Vilka system är fria?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vilka system är fria?

Inlägg av Rune.K »

Till HakanS

Varför gör du det så svårt för dej, när det gäller modereringen. När det är så här enkelt:
Mod skall bara läsa inläggen och se om det finns något i dem som strider mot forumreglerna. Och det är ju enkelt. Mest handlar det ju om allmänt stötande som tex porr, olagligheter eller personangrepp.
Källa > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=58572

Eller är det så att du har hemliga instruktioner eller en egen agenda?

När ska jag få svar på mitt PM egentligen?
Rune.K skrev:
HakanS skrev:
Rune.K skrev:Jag ställde en enkel fråga. Och nämnde att man kan sila mygg och svälja elefanter. Du kan inte missa det! :)
Jasså, du menar det PM:et. Det berörde ju inte direkt något modereringsärende.
Att du inte fått svar beror dels på att frågan rörde en annan person, dels på det du skrev sist i PM:et.
För övrigt var PM:et riktat till mig personligen och inte till moderatorerna.
Visst var det ett modereringsärende! ;)

Jag fick en tillsägelse för att jag hade använt orden surpuppor och betonghäckar i ett inlägg som du modererade bort. Bortmodereringen har jag inga synpunkter på, det är alltid svårt med gränsfall för en moderator

Men att jag får en tillsägelse för att ha använt de tidigare nämnda orden är lite magstarkt om man jämför med Hunds rabiata personangrepp, se > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 22#p468322

Alltså frågar jag dej hur långt straff Hund fick för sina grova personangrepp, i mitt PM-svar. Om du tolkar det som en personlig fråga, så vete gudarna var du kommer ifrån. Man kan tillägga att det inte är första gången Hund far ut i rabiata personangrepp som han har fått varning för. Man kan ställa sej frågan hur många varningar en funktionär ska tillåtas dra på sej, innan han fråntas sin färggranna titel. Bara det senaste otrevliga inlägget borde ge antingen 3 månaders avstängning alternativt permanent banning, (på ett normalt forum).

Det är gulligt och kul när man spelar spel med mindre barn och de ändrar spelreglerna under spelets gång och i regel är de ärliga och talar om det i förväg. Men när en vuxen individ på det icke officiella ubuntuforumet i Sverige försöker sej på ett liknande stunt, så är det bara tragiskt. Det är inte första gången den här individen försöker sej på oärliga tricks när han modererar, det finns dokumenterat så det är bara att öppna ögonen så kan ni själva läsa hans övertramp.

Du skriver så här:
HakanS skrev:...
Om man skickar ett PM till moderatorgruppen med synpunkter på att man fått sitt inlägg modererat, så kan jag lova att frågan behandlas och besvaras inom 24 timmar.
Det är inte sant enligt min erfarenhet, men det är kanske så enkelt att du inte är objektiv när du modererar.

Sedan ser jag tydligt att du ändrar spelreglerna under spelets gång, det som små barn brukar göra, i den här tråden.

T.ex vad jag vet så är det första gången som du nämner att man skall skicka PM till moderatorgruppen istället för till dej om man har synpunkter på modereringen. Det finns fler exempel i den här tråden på hur moderatorn ändrar regler eller policy under spelets gång.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:När ska jag få svar på mitt PM egentligen?
Jag har redan svarat dig här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 00#p468700
Rune.K skrev:T.ex vad jag vet så är det första gången som du nämner att man skall skicka PM till moderatorgruppen istället för till dej om man har synpunkter på modereringen.
Jag har aldrig skrivit att man ska skicka PM till mig personligen. Det jag skrivit är att man ska skicka pm till moderatorerna, och med det menade jag moderatorgruppen. Ursäkta om jag varit otydlig.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Jag förstår inte varför ni moderatorer väljer att försvara er på det lilla ni hittar att försvara er med. Det här ingen tävling eller någon slags tuppfäktning, på något sätt. Det vi försöker göra är att ge er konstruktiv kritik som borde resultera i konstruktiva svar från er. Men ni bara fajtas emot, utan att ta på er något ansvar eller kanske ge oss lite medhåll att vi kanske har rätt i vissa frågor.

Det händer hela tiden i den här tråden.

Dålig stil, tycker jag.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:
Rune.K skrev:När ska jag få svar på mitt PM egentligen?
Jag har redan svarat dig här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 00#p468700
Rune.K skrev:T.ex vad jag vet så är det första gången som du nämner att man skall skicka PM till moderatorgruppen istället för till dej om man har synpunkter på modereringen.
Jag har aldrig skrivit att man ska skicka PM till mig personligen. Det jag skrivit är att man ska skicka pm till moderatorerna, och med det menade jag moderatorgruppen. Ursäkta om jag varit otydlig.
Du gör det väldigt svårt för dej, förstår jag.
HakanS skrev:...
För övrigt var PM:et riktat till mig personligen och inte till moderatorerna.
Mitt PM var ett svar på ett PM från dej som gällde ett modereringsärende. Hur kan du vrida och vända på det så att mitt PM skulle vara riktat till dej personligen? Alltså till dej som vanlig medlem och inte i din egenskap som moderator. ;)

Det vore intressant att höra ditt svar på den här frågan "Eller är det så att du har hemliga instruktioner eller en egen agenda?".

Och att du förklarar med egna ord vad ditt uppdrag som moderator går ut på! Jag misstänker att det är väldigt många som är nyfikna på hur du betraktar och uppfattar ditt uppdrag som moderator! Som jag förstår så har du totalt missförstått det allra mesta, vad det gäller det som en normal moderator skall och bör syssla med. :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Fråga:

Skulle problemet med modereringen av forumet lösas om moderatorena blev tillsatta genom almänna val?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Harlekin33 skrev:Fråga:

Skulle problemet med modereringen av forumet lösas om moderatorena blev tillsatta genom almänna val?
Nej, det tror jag inte. Det hela handlar om taskigt skrivna regler samt att moderatorkåren inte följer de instruktioner som finns.
Alltså borde någon TC eller TL ta dem i örat och se till att skrivna regler och rutiner följs.

Micke
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Viking:

Hur skall reglerna till att börja med då utformas för att bli bättre och lättare för moderatorerna att följa?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Harlekin33 skrev:Viking:

Hur skall reglerna till att börja med då utformas för att bli bättre och lättare för moderatorerna att följa?
De instruktioner som finns i inläggen UNDER reglerna är enkla nog att följa, men det gör man inte idag.
Se tidigare inlägg i den här tråden, det som är bortmodererat och http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=10492

Micke
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag har tröttnat.

De "Globala moderatorer" är eniga om besluten angående diverse inlägg. Så vidare dialog leder ingen stans mer än stör/söndrar gemenskapen.

Vad jag utfört är följande.

Gudarna ska veta att jag har erfarenhet av stora gemenskaper i olika sammanhang.

Lås tråden.

Om sedan minsta tillstymmelse till liknande ämne eller dialog som berör samma inlägg startas lås, lås....... Varning och slutligen avstängning.

Anledning de "Globala moderatorer" har fattat sina beslut efter bästa förmåga rörande inläggen efter en gemensam dialog.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Pink Panther skrev:Jag har tröttnat.

De "Globala moderatorer" är eniga om besluten angående diverse inlägg. Så vidare dialog leder ingen stans mer än stör/söndrar gemenskapen. . . . .
. . . .
Lås tråden.

Om sedan minsta tillstymmelse till liknande ämne eller dialog som berör samma inlägg startas lås, lås....... Varning och slutligen avstängning.

Anledning de "Globala moderatorer" har fattat sina beslut efter bästa förmåga rörande inläggen efter en gemensam dialog.
Tycker som PP.
Lås tråden.

Detta är inte längre 'ett simmande mot en fast strand' . . . .
för dem som vill försöka att få till stånd något mer, bättre och viktigt,

det liknar mer ett försök till att "trampa vatten".
Så länge som det mesta skall behandlas,
bemötas,
av dem (den),
som ser sig som något förmer

än övriga
medlemmar. . . .

Farmfield i salig åminnelse
den gång som han klev av som TL,
för att han kände sig motarbetad
och lämnade över till den
som då
motarbetade honom

Börjar jag att nu än mer förstå
hur han kan ha känt sig . . .
då.

Inget. Ingenting.
Kan få somliga att se andra,
gemenskap,
mer,
eller förmer,

än sig själva. . . .
:'(

Hur än mycket vatten
omgivningen häller
över en gås,

kommer den fortsatt att få
'allt kritiskt vatten'

att rinna av . . .

Det var förmodligen det som Johan insåg då och därför valde att kliva av . . .

Fortsatt,
sitter Farmfields utnämnde kvar
och försvarar 'sitt' revir. . . .

'vårt' forum

tukken
Senast redigerad av 4 Broder Tuck, redigerad totalt 22 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Ser,
att du är inne,
Hakan. . . .

Väntar
på ditt agerande. . . .

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Extremt illa genomtänkt, Tukken
På detta sätt når vi ingen förändring/förbättring.

Klart att PP vill ha det så, för han är ju en av dem som är proffstyckare.
Han vill självklart ha ett lika bra spelutrymme som tidigare.

Micke
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

No1Viking skrev:Extremt illa genomtänkt, Tukken
På detta sätt når vi ingen förändring/förbättring.

Klart att PP vill ha det så, för han är ju en av dem som är proffstyckare.
Han vill självklart ha ett lika bra spelutrymme som tidigare.

Micke
;D Säkerligen har du rätt . . . men visst känns det tokigt att somliga skall få sitta där och 'täppa till' rören med det friska vatten som vill strömma in och förändra. . . .

Så länge som klossarna sitter kvar och bromsar
känns det föga intressant att försöka rucka på dem.
Om än, möjligt. . . .

(Tror dock fortfarande på våra nya TL och TC . . . )

Det blir mer som en fight mot 'väderkvarnar',
än en konstruktiv dialog med människor som själva söker
och önskar

en konstruktiv förbättring. . . .

;)
Ger dig dock,
delvis
en 'tumme upp',
men vem

orkar fortsatt att kämpa?
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Här finns ytterligare en möjlighet . . .

om någon,
likt Farmfield en gång,

själv väljer att avstå,
avgå,
från sina egna 'priviligierier'

för att istället
bereda plats för nya medlemmar . . .

som vill pröva sina vingar

till att ge Ubuntu
en morgondag,

före sina egna behov och önskanden.

Vad sägs?
Vad tycks?

Det är väl bara en,
som kan svara på det.

Eller att välja
att inte besvara någonting.

Inte själv orka, vilja, se,
sin egen roll i det som har timat . . .
fram till idag.

Inte kunna/vilja se
att tiden har runnit honom förbi . . .

Likt en Assad,
som kämpar på,
oförtrutet,

medan samhället i övrigt tenderar att falla isär.

De egna medborgarnas förluster
känns mindre angelägna
än de förluster
en Assad
själv,

kan tänkas behöva ta till sig . . .

i tidens anda
i vårt forum,

kan jämförelser tendera att verka förmätna . . . .

men förmodligen är det
en likartad
makthunger

som styr utgången

både där

och här . . .

tukken
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Utanför ämnet:
Broder Tuck skrev:Utanför ämnet: Farmfield i salig åminnelse
som då
motarbetade honom
Utanför ämnet: Nu är du allt vårdslös med sanningen.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

HakanS skrev:Utanför ämnet:
som då
motarbetade honom
Ha, där har vi det igen!

Att slå på nåt som indirekt har med debatten att göra i stället för att konstruktivt svara på kritiken. Det är att vara en hal ål, som skulle passa bättre i en väldigt opassande förhandlingssituation. Förstå nu, Håkan mfl, jag vet vad ni försöker göra.

Hänvisar till mitt tidigare inlägg i frågan: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p468921

Micke
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

No1Viking skrev:
HakanS skrev:Utanför ämnet:
som då
motarbetade honom
Ha, där har vi det igen!

Att slå på nåt som indirekt har med debatten att göra i stället för att konstruktivt svara på kritiken. Det är att vara en hal ål, som skulle passa bättre i en väldigt opassande förhandlingssituation. Förstå nu, Håkan mfl, jag vet vad ni försöker göra.

Hänvisar till mitt tidigare inlägg i frågan: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p468921

Micke

Jag ber om ursäkt för mitt finkänsliga ordval, det är manipulation det är frågan om.

Micke
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

No1Viking skrev:Jag förstår inte varför ni moderatorer väljer att försvara er på det lilla ni hittar att försvara er med. Det här ingen tävling eller någon slags tuppfäktning, på något sätt. Det vi försöker göra är att ge er konstruktiv kritik som borde resultera i konstruktiva svar från er. Men ni bara fajtas emot, utan att ta på er något ansvar eller kanske ge oss lite medhåll att vi kanske har rätt i vissa frågor.
Här tycker jag att Micke slår huvudet på spiken och kommer med en mycket bra analys!

Meningen är givetvis inte att varken sitta och klaga på moderatorkåren som helhet, eller att hänga ut någon enskild moderator.

Det hela blir dock fel när moderatorer (ingen nämnd) inte tar till sig kritiken utan bara försvarar sig under förevändningen att det absolut inte finns några fel som begåtts. Själv tycker jag att blotta förekomsten av den här typen av diskussioner eller debatter borde vara bevis nog för att det finns något som kunde/borde vara bättre. Det borde inte finnas något som motiverar att det här glappet mellan (iallafall vissa) moderatorer och vanliga medlemmar ska finnas. Moderatorer som i slutändan saknar stöd underifrån och som uppåt inte har någon som ställer krav, har till slut inte så mycket att regera över.

Att tillsammans sitta och diskutera fram hur vi skulle kunna förbättra denna bit för att få ett forum utan missnöje hade känts trevligt och konstruktivt. Men när det hela övergår i att vi måste sitta och bevisa att verkligheten verkligen existerar, men bevisen bara förkastas för att endast den med öppna ögon kan se verkligheten, så känns det inte meningsfullt längre...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:Meningen är givetvis inte att varken sitta och klaga på moderatorkåren som helhet, eller att hänga ut någon enskild moderator.
Fast det var ju så denna diskussionstråd startade, och det har ju faktiskt genomsyrat inläggen från de fyra personer som är kritiska mot modereringen.
Osprey skrev:Det hela blir dock fel när moderatorer (ingen nämnd) inte tar till sig kritiken utan bara försvarar sig under förevändningen att det absolut inte finns några fel som begåtts. Själv tycker jag att blotta förekomsten av den här typen av diskussioner eller debatter borde vara bevis nog för att det finns något som kunde/borde vara bättre.
Problemet är att det inte går att ha en konstruktiv dialog när kritiken spretar, och till största delen grundar sig i personliga aversioner mot enskilda moderatorer.
Ska det gå att föra en diskussion så måste frågorna spaltas upp och diskuteras var och en för sig.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:
Osprey skrev:Meningen är givetvis inte att varken sitta och klaga på moderatorkåren som helhet, eller att hänga ut någon enskild moderator.
Fast det var ju så denna diskussionstråd startade, och det har ju faktiskt genomsyrat inläggen från de fyra personer som är kritiska mot modereringen.
Osprey skrev:Det hela blir dock fel när moderatorer (ingen nämnd) inte tar till sig kritiken utan bara försvarar sig under förevändningen att det absolut inte finns några fel som begåtts. Själv tycker jag att blotta förekomsten av den här typen av diskussioner eller debatter borde vara bevis nog för att det finns något som kunde/borde vara bättre.
Problemet är att det inte går att ha en konstruktiv dialog när kritiken spretar, och till största delen grundar sig i personliga aversioner mot enskilda moderatorer.
Ska det gå att föra en diskussion så måste frågorna spaltas upp och diskuteras var och en för sig.
Vill du ha konkreta exempel där man tydligt ser hur fel du har modererat, så ställer jag gärna upp och visar upp det. Men det är förstås under förutsättning att det inte börjar gapas om personangrepp och liknande. Dessutom bör du själv låta bli att moderera i en tråd som kommer att handla om dej, det är självklart för flertalet moderatorer men i det här fallet så känner jag mej tyvärr tvungen att påpeka det.

JoWa kanske ställer upp som objektiv moderator i en sådan tråd?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"