Hej,
Det är som så att jag har en xubuntu server och jag skulle behöva binda div program till eth0 och ha vissa som skall gå över wifi.
Finns det något sätt att göra detta på?
Vet att vissa program kan man binda IP-nr på, men som att min ISP ger ut nytt IPnr varje gång jag startar om servern så är inte det så bra.
En extra fråga, finns det något monitor program som har ett web-ui så jag kan se temp, network use etc.?
Tack på förhand
Bind div program till eth0? Samt monitor program?
- Osprey
- Kontakt:
Re: Bind div program till eth0? Samt monitor program?
Du borde kunna se det meddevos skrev:En extra fråga, finns det något monitor program som har ett web-ui så jag kan se temp, network use etc.?

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Njae, utan att veta mer om det faktiska scenariot så är jag osäker på ifall själva binandet ens är det avgörande.devos skrev: Det är som så att jag har en xubuntu server och jag skulle behöva binda div program till eth0 och ha vissa som skall gå över wifi.
Finns det något sätt att göra detta på?
Pratar vi demon- eller klientprogramvara? Alltså handlar det främst om ett program som lyssnar på inkommande anslutning eller som initierar utgående anslutningar?
Är skillnaden på eth0 och wifi externt vs. internt nätverk? Alternativt handlar det om att du vill kunna använda olika default gateway, alltså olika vägar utåt?
Är du i första handa intresserad utav att det ska larma vid problem och/eller vill du i första hand ha grafer som låter dig följa utvecklingen över tid? För larmande föreslår jag Nagios alt Icinga och för grafande föreslår jag Munin.devos skrev: En extra fråga, finns det något monitor program som har ett web-ui så jag kan se temp, network use etc.?
Hej,
Sena svar men göllande temp / system så vill jag bara kunna se data i webbui.
Gällande bindandet så är ett kort internet de andra lan.
Det är daemon program så som btsync och transmission.
Sena svar men göllande temp / system så vill jag bara kunna se data i webbui.
Gällande bindandet så är ett kort internet de andra lan.
Det är daemon program så som btsync och transmission.
Japp, låter som om http://munin-monitoring.org/ borde kunna visa dig den data du är ute efter. Möjligtvis att du får komplettera med någon extra plugin för att få just temperaturdatan.
Sen förstår jag fortfarande inte problemet med bindandet. Jag menar, trafik till det externa nätet kommer ju ändå gå över den enhet som har default-routen och trafik till det interna nätet kommer ju gå över den enhet som har en adress (och en nätmask) på det interna nätet?
Möjligtvis att man skulle kunna vilja binda en demon så att den enbart är nåbar via det interna nätet, utifall att man inte har någon separat brandvägg/router emellan servern och publikt internet. Fast på det interna nätet, vilket jag antar är NAT:at och kör med RFC1918-adresser, så ska det väl inte vara några problem att ha ett fast ip?
Sen förstår jag fortfarande inte problemet med bindandet. Jag menar, trafik till det externa nätet kommer ju ändå gå över den enhet som har default-routen och trafik till det interna nätet kommer ju gå över den enhet som har en adress (och en nätmask) på det interna nätet?
Möjligtvis att man skulle kunna vilja binda en demon så att den enbart är nåbar via det interna nätet, utifall att man inte har någon separat brandvägg/router emellan servern och publikt internet. Fast på det interna nätet, vilket jag antar är NAT:at och kör med RFC1918-adresser, så ska det väl inte vara några problem att ha ett fast ip?