet så bootade den inte från USB-minnet, det var som att det inte fanns. Någon som vet hur man kan göra?
Mint bygger ju på Ubuntu, så i det stora hela är det samma sak förutom mijöerna Mate och Cinnamon som bara finns i Mint.Henrik Jansson skrev:Är det något mer skillnad än utséende mellan Linux Mint och Ubuntu? Är alla program och drivrutiner samma?
Program och drivrutiner är desamma, förutom att det kan skilja lite mellan vad som ingår automatiskt i installationen.
Själv kör jag just nu Mint med Mate, främst för att jag och Unity inte kommer överens ordentligt och en färdig Mint med Mate fungerar bättre än Ubuntu med Mate installerat i efterhand...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Ganska bra tutorial för hur man gör en USB-installation men han använder tyvärr Bodhi Linux men som ni ser kan man välja i början vilket Linux man vill ha.
https://www.youtube.com/watch?v=uWO3vif7hTw
https://www.youtube.com/watch?v=uWO3vif7hTw
-
Ok, tackar för svar.
Jag testade att göra en uppstartsdisk, (vilket har fungerat förut från samma dator och på samma USB-minne när jag gjorde en uppstartsdisk med Ubuntu på. Den fungerade sedan på två olika datorer.) men det fungerade inte att starta med den på nån av datorerna sedan. Testade också enligt en anvisning på youtube att använda programmet "UNetbootin" men det fungerade inte heller.
Så får väl försöka enligt tipset jag fick nu då.
Jag har Ubuntu 10.04 på den datorn jag gör det ifrån.
(Jag vill använda Linux Mint Mate eftersom det ser vettigt ut och inte så förstört som de senaste Ubuntuversionerna har blivit...)
Jag testade att göra en uppstartsdisk, (vilket har fungerat förut från samma dator och på samma USB-minne när jag gjorde en uppstartsdisk med Ubuntu på. Den fungerade sedan på två olika datorer.) men det fungerade inte att starta med den på nån av datorerna sedan. Testade också enligt en anvisning på youtube att använda programmet "UNetbootin" men det fungerade inte heller.
Så får väl försöka enligt tipset jag fick nu då.
Jag har Ubuntu 10.04 på den datorn jag gör det ifrån.
(Jag vill använda Linux Mint Mate eftersom det ser vettigt ut och inte så förstört som de senaste Ubuntuversionerna har blivit...)
-
USB-minnet/pinnen måste vara Linuxkompatibel. Jag rek. märket Sandisk (som jag har) men kolla först med försäljaren.
-
Ok, men om man har lyckats göra en uppstartsdisk med Ubuntu 12.04 på ett USB-minne som fungerade, så borde det väl funka med Linux Mint på det också? Men det gjorde inte det.. skumt..
- Osprey
- Kontakt:
Jag har aldrig haft några problem med att en pinne inte varit "linuxkompatibel". Visst brukar det ligga något annat märkligt gammaldags filsystem (NTFS etc.) på pinnarna, men det går ju att formatera om och skulle man nu vilja, så kan ju Linux både läsa och skriva även det...
Pinnarna följer ju USB-standarden (USB 1.0, 2.0, 3.0 etc.) och därmed är de ju hårdvarumässigt kompatibla med datorn (oavsett vad det är för OS på den). Den enda form av kompatibilitet det handlar om är alltså antagligen 1.0, 2.0 eller 3.0 etc. Men vad jag vet så funkar en 3.0-pinne som en 2.0 om man stoppar in den i ett 2.0-uttag, dvs. på exakt samma sätt, men långsammare. Och detsamma gäller 2.0 i 1.0 och så vidare. Och att stoppa in en gammal pinne i ett nytt uttag gör bara att det nya uttaget använder den som den gamla pinne den är...
Så det där med "linuxkompatibilitet" är nog bara något som hårdvarutillverkarna hittat på. Eller rättare sagt de har hittat på att pinnarna är kompatibla med "Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 +alla serverversioner, plus äkert några till", bara för att de tycker att det ser fint ut och "svenne banan" tycker att -Wow! vilken bra pinne, som stöder maaaassor av olika operativsystem...
Pinnarna följer ju USB-standarden (USB 1.0, 2.0, 3.0 etc.) och därmed är de ju hårdvarumässigt kompatibla med datorn (oavsett vad det är för OS på den). Den enda form av kompatibilitet det handlar om är alltså antagligen 1.0, 2.0 eller 3.0 etc. Men vad jag vet så funkar en 3.0-pinne som en 2.0 om man stoppar in den i ett 2.0-uttag, dvs. på exakt samma sätt, men långsammare. Och detsamma gäller 2.0 i 1.0 och så vidare. Och att stoppa in en gammal pinne i ett nytt uttag gör bara att det nya uttaget använder den som den gamla pinne den är...
Så det där med "linuxkompatibilitet" är nog bara något som hårdvarutillverkarna hittat på. Eller rättare sagt de har hittat på att pinnarna är kompatibla med "Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 +alla serverversioner, plus äkert några till", bara för att de tycker att det ser fint ut och "svenne banan" tycker att -Wow! vilken bra pinne, som stöder maaaassor av olika operativsystem...
- Osprey
- Kontakt:
Ja, det borde funka alldeles utmärkt, antagligen är det någon liten detalj du missat eller också är det dålig hårdvarukontakt eller något sådant. Set t.ex här om det är något du missat eller så...Henrik Jansson skrev:Ok, men om man har lyckats göra en uppstartsdisk med Ubuntu 12.04 på ett USB-minne som fungerade, så borde det väl funka med Linux Mint på det också? Men det gjorde inte det.. skumt..
-
Ehh,,jaha men Kingstons minnen fungerade inte för några år sen.Osprey skrev:Jag har aldrig haft några problem med att en pinne inte varit "linuxkompatibel". Visst brukar det ligga något annat märkligt gammaldags filsystem (NTFS etc.) på pinnarna, men det går ju att formatera om och skulle man nu vilja, så kan ju Linux både läsa och skriva även det...
Men denna fungerade:
http://www.anigota.com/images/item/pic/AG0009C4
- Osprey
- Kontakt:
Jag kan givetvis inte säga emot. Själv har jag inte haft några problem med Kingstons pinnar, men det kan givetvis varit någon form av kombination som inte har fungerat. Men jag skulle gissa att det isåfall snarare har med hårdvaran än med Linux att göra.Harlekin33 skrev:Ehh,,jaha men Kingstons minnen fungerade inte för några år sen.
Men denna fungerade:
http://www.anigota.com/images/item/pic/AG0009C4
Sedan kan det ju förstås helt klart varit så att det har saknats drivrutiner för en viss pinne vid något speciellt tillfälle. Nu skiljer sig iofs inte drivrutiner för olika pinnar sådär speciellt mycket, men vet inte systemet vilken drivrutin som ska användas så är det ju liksom kört ändå....
-
Men har någon här lyckats göra en uppstartsdisk på ett USB-minne med Linux Mint på? Använde ni "Skapa uppstartsdisk" eller programmet "UNetbootin" då?
Jag har provat båda, men det funkar inte, och samma USB minne har fungerat som uppstartsdisk med Ubuntu 12.04 på förut. Men det är ju iochförsig inte omöjligt att USB-minnet kan ha skadats på något sätt, eller att det inte fungerar längre för att mitt Ubuntu 10.04 som jag gör det ifrån är för gammalt?
Men får jag inte nån ordning på det ska jag bränna Linux Mint på en DVD skiva istället. Sen när jag har installerat det på en dator från den, kanske det sedan i Linux Mint går att skapa en uppstartsdisk så att det går att köra på en dator som inte har CD/DVD.
Jag har provat båda, men det funkar inte, och samma USB minne har fungerat som uppstartsdisk med Ubuntu 12.04 på förut. Men det är ju iochförsig inte omöjligt att USB-minnet kan ha skadats på något sätt, eller att det inte fungerar längre för att mitt Ubuntu 10.04 som jag gör det ifrån är för gammalt?
Men får jag inte nån ordning på det ska jag bränna Linux Mint på en DVD skiva istället. Sen när jag har installerat det på en dator från den, kanske det sedan i Linux Mint går att skapa en uppstartsdisk så att det går att köra på en dator som inte har CD/DVD.
-
Alltså, så här gör jag! (Clean Install)
1. Kopierar över allt av värde från Windows som ex. dokument, bilder, musik, filmer etc. till extern media ex. CD/DVD som jag bränner ner med en brännare. alt. kopierar filerna till extern hårddisk
2. Laddar ner Linuxdisten som jag bränner ner på en CD/DVD
3. Formaterar om datorn med Active Killdisk som jag har bränt ner på en CD-skiva sen tidigare.
4. Startar om datorn med Linuxskivan i, och Installerar datorn.
5. Stoppar i CD/DVD alt. kopplar in den externa HD:n och kopierar tillbaka filerna jag vill ha kvar från Windows som jag sätter i mappar jag skapat i Linux.
1. Kopierar över allt av värde från Windows som ex. dokument, bilder, musik, filmer etc. till extern media ex. CD/DVD som jag bränner ner med en brännare. alt. kopierar filerna till extern hårddisk
2. Laddar ner Linuxdisten som jag bränner ner på en CD/DVD
3. Formaterar om datorn med Active Killdisk som jag har bränt ner på en CD-skiva sen tidigare.
4. Startar om datorn med Linuxskivan i, och Installerar datorn.
5. Stoppar i CD/DVD alt. kopplar in den externa HD:n och kopierar tillbaka filerna jag vill ha kvar från Windows som jag sätter i mappar jag skapat i Linux.
-
Active Killdisk... vad är det? Behöver man göra det? Är det nån fördel?
Om man har flera partitioner på hårddisken och inte vill röra nån av dom andra så är det inte användbart eller?
Om man har flera partitioner på hårddisken och inte vill röra nån av dom andra så är det inte användbart eller?
-
Active killdisk är ett formateringsprogram och man kan formatera enskilda partioner om man vill det ja.Henrik Jansson skrev:Active Killdisk... vad är det? Behöver man göra det? Är det nån fördel?
(Jag tror det lättaste för dig är att ladda ner Linux Mint och bränna ner det på en DVD med ett program som heter Infrarecorder eller det brännarprogram du kan bäst.)