En snäll rubrik om strejkande PM. :)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Dåligt skämt eller ren okunskap? Det gäller dej, Broder

Inlägg av Rune.K »

Broder Tuck skrev:
Rune.K skrev:Kan du inte skicka eller ta emot PM, så ligger felet med all sannolikhet felet hos dej, eftersom PM-funktionen fungerar felfritt hos mej. Behöver du hjälp med felsökningen så måste du fråga en forumsadministratör här, dvs jag har ingen som helst möjlighet att hjälpa dej.

Svaret på din fråga finns i avdelningen för bortmodererade inlägg, sök på rubriken så hittar du...

Det här jag tänkt på ett tag, vad jag vet så var du en av förgrundsgestalterna vid DSK då ni bytte bort ordning och reda mot polsk riksdag. Är du nöjd med hur ubuntu-se.org fungerar idag? Jag har många frågor, men jag tar en i taget.
Vill du ändra inriktning i din egen tråd?
Man kan väl diskutera 2 olika ämnen i samma tråd i Café-avdelningen!?
Det går bra i alla normala forum! ;)

Jo, jag vet att enligt regelverket ska man hålla sej till ämnet. Men läser man vulfgar's utmärkta instruktioner så bör en medelmåttigt begåvad moderator förstå att det inte gäller i alla avdelningar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:
vulfgar skrev:
Rune.K skrev:
vulfgar skrev:
Rune.K skrev:...
Det här jag tänkt på ett tag, vad jag vet så var du en av förgrundsgestalterna vid DSK då ni bytte bort ordning och reda mot polsk riksdag. ...
Märks att du inte var med då!
Du får väldigt gärna förklara hur det var! :)

Det är väldigt många som inte har en aning om vad som hände, och inte jag heller.

Min teori är att det var ett gäng medlemmar som var mutade och sponsrade av Microsoft som infiltrerade ubuntu-se.org och med uppdraget att bromsa och förstöra så mycket som möjligt av normal skaparglädje och normala aktiviteter i en lokal Linux-gemenskap. Observera att jag talar om en gemenskap där man träffas för att odla sina kunskaper med mera, i Linux och Ubuntu. Jag menar absolut inte en gemenskap där den viktigaste aktiviteten är att diskutera forumsreglerna i all oändlighet. Och att diskutera allting annat som inte har det minsta att göra med uppdraget som det här LoCot har fått från Canonical/Ubuntu. ;)

Man kan bara se hur det har varit med översättningarna de senaste åren, det projektet hade förstås legat nere fortfarande om inte Micke Viking hade tagit ledarrollen för översättningsteamet. Och han lyckades med det trots att en medlem här försökte med sina näbbar och klor att hindra Micke från att ta uppdraget, snacka om bromskloss...
ROFLMFAO! Du är allt rolig du. ;D

Finns förklarat i ett antal trådar tidigare och det vet du mycket väl, om du glömt så finns det en sökfunktion i forumet. :angel:
Fast lite konspirationsteorier är alltid underhållande. Fram med foliehattarna! :mrgreen:
Det vet du lika väl som jag, att det är en väldigt partisk och ensidig skildring av DSK som finns här på forumet. ;)

Jag hade förstås räknat med att du kunde berätta lite om hur det var, nu när du bör ha fått distans till det som hände. På ubuntu.se har jag stött på ett par märkliga individer som krävde fullständig yttrandefrihet. Jag har en känsla av att det var det du och Broder Tuck var intresserade av allra mest. Och det skar sej förstås med de seriösa Ubuntu-entusiasterna som kan fila på en bugg och sköta översättningarna till svenska av operativsystemet Ubuntu.

Kul att du kan skratta åt dej själv, jag antar att du är en Ubuntu-entusiast och inte är mutad av Microsoft. Du borde förhoppningsvis ha insett vid det här laget, att det DSK-gänget åstadkom är ett komplett fiasko från början till dags dato.
Det var de seriösa ubuntuentusiasterna som startade LoCot och jobbade med översättningar mm som var några av de starkaste krafterna under DSK, det skar sej verkligen inte mellan oss. Det bästa är om du läser mötesloggen från mötet med Jono Bacon, jag orkar inte leta reda på det bland loggorna, men jag har ett sparat på min dator, bifogar det här. Om du inte litar på mej så kan du ju leta reda på originalet själv. ;)

Vill i detta sammanhang påpeka att jag tror att folk på båda sidor styrdes av goda avsikter, det bara gick totalt överstyr. Enda anledningen att inte totalt glömma bort det hela är att vi inte ska hamna i samma fälla en gång till, däremot så tycker jag att det är olyckligt om enskilda personer fortfarande känner animositet mot andra enbart pga DSK. Ett par av de från "andra sidan" har jag träffat AFK och kan verkligen intyga att de inte hade några onda avsikter och hade de kunnat förutse vad som skulle hända så hade de handlat annorlunda. Jag tror att vi alla lätt kan hamna i liknande situation, därför är det viktigt att ta lärdom, men också att inte fastna i motvilja mot enskilda personer pga vilken sida de var på då.

Jag är helt övetygad om Rune, att du vid tiden för DSK, precis som många av oss andra, varit totalbannad från LoCot. Du har, precis som många av oss andra, alldeles för stort behov av att kunna diskutera och utveckla dina åsikter. :)

Sen är jag helt säker på att vi haft uppe detta tidigare, men minnet kan ju vara kort ibland. Jag ska väl inte vara så kaxig själv när det gäller minnet, är obotligt tankspridd. ::)
Bilagor
Jonomötetfeb2007.txt
(10.16 KiB) Nerladdad 250 gånger
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

vulfgar skrev:jag orkar inte leta reda på det bland loggorna
Här är en som har bättre ork ;)
http://ubottu.com/meetingology/logs/log ... tu-se.html
Mötet med Jono är ungefär 2/3 ner i loggen.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

HakanS skrev:
vulfgar skrev:jag orkar inte leta reda på det bland loggorna
Här är en som har bättre ork ;)
http://ubottu.com/meetingology/logs/log ... tu-se.html
Mötet med Jono är ungefär 2/3 ner i loggen.
Samt att, för den vetgirige, behöver man inte ta upp det gamla från DSK och älta det igen,

här och nu,

om man inte har andra avsikter än
att ta reda på fakta.

För egen del.

Är det så, att man själv är vetgirig,
så är en sökning på forumet en bra kanal.
Som tidigare har nämnts.

Fler gamla IRC-kopior finns säkert också att tillgå.

Ett annat, ganska föredömligt forum att skapa sig en bild av vad som hände är, faktiskt, forumets mailkanal.

Från den tid 'som det begav sig' och när den dåvarande forumledningen bannade envar, som då, höjde sin röst . . . ;) ;D

Här står att läsa hur vikingen och sebastian, den tidens företrädare för forumet, 'fäktar' mot översättaransvarig och en hel del andra ubuntuister även utifrån forumet, men i maillistan, som tycker att bl.a. gruppbanningar är förlegat och hör en annan, svunnen tid, till. . . .

Man kanske måste registrera sig, för att kunna läsa
men är man seriöst intresserad av historien,
så gör man
förmodligen det . . .

och skapar sig en egen uppfattning.
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... hread.html

Annars låter man det hela bero och låter det saligen 'somna in'.
Till det, behövs inga nystartade trådar, om det som var.

Det som var, finns till delar, bevarat.

(Ingen munter läsning för den, som anser sig att ha varit så duktig på att möta folk och skapa rutiner för hur man skall behandla och bemöta varandra, redan vid den tiden).

Det som följde med, pga av tidens forumledning, kan även återspeglas i forumet för 'det fria Ubuntu', som startades strax därpå.
http://friaubuntuse.proboards.com/index.cgi

Håll till godo, väne vän . . .

Skapa dig en egen uppfattning.
Ta del, inse dock, att detta är svunna tider.
Kommer inte mer igen.

Förhoppningsvis . . .

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Re: En snäll rubrik om strejkande PM. :)

Inlägg av Broder Tuck »

Slutepilogen

av DSK

blev,

att Canonical och Ubuntu centralt,
fann,
att dåvarande ledning

hade handlat fel.

I strid
med och mot,

deras intentitioner

och de bad oss om att göra om,
göra rätt,

ta emot
och värdigt bemöta
även oliktänkande

istf att stänga av, utesluta och banna . . . .

Det,
är kontentan.

Mer intressant att kanske söka en förklaring till.
kan kanske vara att intervjua dem som arbetade emot
Ubuntus intentioner

och ställde sig
på den andra sidan . . . .

Där finns kanske det största hotet mot ett fritt Ubuntu . . . .

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Extremt partiskt material, Tukken.
Har någon belyst den andra sidan, berättat från den andra synvinkeln?
Jag var endast forumadmin här. Någon annan ledarposition hade jag inte, som tur är.

Finns endast ett fåtal personer kvar som var med i DSK, för de försvann direkt efter att Jono Bacon varit här. Kanske för att de skämdes, vad vet jag? Då de varit med och eldat på så drog de snabbare än pengarna på mitt konto försvinner. Det vill inte säga lite snabbt heller.

Det jag var med och grundade fungerar baserat på våra tankar, som likaväl kunde ha fungerat här också. Jag tänker på ubuntu.se. Fortfarande, efter sju år, har man fortfarande problem att få till en fungerande verksamhet här, frånsett översättningen. Eviga diskussioner om moderering, tidigare ledares handfallenhet att skapa något (utveckling) gör sig fortfarande gällande. Kanske de nya två kan bringa nån reda här, jag hoppas verkligen det.

Sanningen och säga tror jag att Jonos besök, här, gjorde att den nya ledningen blev bakbunden på så sätt att man inte kan ta hand om underliga figurer som i flertalet år varit här och spridit osämja. Det är den grymmaste konsekvensen av alla, som LoCot fortfarande lider av.

Detta är mitt sista inlägg i denna fråga.

Micke
Grundare och ägare - Ubuntu.se
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Jag respekterar din åsikt.

Jag delar den inte.
Men ger dig rätt
att ha din . . .

tukken
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

No1Viking skrev:Extremt partiskt material, Tukken.
Har någon belyst den andra sidan, berättat från den andra synvinkeln?
Broder Tuck skrev:Slutepilogen

av DSK

blev att Canonical och Ubuntu centralt,
fann,
att dåvarande ledning

hade handlat fel.

I strid
med och mot,

deras intentitioner. . .
. . . . Mer intressant att kanske söka en förklaring till.
kan kanske vara att intervjua dem som arbetade emot
Ubuntus intentioner

och ställde sig
på den andra sidan . . . .

Där finns kanske det största hotet mot ett fritt Ubuntu . . . .

tukken
Du får väl svar här?
Men det kanske är Rune som skall söka svaren?

Börjar han med dig,
så står det en handfull kvar att intervjua . . .

Att detta forum ännu dras med problem, det vill jag inte bestrida, här finns kvar krafter av samma potential som fanns då, dem har vi båda sett.

För att lyckas och komma framåt,
behövs nog mer folk
som inte sätter sig själva först. . . .

Där tror jag
att vi har en ledning som passar in . . .
ett par moderatorer, som också gör det . . .

samt åtskilliga nya medlemmar
som synes ha mycken vilja och tåga . . .

Det är inte lätt
att arbeta i en organisation
där man skall möta alla möjliga individer . . .

där har du det något mer enkelt,
du arbetar i din egen värld
och stänger av dem

som inte passar in.

Litet grand
som då,
en gång . . .
när du styrde här . . .

Men ett handlingssätt
som inte
gillades av Ubuntu. . . .
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
Rune.K skrev:
vulfgar skrev:
Rune.K skrev:
vulfgar skrev: Märks att du inte var med då!
Du får väldigt gärna förklara hur det var! :)

Det är väldigt många som inte har en aning om vad som hände, och inte jag heller.

Min teori är att det var ett gäng medlemmar som var mutade och sponsrade av Microsoft som infiltrerade ubuntu-se.org och med uppdraget att bromsa och förstöra så mycket som möjligt av normal skaparglädje och normala aktiviteter i en lokal Linux-gemenskap. Observera att jag talar om en gemenskap där man träffas för att odla sina kunskaper med mera, i Linux och Ubuntu. Jag menar absolut inte en gemenskap där den viktigaste aktiviteten är att diskutera forumsreglerna i all oändlighet. Och att diskutera allting annat som inte har det minsta att göra med uppdraget som det här LoCot har fått från Canonical/Ubuntu. ;)

Man kan bara se hur det har varit med översättningarna de senaste åren, det projektet hade förstås legat nere fortfarande om inte Micke Viking hade tagit ledarrollen för översättningsteamet. Och han lyckades med det trots att en medlem här försökte med sina näbbar och klor att hindra Micke från att ta uppdraget, snacka om bromskloss...
ROFLMFAO! Du är allt rolig du. ;D

Finns förklarat i ett antal trådar tidigare och det vet du mycket väl, om du glömt så finns det en sökfunktion i forumet. :angel:
Fast lite konspirationsteorier är alltid underhållande. Fram med foliehattarna! :mrgreen:
Det vet du lika väl som jag, att det är en väldigt partisk och ensidig skildring av DSK som finns här på forumet. ;)

Jag hade förstås räknat med att du kunde berätta lite om hur det var, nu när du bör ha fått distans till det som hände. På ubuntu.se har jag stött på ett par märkliga individer som krävde fullständig yttrandefrihet. Jag har en känsla av att det var det du och Broder Tuck var intresserade av allra mest. Och det skar sej förstås med de seriösa Ubuntu-entusiasterna som kan fila på en bugg och sköta översättningarna till svenska av operativsystemet Ubuntu.

Kul att du kan skratta åt dej själv, jag antar att du är en Ubuntu-entusiast och inte är mutad av Microsoft. Du borde förhoppningsvis ha insett vid det här laget, att det DSK-gänget åstadkom är ett komplett fiasko från början till dags dato.
Det var de seriösa ubuntuentusiasterna som startade LoCot och jobbade med översättningar mm som var några av de starkaste krafterna under DSK, det skar sej verkligen inte mellan oss. Det bästa är om du läser mötesloggen från mötet med Jono Bacon, jag orkar inte leta reda på det bland loggorna, men jag har ett sparat på min dator, bifogar det här. Om du inte litar på mej så kan du ju leta reda på originalet själv. ;)

Vill i detta sammanhang påpeka att jag tror att folk på båda sidor styrdes av goda avsikter, det bara gick totalt överstyr. Enda anledningen att inte totalt glömma bort det hela är att vi inte ska hamna i samma fälla en gång till, däremot så tycker jag att det är olyckligt om enskilda personer fortfarande känner animositet mot andra enbart pga DSK. Ett par av de från "andra sidan" har jag träffat AFK och kan verkligen intyga att de inte hade några onda avsikter och hade de kunnat förutse vad som skulle hända så hade de handlat annorlunda. Jag tror att vi alla lätt kan hamna i liknande situation, därför är det viktigt att ta lärdom, men också att inte fastna i motvilja mot enskilda personer pga vilken sida de var på då.

Jag är helt övetygad om Rune, att du vid tiden för DSK, precis som många av oss andra, varit totalbannad från LoCot. Du har, precis som många av oss andra, alldeles för stort behov av att kunna diskutera och utveckla dina åsikter. :)

Sen är jag helt säker på att vi haft uppe detta tidigare, men minnet kan ju vara kort ibland. Jag ska väl inte vara så kaxig själv när det gäller minnet, är obotligt tankspridd. ::)
Klart att jag litar på dej! Du är i stort sett den enda som svarar på mina (svåra) frågor och jag har aldrig kommit på dej med någon osanning. Däremot har vi olika uppfattningar om mycket, men det har aldrig hindrat oss två från att diskutera saker och ting. Tyvärr finns det en och annan här som börjar tugga fradga som en rabiessmittad hund vid minsta lilla kritik. Tål man inte den minsta lilla kritik så har man helt enkelt inte något att göra i en lokal gemenskap som den här.

Att saker och ting kan gå överstyr det förstår jag, som vid den DSK. Vad jag är intresserad av är hur det kunde komma sej att det var flera stycken som blev avstängda, det var så pass att det kallades massbanning, tror jag.

Vad jag vill veta varför de blev bannade:
Handlade det om personliga aversioner?
Följde de inte forumsreglerna?

Puss på dej! :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:
Klart att jag litar på dej! Du är i stort sett den enda som svarar på mina (svåra) frågor och jag har aldrig kommit på dej med någon osanning. Däremot har vi olika uppfattningar om mycket, men det har aldrig hindrat oss två från att diskutera saker och ting. Tyvärr finns det en och annan här som börjar tugga fradga som en rabiessmittad hund vid minsta lilla kritik. Tål man inte den minsta lilla kritik så har man helt enkelt inte något att göra i en lokal gemenskap som den här.

Att saker och ting kan gå överstyr det förstår jag, som vid den DSK. Vad jag är intresserad av är hur det kunde komma sej att det var flera stycken som blev avstängda, det var så pass att det kallades massbanning, tror jag.

Jo, saker och ting kan gå överstyr och som jag sagt tidigare, jag är övertygad om att intentionerna var goda från alla håll.

Det är svårt att säga hur det hela började, men en mycket stor del av anledningen var just kritik mot modereringen. Det var inte bara att enskilda inlägg fyttades och/eller togs bort. Det var flitigt modererande i enskilda inlägg, "fula ord" togs bort och den som skrivits gavs en uppmaning om att vårda sitt språk. Tanken var väl god, att forumet ska vara trivsamt för alla och att inlägg inte skulle tas bort i onödan utan bara de inslag som betraktades som störande.

Problemet med detta var väl att en hel del uttryck som betraktas som totalt harmlösa i alla andra sammanhang började betrakts som störande här.
Även en del personer som kom med besvärliga frågor modererades bort och stängdes så småningom av.

Sen kommer jag givetvis inte ihåg allting, det var bråk från flera håll. Främsta anledningen, som jag minns det, var just detta att tillsättningar sedde i skymundan, man försökte tysta kritiska röster med motiveringen att det blev otrevlig stämning med diskussioner, all kritik kallades för OT. Bla så tyckte jag att det var lite komiskt när mitt första inlägg i en tråd jag själv skapat blev bortmoddad pga av den var OT. Sen var det givetvis så att all kritik kanske inte var befogad, det var säkert några av kritikerna som gick överstyr osv, men konflikten växte eftersom alla drogs över samma kam.

En hel del av detta är nog att de flesta blir trötta när samma kritik upprepas, trots att man själv tycker att man förklarat ett oändligt antal gånger, att man förutsätter att folk som kritiserar bara är ute efter att förstöra, att de är troll. Innan man hamnar där ska man gå igenom kritiken förutsättningslöst och rannsaka sej själv om det ligger något i den. Detta kan vara svårt, man kanske har så olika uppfattningar att man helt enkelt inte kan se vad de som kritiserar menar. Tror det var lite så när det gäller DSK och det som fick Jono att gå in var att vi var många som bannades och då från alla delar, forum, sändlista och den IRC-kanal som dåvarande ledning förfogade över. Vi hade dock tillgång till den nuvarande kanalen, de som startat upp LoCot hade inte släppt kontrollen över den.

Sen när det gäller partiskhet så visst, jag kan inte vara helt opartisk även om jag försöker, det är därför jag hänvisar till IRC-protokollet över mötet. Som sagts ovan, vill man bilda sej en egen uppfattning så sök i forum, på sändlistan och i gamla irc-loggar. Sen så gillar jag inte att DSK tas upp hela tiden eftersom det kan konservera gamla motsättningar. Jag vet att jag gjort det själv nån gång, men å andra sidan har det nu gått lång tid, alla personliga motsättningar borde ha lagt sej och att sopa under mattan av missriktad välvilja är kanske inte den bästa vägen. Vi har alla mycket att lära av detta, jag tycker själv att jag lärt mej en hel del själv av det som hände, försökte när jag var moderator att inte bra avfärda alla kritiska röster som tjafs och trollning. Det är något jag idag kan tacka den dåvarande ledningen för, jag behövde inte gå i samma fälla.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
Rune.K skrev:

Jo, saker och ting kan gå överstyr och som jag sagt tidigare, jag är övertygad om att intentionerna var goda från alla håll.

Det är svårt att säga hur det hela började, men en mycket stor del av anledningen var just kritik mot modereringen. Det var inte bara att enskilda inlägg fyttades och/eller togs bort. Det var flitigt modererande i enskilda inlägg, "fula ord" togs bort och den som skrivits gavs en uppmaning om att vårda sitt språk. Tanken var väl god, att forumet ska vara trivsamt för alla och att inlägg inte skulle tas bort i onödan utan bara de inslag som betraktades som störande.

Problemet med detta var väl att en hel del uttryck som betraktas som totalt harmlösa i alla andra sammanhang började betrakts som störande här.
Även en del personer som kom med besvärliga frågor modererades bort och stängdes så småningom av.

Sen kommer jag givetvis inte ihåg allting, det var bråk från flera håll. Främsta anledningen, som jag minns det, var just detta att tillsättningar sedde i skymundan, man försökte tysta kritiska röster med motiveringen att det blev otrevlig stämning med diskussioner, all kritik kallades för OT. Bla så tyckte jag att det var lite komiskt när mitt första inlägg i en tråd jag själv skapat blev bortmoddad pga av den var OT. Sen var det givetvis så att all kritik kanske inte var befogad, det var säkert några av kritikerna som gick överstyr osv, men konflikten växte eftersom alla drogs över samma kam.

En hel del av detta är nog att de flesta blir trötta när samma kritik upprepas, trots att man själv tycker att man förklarat ett oändligt antal gånger, att man förutsätter att folk som kritiserar bara är ute efter att förstöra, att de är troll. Innan man hamnar där ska man gå igenom kritiken förutsättningslöst och rannsaka sej själv om det ligger något i den. Detta kan vara svårt, man kanske har så olika uppfattningar att man helt enkelt inte kan se vad de som kritiserar menar. Tror det var lite så när det gäller DSK och det som fick Jono att gå in var att vi var många som bannades och då från alla delar, forum, sändlista och den IRC-kanal som dåvarande ledning förfogade över. Vi hade dock tillgång till den nuvarande kanalen, de som startat upp LoCot hade inte släppt kontrollen över den.

Sen när det gäller partiskhet så visst, jag kan inte vara helt opartisk även om jag försöker, det är därför jag hänvisar till IRC-protokollet över mötet. Som sagts ovan, vill man bilda sej en egen uppfattning så sök i forum, på sändlistan och i gamla irc-loggar. Sen så gillar jag inte att DSK tas upp hela tiden eftersom det kan konservera gamla motsättningar. Jag vet att jag gjort det själv nån gång, men å andra sidan har det nu gått lång tid, alla personliga motsättningar borde ha lagt sej och att sopa under mattan av missriktad välvilja är kanske inte den bästa vägen. Vi har alla mycket att lära av detta, jag tycker själv att jag lärt mej en hel del själv av det som hände, försökte när jag var moderator att inte bra avfärda alla kritiska röster som tjafs och trollning. Det är något jag idag kan tacka den dåvarande ledningen för, jag behövde inte gå i samma fälla.
Du gillar inte att DSK tas upp hela tiden, skriver du. Är du rädd att det ska avslöjas pinsamheter? Jag tror inte att just du behöver vara speciellt rädd för det, men jag har en känsla av det finns flera andra här som verkar otroligt livrädda för att deras ljuskygga aktiviteter ska komma fram i dagen. Det märks tydligt iom att det flera som vill lägga på locket.

"Även en del personer som kom med besvärliga frågor modererades bort och stängdes så småningom av. " och "all kritik kallades för OT", skriver du. Det är förstås inget du har lagt märke till efter DSK = Den Stora Kuppen. ;)

"Vi har alla mycket att lära av detta, jag tycker själv att jag lärt mej en hel del själv av det som hände, försökte när jag var moderator att inte bra avfärda alla kritiska röster som tjafs och trollning. Det är något jag idag kan tacka den dåvarande ledningen för, jag behövde inte gå i samma fälla." Sanna ord! Och du ska ha all heder för att du alltid behandlat mej på korrekt sätt när jag har kommit med mina kritiska frågor.

Det ska bli intressant att se vad det blir av det här:
fr33r1d3 skriver i tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=58586
Jag känner att jag vill få slut på "bråkandet" innan mitt år som TL är övber.
Ska han följa vad "folk" inklusive honom själv, tydligen anser om hur man ska behandla klagomål på ledningen.
Se > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=57793

Se även vad som tycks om Osprey's stillsamma klagomål i det andra inlägget i tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=58544
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:... jag har en känsla av det finns flera andra här som verkar otroligt livrädda för att deras ljuskygga aktiviteter ska komma fram i dagen. Det märks tydligt iom att det flera som vill lägga på locket.
Jag var inte aktiv på forumet när krisen var, så jag vet inte annat än vad som går att läsa här i forumet och på sändlistan, men jag tror att det stora flertalet av de som var forummedlemmar då inte är intresserade av att älta saker som hände för 7 år sedan.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:
Rune.K skrev:... jag har en känsla av det finns flera andra här som verkar otroligt livrädda för att deras ljuskygga aktiviteter ska komma fram i dagen. Det märks tydligt iom att det flera som vill lägga på locket.
Jag var inte aktiv på forumet när krisen var, så jag vet inte annat än vad som går att läsa här i forumet och på sändlistan, men jag tror att det stora flertalet av de som var forummedlemmar då inte är intresserade av att älta saker som hände för 7 år sedan.
Älta?

Låt oss nu i lugn och reda ut vad som egentligen hände under Den Stora Krisen! Jag är mest intresserad av om vad utlöste det hela. Jag ska nog försöka intervjua dej någon gång också, men det får bli när du inte har rättighet att moderera, det vet alla hur du modererar i diskussioner som du själv deltar i... Dessutom så är du värd en helt egen tråd!!!

Jag har stött på ett par tre individer som har gått i taket när jag har flyttat någon av deras trådar. Undrar hur de skulle reagera om de blivit bortmodererade. Då hade de med all sannolikhet exploderat. Enda anledningen till att de reagerar så starkt, är nog att de tar en moderering som en personlig förolämpning. Men varför skulle man ta en sådan simpel sak som en förolämpning. Kan det bero på att de anser sej själva ha obegränsad yttrandefrihet och att de dessutom aldrig kan göra något fel. Då är det klart som korvspad att det skär sej med ledning och moderatorer. Lägger man till ett par duktiga internettroll i den soppan som eldar på stämningen enbart för att de tycker det är roligt så är man framme vid den Den Stora Krisen och allting går överstyr. Inte ens efter 7 år har ubuntu-se.org hämtat sej... Men det är en helt annan historia om hur ubuntu-se.org fungerar eller inte fungerar idag, år 2014.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Rune.K:
Låt oss nu i lugn och reda ut vad som egentligen hände under Den Stora Krisen! Jag är mest intresserad av om vad utlöste det hela
Det enda jag vet är att innan/under DSK pågick massbanningar av oliktänkande som ansågs obekväma och att No1 Viking var inblandad. Varför det blev så vet jag inte.

8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

HakanS skrev:
Jag tror du har rätt där, det stora flertalet vill inte älta detta längre. Det är forntid.

@Rune:
Flera av de som var med då är fortfarande aktiva på olika sätt och kanske kan ta illa vid sej. Då tänker jag i första hand inte på oss från den sida som fick stöd av ubuntu uppströms, och inte heller på de som efter mötet med Jono acepterade resultatet, utan den handfull som valde att lämna forumet och LoCot. En och annan har hittat tillbaka och att tjata om DSK känns lite som att slänga nåt i ansiktet på dessa personer och det upplever jag som både ovänligt och kontraproduktivt. Som nämnts tidigare, viljan var god från båda håll, det blev bara så fel. När det gäller vad som var den tändande gnistan så lär du få leta bland gamla forumtrådar, i sändlistan och IRC-loggor eftersom du säkert skulle få olika svar från olika personer, det var flera saker som sammantaget skapade konflikten.
Hoppas vi kan lämna detta nu!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
HakanS skrev:
Jag tror du har rätt där, det stora flertalet vill inte älta detta längre. Det är forntid.

@Rune:
Flera av de som var med då är fortfarande aktiva på olika sätt och kanske kan ta illa vid sej. Då tänker jag i första hand inte på oss från den sida som fick stöd av ubuntu uppströms, och inte heller på de som efter mötet med Jono acepterade resultatet, utan den handfull som valde att lämna forumet och LoCot. En och annan har hittat tillbaka och att tjata om DSK känns lite som att slänga nåt i ansiktet på dessa personer och det upplever jag som både ovänligt och kontraproduktivt. Som nämnts tidigare, viljan var god från båda håll, det blev bara så fel. När det gäller vad som var den tändande gnistan så lär du få leta bland gamla forumtrådar, i sändlistan och IRC-loggor eftersom du säkert skulle få olika svar från olika personer, det var flera saker som sammantaget skapade konflikten.
Hoppas vi kan lämna detta nu!
Det var som tusan! :)

Jag har närmat mej sanningen förstår jag, men jag hade förväntat mej att iallafall att du vulfgar hade gått vidare från DSK. Dina krumbukter med att eventuellt någon som hittar tillbaka 7 år efter DSK, skulle ta illa vid sej att DSK nämns är det nog inte någon som köper. Att det fortfarande kan vara så pinsamt för er som var med vid DSK, så att ni inte kan prata om det efter 7 år. Micke har gått vidare för länge sedan och det uppenbara beviset på det är att han ger sej in i kaoset som är här, och tar tag i översättningarna. Översättningarna, vilket är det enda viktiga som ni behöver genomföra klarar ni inte av på egen hand, skäms.

Jag hade tänkt intervjua Broder Tuck också, men jag kan vänta 3 år. Då har det gått 10 år efter DSK. Då är det väl tusan, då borde ni väl ha slutats skämmas för vad ni åstadkom vid Den Stora Kuppen.

Vill ni själva fortsätta älta era partiska åsikter om DSK i den här tråden, så var så goda!

Själv kan jag tålmodigt vänta 3 år, ni lär vara kvar... ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:
HakanS skrev:
Älta?

Låt oss nu i lugn och reda ut vad som egentligen hände under Den Stora Krisen! Jag är mest intresserad av om vad utlöste det hela. Jag ska nog försöka intervjua dej någon gång också, men det får bli när du inte har rättighet att moderera, det vet alla hur du modererar i diskussioner som du själv deltar i... Dessutom så är du värd en helt egen tråd!!!

Jag har stött på ett par tre individer som har gått i taket när jag har flyttat någon av deras trådar. Undrar hur de skulle reagera om de blivit bortmodererade. Då hade de med all sannolikhet exploderat. Enda anledningen till att de reagerar så starkt, är nog att de tar en moderering som en personlig förolämpning. Men varför skulle man ta en sådan simpel sak som en förolämpning. Kan det bero på att de anser sej själva ha obegränsad yttrandefrihet och att de dessutom aldrig kan göra något fel. Då är det klart som korvspad att det skär sej med ledning och moderatorer. Lägger man till ett par duktiga internettroll i den soppan som eldar på stämningen enbart för att de tycker det är roligt så är man framme vid den Den Stora Krisen och allting går överstyr. Inte ens efter 7 år har ubuntu-se.org hämtat sej... Men det är en helt annan historia om hur ubuntu-se.org fungerar eller inte fungerar idag, år 2014.
Det som hände var att din kompis fick storhetsvansinne och bannade folk. Sedan kom Jono och styrde upp skiten.. Jono är den enda killen med balls som varit verksam på den här sidan. Det är inte undra på att det här är en enda stor sörja av messmör.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:

Jag har närmat mej sanningen förstår jag, men jag hade förväntat mej att iallafall att du vulfgar hade gått vidare från DSK. Dina krumbukter med att eventuellt någon som hittar tillbaka 7 år efter DSK, skulle ta illa vid sej att DSK nämns är det nog inte någon som köper. Att det fortfarande kan vara så pinsamt för er som var med vid DSK, så att ni inte kan prata om det efter 7 år. Micke har gått vidare för länge sedan och det uppenbara beviset på det är att han ger sej in i kaoset som är här, och tar tag i översättningarna. Översättningarna, vilket är det enda viktiga som ni behöver genomföra klarar ni inte av på egen hand, skäms.

Jag hade tänkt intervjua Broder Tuck också, men jag kan vänta 3 år. Då har det gått 10 år efter DSK. Då är det väl tusan, då borde ni väl ha slutats skämmas för vad ni åstadkom vid Den Stora Kuppen.

Vill ni själva fortsätta älta era partiska åsikter om DSK i den här tråden, så var så goda!

I det här forumet brukar vi hålla oss till sanningen, trevligt at du närmar dej den också. ;)
Dock har du tydligen läst oerhört slarvigt eftersom du totalt missuppfattat mitt inlägg. Måste medge att jag är både lite förvånad och besviken. Visst finns det de med större stilisisk ådra än jag, men jag formulerar dock skrivelser till olika personer dagligen på jobbet och har aldrig blivit misstolkat så totalt någon annan, så jag tvivlar på att jag varit så otydlig. En konspirationsteoretiker hade säkert trott att du missförstått med avsikt, men som väl är så är jag ju inte lagd åt det hållet. :angel:

Förresen är det lite intressant att du anser min redogörelse partisk, jag vill gärna ha en motivering. Du var ju inte med själv så hur har du kommit till den slutsatsen?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
Rune.K skrev:

I det här forumet brukar vi hålla oss till sanningen, trevligt at du närmar dej den också. ;)
Dock har du tydligen läst oerhört slarvigt eftersom du totalt missuppfattat mitt inlägg. Måste medge att jag är både lite förvånad och besviken. Visst finns det de med större stilisisk ådra än jag, men jag formulerar dock skrivelser till olika personer dagligen på jobbet och har aldrig blivit misstolkat så totalt någon annan, så jag tvivlar på att jag varit så otydlig. En konspirationsteoretiker hade säkert trott att du missförstått med avsikt, men som väl är så är jag ju inte lagd åt det hållet. :angel:

Förresen är det lite intressant att du anser min redogörelse partisk, jag vill gärna ha en motivering. Du var ju inte med själv så hur har du kommit till den slutsatsen?

Om din redogörelse inte är objektiv, så är den med all sannolikhet partisk... ;)
Det är förstås som med all annan historiebeskrivning, det är den vinnande sidan som bestämmer vad som är "sant".

Du får nog förklara närmare vad jag har missförstått eller är det så att du bara vill verka överlägsen med ditt uttalande!? Jag antar att du har fått press på dej via PM-telegrafen från dina kompisar här, som också sticker huvudet i sanden och intalar sej att allt här är frid och fröjd.

Ditt inlägg här nedanför säger väl det mesta egentligen om attityderna bland de som fortfarande tror att de gjorde något gott för Ubuntu i Sverige vid den stora kuppen.
vulfgar skrev:
Rune.K skrev:...
Det här jag tänkt på ett tag, vad jag vet så var du en av förgrundsgestalterna vid DSK då ni bytte bort ordning och reda mot polsk riksdag. ...
Märks att du inte var med då!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nja, jag har redan skrivit spaltmeter och förklarat, nu är det dags för dej att svara på hur du kan bedöma min eventuella partiskhet när du inte ens var med. Eller är det så enkelt som att du tror att jag ljuger och att det är någon annan som står för den oförvanskade sanningen?
Jag uppfattar det som både mästrande och respektlöst att inte bemöta mina ingående svar på dina frågor på motsvarande sätt. Det du kommer med är svävande formuleringar och spekulationer. Jag förväntar mej mer, bättre kan du!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"