Skärmen släcks i terminalläge

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Squall Leonhart
Kontakt:

Skärmen släcks i terminalläge

Inlägg av Squall Leonhart »

Jag har ett väldigt störande problem med en "kioskanpassad" dator. Skärmen släcks efter ~10 minuter. Hur löser man detta?

Jag har googlat runt efter lösningar och testat följande:

/etc/default/grub
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="splash quiet consoleblank=0"

/etc/kbd/config
BLANK_TIME=0
BLANK_DPMS=off
POWERDOWN_TIME=0

Kod jag fick från http://serverfault.com/questions/137728 ... ystem-wide

Kod: Markera allt

for file in /etc/init/tty*.conf; do tty="/dev/`basename $file .conf`"; echo "post-start exec setterm -blank 0 -powersave off >$tty <$tty" | sudo tee -a "$file"; done

/etc/rc.local
setterm -blank 0

Systemet säger också att blank-skärm ska vara avstängt

Kod: Markera allt

cat /sys/module/kernel/parameters/consoleblank
0
INGET funkar. :(
Finns det fler gömmor där energisparfunktioner och skärmsläckare kan kontrolleras?

Det stora problemet i det hela är att datorn står som terminal åt kunderna så att var och in ska kunna sköta vissa administrativa uppgifter på egen hand samt kolla upp information. Kunderna har då en pekskärm på väggen och det funkar utmärkt tills det inte sker någon aktivitet under drygt 10 minuter och skärmen slocknar. Kunderna tar för givet då att terminalen är avstängd.
Givetvis vaknar den till liv när man petar på skärmen men det är inte uppenbart för alla.

Jag hade dock föredragit en skärmsläckare av grafisk typ med där det framgår att man bara behöver peta på skärmen för att komma igång men jag hittar ingen vettig information om skärmsläckare i terminalläget. Jag trodde att Xscreensaver skulle funka för det men det klagar bara på att det inte finns någon fönsterhanterare (could not open display...) precis som om man försöker starta något grafiskt program i terminalen.

Ubuntu 13.10 i grundutförande (varken Gnome eller KDE finns installerat)
Google Chrome med virtuellt tangentbord och kiosk-läge (--kiosk)

Tacksam för mer förslag som kan få detta att funka smärtfritt!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skärmen släcks i terminalläge

Inlägg av johanre »

Detta går att göra via inställningarna i Unity. Någon särskild anledning till varför du har valt bort Unity (eller; jag kanske missförstår och det visar sig att du har Unity installerat?).
Squall Leonhart
Kontakt:

Inlägg av Squall Leonhart »

Saken är den att datorn körs utan skrivbordsmiljö. Inget annat än det mest nödvändiga är installerat så vid uppstart så startar Chrome i ett fullskärmsläge via .xsession.
Hade jag haft Gnome/KDE hade det inte varit ett problem men eftersom att datorn används som kundterminal så vill jag försvåra för kunderna att gå ifrån företagets hemsida och/eller starta andra program.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

OK,förstår... har inget bra svar då. Fler google sökningar, kanske?
Eventuellt har du kanske större framgång genom att installera skrivbordsmiljön och ta bort det du inte vill att användarna skall kunna komma åt?
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"