Comhem bredband bara för Windows?

Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Comhem bredband bara för Windows?

Inlägg av nicefinger »

Tänkte beställa internet till min bror. Han bor i ett comhem-hus  ;D
Men på comhems hemsida står det under att man måste ha windows ... kan det vara så?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Okänd

SV: Comhem bredband bara för Windows?

Inlägg av Okänd »

Absolut inte Nicefinger !!
Jag bor i ett comhem-hus.
Det säger dom bara för att dumförklara supporten  ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Tänkte väl det  :D
*rusar och beställer*
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Men det är precis samma sak som för Vista: http://www.e24.se/dynamiskt/it_telekom/did_14742492.asp

Allt handlar om att CD-skivan som skickas med som "installerar" uppkopplingen bara finns för Windows 2000/XP
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Men jag har aldrig förstått vad man ska installera. Okej, gamla OS som Win 95 eller 98 kan nog kräva något men nu för tiden är det ju bara att sätta i sladden och pumpa på!
Eller är det manualer i pdf-format?
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Det är i princip aldrig något att installera. Det handlar bara om att nätverkskortet skall tilldelas ip dynamiskt och så att Internet Explorer inte har någon konstig proxy förvald under Internet-alternativ samt att man brukar lägga upp typ Comhems hemsida som startsida.
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

comhem är inte längre låst till deras inloggninssida.. Räcker med att bara logga in en gång så
är bredbandet aktivt :) Dom förbättrade sina system kommer dock inte ihåg vad det va för proxy
för det va ca 3 år sen man hade comhem
Bild
Bild
Bild
Bild
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Jag skulle installera en router åt en kompis med comhem. Internetuppkopplingen fungerade bra när den ursprungliga datorn var inkopplad men inte med någon annan dator eller router. Efter ett tag märkte jag att det fungerade om man lät routern "identifiera" sig som ursprungsdatorn, dvs ha samma MAC-adress. Är det en tillfällighet eller har comhem lagt in nån spärr för att förhindra, ja vadå?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Comhem är ju Telia och hos dom ta det evigheter när man "begär" en ny DHCP adress.
Jag tror att det är bara där, problemet ligger.. ;) ;) ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

hanzukun skrev: Efter ett tag märkte jag att det fungerade om man lät routern "identifiera" sig som ursprungsdatorn, dvs ha samma MAC-adress. Är det en tillfällighet eller har comhem lagt in nån spärr för att förhindra, ja vadå?
Nope det är ingen tillfällighet... Comhem har lång lease tid eller "låstid" som jag kallar det... ;)

Låsningen är ju för att förhindra att mer än 1 PC används för 1 IP adress dvs allt ska vara spårbart
tex vid Abuse ärenden.

Funderade  på samma sak när jag upptäckte att man var tvungen att clona routern för att direkt
få en IP adress och enligt Comhems support kan det i vissa fall ta upp till en timme för att
förhandla fram ny IP adress med en ny MAC adress.

Sedan angående Comhem så blev ju Telia tvungen att sälja bolaget när man blev TeliaSonera efter ett EU beslut angående konkurrens.  Comhem har behållt den tekniska lösningen efter försäljningen samt kör mycket på Telias infrastruktur.

;) 
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

En positiv sak ...
Bredbandet kan tydligen kopplas in omedelbart om man redan har modem.
Köper man ett nytt abonnemang med "modem 1kr" tar det en vecka ..

Föresten, vad kostar ett sånt där modem, eller vad är värdet? Måste finnas massa begagnade drällandes efter avslutade abonnemang.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

hanzukun skrev: Jag skulle installera en router åt en kompis med comhem. Internetuppkopplingen fungerade bra när den ursprungliga datorn var inkopplad men inte med någon annan dator eller router. Efter ett tag märkte jag att det fungerade om man lät routern "identifiera" sig som ursprungsdatorn, dvs ha samma MAC-adress. Är det en tillfällighet eller har comhem lagt in nån spärr för att förhindra, ja vadå?
Teori: Hade du startat om kabelmodemet så hade det nog funkat direkt. Kabelmodemet har en cache där det bara tillåter en MAC adress i taget så att säga. Byter man MAC-adress (typ annan dator/router/nätverksort) så måste man resetta kabelmodemet.
Okänd

Inlägg av Okänd »

zoombywoof skrev: Teori: Hade du startat om kabelmodemet så hade det nog funkat direkt. Kabelmodemet har en cache där det bara tillåter en MAC adress i taget så att säga. Byter man MAC-adress (typ annan dator/router/nätverksort) så måste man resetta kabelmodemet.
Nope... den teorin har jag redan provat.... 1.a jag testade...spärren ligger i Comhems DHCP
servrar som har lång lease tid. Ligger man rätt i tid så funkar det då ibland att starta om
kabelmodemet.

Nackdelen med det som jag upptäckte att då bryter man även Telefoni... :P

Så enklast så klonar man en router så funkar det direkt... MAC adressen syns ju
direkt i routern på den burk som senast hade IP adressen.

;)
Användarvisningsbild
Nekomata

Inlägg av Nekomata »

Little John skrev: Comhem är ju Telia och hos dom ta det evigheter när man "begär" en ny DHCP adress.
Jag tror att det är bara där, problemet ligger.. ;) ;) ;)
En liten detalj bara: Comhem ägs inte av Telia längre, de är i själva verket i princip varandras största konkurrenter numera. Så kan det gå  ::)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"