Men på comhems hemsida står det under att man måste ha windows ... kan det vara så?
Nope det är ingen tillfällighet... Comhem har lång lease tid eller "låstid" som jag kallar det...hanzukun skrev: Efter ett tag märkte jag att det fungerade om man lät routern "identifiera" sig som ursprungsdatorn, dvs ha samma MAC-adress. Är det en tillfällighet eller har comhem lagt in nån spärr för att förhindra, ja vadå?
Teori: Hade du startat om kabelmodemet så hade det nog funkat direkt. Kabelmodemet har en cache där det bara tillåter en MAC adress i taget så att säga. Byter man MAC-adress (typ annan dator/router/nätverksort) så måste man resetta kabelmodemet.hanzukun skrev: Jag skulle installera en router åt en kompis med comhem. Internetuppkopplingen fungerade bra när den ursprungliga datorn var inkopplad men inte med någon annan dator eller router. Efter ett tag märkte jag att det fungerade om man lät routern "identifiera" sig som ursprungsdatorn, dvs ha samma MAC-adress. Är det en tillfällighet eller har comhem lagt in nån spärr för att förhindra, ja vadå?
Nope... den teorin har jag redan provat.... 1.a jag testade...spärren ligger i Comhems DHCPzoombywoof skrev: Teori: Hade du startat om kabelmodemet så hade det nog funkat direkt. Kabelmodemet har en cache där det bara tillåter en MAC adress i taget så att säga. Byter man MAC-adress (typ annan dator/router/nätverksort) så måste man resetta kabelmodemet.
En liten detalj bara: Comhem ägs inte av Telia längre, de är i själva verket i princip varandras största konkurrenter numera. Så kan det gåLittle John skrev: Comhem är ju Telia och hos dom ta det evigheter när man "begär" en ny DHCP adress.
Jag tror att det är bara där, problemet ligger..![]()
![]()
![]()