13.04 hänger sig vid installationen

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Emilhasselqvist

13.04 hänger sig vid installationen

Inlägg av Emilhasselqvist »

Hej

Hade lust att prova Ubuntu vid sidan om win7, efter att jag fixat alla partioner så startar installationen, men efter en stund så händer inget mer?

Igår installerade jag 13.04 på en ren installation på en annan dator men med samma skiva. Fungerade utmärkt.

Är min hårdvara inkompatibel tro? Jag har en nyare SSD på min dator, i övrigt tämligen standardkomponenter.

Mvh

Emil
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: 13.04 hänger sig vid installationen

Inlägg av andol »

Till en börja med så är Ubuntu 13.04 inte längre en version du vill installera, då den inte längre stöds med säkerhetsuppdateringar - https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 00178.html. Ladda hellre hem Ubuntu 13.10, eller möjligtvis Ubuntu 12.04 LTS, från http://www.ubuntu.com/download/desktop.

(Det nya ordningen med Ubuntu är att det vartannat år släpps en LTS-release som stöds med säkerhetsuppdateringar etc under fem års tid. De releaser som släpps däremellan stöds enbart under nio månader att man regelbundet uppgraderar till nästa release.)

Utan mer information är det svårt att säga vad som går tras under installationen, även om det mycket möjligt skulle kunna vara något relaterat till hårdvaran. Till en börja med kan du ju pröva att installera Ubuntu 13.10, då du som sagt ändå inte vill köra Ubuntu 13.04 nuförtiden.

Vad mer kan du säga om datorn i fråga? Modellbeteckning eller så...
Emilhasselqvist

Aha, redan 13.10. då får jag prova det först givetvis :)

Datorn har ingen modellbetäckning, jag har byggt den själv.

MSI moderkort
865BE AMD CPU
8Gb ram
2st HD6850 i crossfire
Kingston SDD Now V300 120Gb
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Med nyare Windows-versioner har det tillkommit en del krångel i fråga om att installera Ubuntu parallellt. Jag har sett rekommendationer om att i Windows stänga av "Secure boot" och "UEFI", medan andra säger att det inte behövs om man väljer 64 bitars Ubuntu... Är inte så insatt i detta, men om du inte får det att funka direkt med 13.10 kan det vara idé att googla lite.
Emilhasselqvist

Nej, lyckades inte med 13.10 heller.

Men denna gången kommer det en text " Installationen kraschade" så blir jag länkad till en forumsida med liknande problem.
På forumet verkar många prata om att Ubunt "tror" att det är för lite utrymme och kraschar därför, oavsett om man har tillräckligt med utrymme eller inte.

Själv provade jag att ändra lite i partionerna, bl.a ökade jag BOOT partionen från 500 till 1000MB. Men utan att lyckas.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Du tror inte att det kunnat vara relevant att posta länken ifråga? :-)
Emilhasselqvist

Det vet jag inte hur jag skulle göra, den kom ju medans jag inst. Ubuntu, Då hade jag fått skriva av hela länken på ett papper vilket förmodligen hade varit rätt långt och jobbigt.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"