Hej kära gruppmedlemmar.
Jag ska få min första ssd imorn. Jag undrar:
Jag vill helst ha Windows på min HDD istället och vill ha Xubuntu på min SSD. Låter följande bra?:
-gör en partition 60 GB på ssd en i en ext4
- En swap på 4 GB
-installaera Windows på HDD
Nu kommer frågan. Hur gör jag en boot menu där det står både windows och Xubuntu även om de e på olika devicer??? funkar boot-repair ngn som har testat?
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Har du Windows på din HDD redan? I sådana fall kan du låta det vara kvar bara. Installera Xubuntu på din SSD precis som du alltid gjort tidigare. Grub kommer att själv lägga till Windows i Grub-menyn och rätt sökväg till din HDD. Det är inget du behöver bekymra dig om.
Men om du ska installera om/nytt Windows på din HDD och Xubuntu på din SSD rekommenderar jag starkt att du installerar Windows först, annars kommer Windows skriva över Grub och du kommer då att få installera Grub en extra gång helt i onödan än om du installerar Xubuntu sist.
Tack för ditt svar.
Ja men det var ju det bara jag undrade över. Jag vill helst inte ha Windows på en SSD. Windows verkar inte vara så snäll mot SSD. Byter de NTFS format till något bättre så kommer jag nog använda den.
En till fråga! Jag vet att alla linux användare är emot Bleachbit. Men jag har en tvångstanke att jag måste rensa min HDD ofta. Kan det skada SSD ( bortsett ifrån att Bleachbit tar bort fel filer ibland) ?
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Jag har inte hört något om om Windows VS. SSD, men än att Windows äter utrymme. Jag tycker att BleachBit är ett bra program för den bekväme, men man får ju ha lite koll på vad man rensar bara. Det enda som kan "skada" en SSD är att du använder den, jag lovar dig att den kommer hinnas åldras med värdighet och bli ersatt av en ny fräsch disk innan den hinner gå sönder.