Vilka system är fria?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Vilka system är fria?

Inlägg av Osprey »

Synpunkter på modereringen tas direkt med moderatorna via pm.
-Synpunkter på polisens agerande tas direkt med poliserna via brev.

Snacka om rättssäkerhet!! ::)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Re: Vilka system är fria?

Inlägg av Barre »

Jag förstår inte riktigt detta inlägg men jag tolkar det som att du inte anser att vi inte skall ha moderatorer eller att moderatorerna inte gör ett bra jobb. Hur som helst så förvånar det mig att du jämför moderering på ett internetforum med polisväsendet i en rättsstat vilket jag anser är helt uppåt väggarna.

Jag förstår inte vad det är för fel att diskutera modereringar som man anser konstiga och/eller fel direkt med moderatorerna via PM, jag vill dock understryka att jag inte heller är emot en öppen diskussion kring ifrågasättanden om moderering. Hur som helst så är det moderatorerna, administratörerna och andra förtroendevalda som avgör reglerna på forumet och detta har de ansett vara en lämplig väg framåt så det är väl bara att acceptera tills reglerna/direktiven ändras.

Den 19/1 så är årets första LoCo-möte, jag kanske har fel men jag anser att det mötet är ett bättre forum för att påverka rutiner och regler än ett kryptiskt meddelande här.

Återigen, jag kan ha missuppfattat ditt uppsåt och andemening i denna post (i sådant fall ber jag om ursäkt) men jag förstår inte vad ditt syfte och mål är med detta annat än att skapa debatt och tråkig stämning på forumet.

My 2 cents.
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag tror att det kan vara bra att ta det direkt via pm i ett förstaläge.

Det är inget vi andra behöver läsa.

Däremot kan det vara bra att det är klart och tydligt hur frågan ska hanteras om man inte kommer till en lösning där.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Barre skrev:Jag förstår inte riktigt detta inlägg men jag tolkar det som att du inte anser att vi inte skall ha moderatorer eller att moderatorerna inte gör ett bra jobb. Hur som helst så förvånar det mig att du jämför moderering på ett internetforum med polisväsendet i en rättsstat vilket jag anser är helt uppåt väggarna.
Nu är det ju inte riktigt så att jag jämför moderering på ett internetforum med polisväsendet i en rättsstat, var ser du den jämförelsen??

Däremot så är det ju så att såväl poliser som moderatorer har sin tjänst just för att uppräthålla ordning, det kan du väl hålla med om?

Och likaväl är det väl så att både moderatorer och poliser har befogenheter som vanliga medlemmar eller medborgare inte har?

Såväl poliser som moderatorer har bland annat till uppgift att avlägsna störande element och såväl polis som moderatorer har i viss mån rätt att själva bedöma/avgöra vad som är störande element. Skillnaden här är det att polisens agerande kan ifrågasättas och de måste kunna svara offentligt för sina handlingar. En polisman kan till exempel inte långsiktigt hålla på och avlägsna småbarnsföräldrar från det gemensamma torget, bara för att han/hon anser att de är störande element.
Jag förstår inte vad det är för fel att diskutera modereringar som man anser konstiga och/eller fel direkt med moderatorerna via PM, jag vill dock understryka att jag inte heller är emot en öppen diskussion kring ifrågasättanden om moderering.
Det är inget fel alls att diskutera modereringar man tycker är konstiga direkt med moderatorerna. Det jag vänder mig emot här på det här forumet nu är att man inte får ifrågasätta eller diskutera det öppet.

För att du ska förstå vad jag menar så kan jag säga att det är bortmodereringen av inlägget här som ligger bakom denna tråd. Det enda jag gör där är att jag säger att jag inte begriper varför ett annat inlägg blivit bortmodererat. Notera alltså här att jag inte på något sätt namnger en moderator, säger att någon moderator har gjort fel, eller ifrågasätter en moderator. Det enda jag gör är att säga att jag inte begriper varför en bortmoderering skett.

Men att mitt inlägg där jag skriver detta i sin tur blir bortmodererat visar på att ifrågasättande av modereringen är förbjudet.
Hur som helst så är det moderatorerna, administratörerna och andra förtroendevalda som avgör reglerna på forumet och detta har de ansett vara en lämplig väg framåt så det är väl bara att acceptera
Nej, det är inte moderatorer, administratörer och andra förtroendevalda som avgör reglerna. De är bara tillsatta genom demokratiska val (med vissa undantag) för att tillämpa de regler som medlemmarna beslutat. Visst kan det hända att någon moderator eller administrator i något läge går emot eller är tvungen att gå emot medlemmarnas vilja, men då står det medlemmarna fritt att vid nästa val välja någon annan istället (med vissa undantag).

För att nu ta den biten också så påstås ju detta vara ett demokratiskt forum och där jag själv har kämpat och tjafsat för att det ska vara en representativ demokrati. Detta innebär givetvis att förtroendevalda ibland kan tvingas att gå emot medlemmarnas vilja, men det innebär inte att de kan göra som de själva vill och det innebär inte att de godtyckligt kan rensa ut eller moderera bort oliktänkande. En demokrati som inte tål granskning och offentlig kritik brukar kallas något helt annat.

Att jag skulle vara ute efter att skapa dålig stämning här på forumet hoppas jag alla mina andra inlägg här, bevisar att så inte är fallet.

[Edit] Jag håller med axel112 om att man i ett normalläge först bör försöka ordna det via pm med moderator. Men som syns ovan så handlar det i det här fallet mer om förbudet mot att kritisera en moderator. Från början sa jag iofs bara att jag inte förstod bortmodereringen, men det uppfattades tydligen som kritik, vilket alltså enligt vissas synsätt är förbjudet.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:För att du ska förstå vad jag menar så kan jag säga att det är bortmodereringen av inlägget här som ligger bakom denna tråd.
...
Men att mitt inlägg där jag skriver detta i sin tur blir bortmodererat visar på att ifrågasättande av modereringen är förbjudet.
Att ditt inlägg blev bortmodererat berodde på att det förekom i en support-tråd. Vilket jag även förklarade i den bortmodererade tråden.
Att diskutera moderering i varenda tråd där något inlägg blivit bortmodererat riskerar att tråden kommer att frångå sitt ämne.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Osprey skrev:Nu är det ju inte riktigt så att jag jämför moderering på ett internetforum med polisväsendet i en rättsstat, var ser du den jämförelsen??
I ditt ursprungsinlägg så citerar du och sen kommenterar med en jämförelse till polisväsendet och avslutar med kommentaren "Snacka om rättssäkerhet!!". Jag medger att jag inte är världens smartaste människa men jag tror att många kopplar detta till en jämförelse med moderatorernas arbete och den svenska polisens (som faktiskt praktiserar i en rättsstat).
Jag skrev i min kritik till inlägget att jag må ha missuppfattat din andemening i ditt inlägg och om du är lite ödmjuk så bör du nog kanske inse att det är lätt att missuppfatta ett par meningar och en ::) gubbe.
Osprey skrev: Däremot så är det ju så att såväl poliser som moderatorer har sin tjänst just för att uppräthålla ordning, det kan du väl hålla med om?
Ja.
Osprey skrev: Och likaväl är det väl så att både moderatorer och poliser har befogenheter som vanliga medlemmar eller medborgare inte har?
Ja.
Osprey skrev: Såväl poliser som moderatorer har bland annat till uppgift att avlägsna störande element och såväl polis som moderatorer har i viss mån rätt att själva bedöma/avgöra vad som är störande element. Skillnaden här är det att polisens agerande kan ifrågasättas och de måste kunna svara offentligt för sina handlingar. En polisman kan till exempel inte långsiktigt hålla på och avlägsna småbarnsföräldrar från det gemensamma torget, bara för att han/hon anser att de är störande element.
Åter igen, nu jämför du moderatorernas arbete på ett internetforum med polisens arbete i en rättsstat. Det är inte samma sak, inte på något sätt. Det spelar ingen roll hur många gånger du gör den jämförelsen.

Detta är ett (iförsta hand) ett supportforum för Ubuntu-linux men också andra IT-relaterade ämnen, det finns också utrymme för att vara social och ha trevliga diskussioner kring andra ämnen så länge man förljer de riktlinjer och direktiv som satts upp av LoCot.
Det spelar ingen som helst roll att 99% av de registrerade användarna som tycker att fokus i diskussionerna skall handla om enhörningar och sockervadd, det kommer inte att hända så att detta skulle vara någon demokrati där majoriteten får bestämma är inte en hel sanning.
Givetvis så sker det demokratiska röstningar för LoCot och det finns möjlighet att påverka saker och ting, men långt ifrån allt går att påverka genom röstning.
Osprey skrev: För att du ska förstå vad jag menar så kan jag säga att det är bortmodereringen av inlägget här som ligger bakom denna tråd. Det enda jag gör där är att jag säger att jag inte begriper varför ett annat inlägg blivit bortmodererat. Notera alltså här att jag inte på något sätt namnger en moderator, säger att någon moderator har gjort fel, eller ifrågasätter en moderator. Det enda jag gör är att säga att jag inte begriper varför en bortmoderering skett.
Detta är irrelevant i min kritik till ditt första inlägg. Det första inlägg var kort med en sur ton utan innehåll som enbart gav sken till att skapa osämja. Därav min kritik. Hade du skrivit ditt initiala inlägg med mer information och bakgrundshistoria till din jämförelse mellan polis och moderatorer så hade jag jag med största anledning inte kommenterat den över huvudtaget.
Osprey skrev:
Hur som helst så är det moderatorerna, administratörerna och andra förtroendevalda som avgör reglerna på forumet och detta har de ansett vara en lämplig väg framåt så det är väl bara att acceptera
Nej, det är inte moderatorer, administratörer och andra förtroendevalda som avgör reglerna. De är bara tillsatta genom demokratiska val (med vissa undantag) för att tillämpa de regler som medlemmarna beslutat. Visst kan det hända att någon moderator eller administrator i något läge går emot eller är tvungen att gå emot medlemmarnas vilja, men då står det medlemmarna fritt att vid nästa val välja någon annan istället (med vissa undantag).
Ja, du har rätt, jag uttryckte mig inte tillräckligt tydligt och det ber jag om ursäkt för. Jag menade givetvis precis det du skriver. Men min ståndpunkt står fast, mötet den 19/1 är ett bättre forum att diskutera detta på än här (tycker jag ialla fall), sen att kasta ur sig ett kort och innehållsfattigt foruminlägg med sur underton är kanske inte det absolut bästa sättet att skapa en debatt eller få igenom en förändring.
Osprey skrev: För att nu ta den biten också så påstås ju detta vara ett demokratiskt forum och där jag själv har kämpat och tjafsat för att det ska vara en representativ demokrati. Detta innebär givetvis att förtroendevalda ibland kan tvingas att gå emot medlemmarnas vilja, men det innebär inte att de kan göra som de själva vill och det innebär inte att de godtyckligt kan rensa ut eller moderera bort oliktänkande. En demokrati som inte tål granskning och offentlig kritik brukar kallas något helt annat.
Håller med dig i sak, men det förändrar inte min initiala kritik till ditt första inlägg som varken var konstruktivt, innehållsrikt eller trelivgt.
Osprey skrev: Att jag skulle vara ute efter att skapa dålig stämning här på forumet hoppas jag alla mina andra inlägg här, bevisar att så inte är fallet.
Jag kritiserar inte dina andra inlägg, mig veterligen har jag aldrig kritiserat något du skrivigt någonstans. Jag kritiserade ditt urspunliga inlägg för att (återigen) det inte upplevdes som konstruktivt, innehållsrikt eller trelivgt.
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:Såväl poliser som moderatorer har bland annat till uppgift att avlägsna störande element och såväl polis som moderatorer har i viss mån rätt att själva bedöma/avgöra vad som är störande element.
Att avlägsna "störande element" är en mycket liten del av en moderators uppgifter. Huvuduppgiften är att säkerställa att forumtrådar hamnar i rätt forumkategori och att inlägg i håller sig till ämnet. Därefter, i arbetsuppgift, kommer att se till att forummedlemmarna följer locots och forumets regler.

För övrigt förstår jag inte vad denna tråds rubrik har med första inlägget att göra.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nu börjar det kännas som att det är nog tjafsat om det här, inte min mening att dra igång någon oändlighetstråd som inte leder någon vart och riskerar att bli den typen av trådar som jag själv försöker hjälpa till för att få bort från forumet.

Inlägget som drog igång hela den här tråden skrev jag i viss affektion över att min kritik av att ett annat inlägg (58531) hade tagits bort, inte bemöttes utan istället även det så att säga "sopades under mattan".

Jag kan fortfarande inte förstå varför 58531 togs bort och de skäl som anges kan jag inte få att stämma med det som skrivs i ursprungliga inlägget. Det var därför jag ifrågasatte den modereringen och det var där som ifrågasättningen liksom "sopades undan". Därav min indignation.

Hade ifrågavarande moderator istället sagt att "Ok, jag tog bort det inlägget för att ... eftersom ... etc ..." och sedan grenat av kritiken till en tråd i "debatt", så hade jag inte alls reagerat som jag gjorde. Och i "debatt" hade jag kanske ansett att framförda orsaker var ok och om inte, isåfall bemött det på saklig grund.

Forumets rubrik kom av att det här forumet (liksom alla andra forum) kan betraktas som ett "system" och att jag vid tillfället ifrågasatte hur fritt det egentligen är när som jag såg det då, "kritik förhindras och sopas under mattan".

I övrigt anser jag tråden avslutad...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag blev helt lurad av rubriken så jag tänkte svara:

http://trisquel.info/

8)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:Jag kan fortfarande inte förstå varför 58531 togs bort och de skäl som anges kan jag inte få att stämma med det som skrivs i ursprungliga inlägget. Det var därför jag ifrågasatte den modereringen och det var där som ifrågasättningen liksom "sopades undan". Därav min indignation.
Jag trodde jag var tillräckligt tydlig i min motivering till denna bortmoderering, men jag har nu förtydligat den.
Hade du skickat ett PM, istället för att skapa denna tråd, så hade du fått svar snabbare.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:Jag blev helt lurad av rubriken så jag tänkte svara:

8)
Ser trevligt ut, det får jag kika närmare på... :)
HakanS skrev:Jag trodde jag var tillräckligt tydlig i min motivering till denna bortmoderering, men jag har nu förtydligat den.
Hade du skickat ett PM, istället för att skapa denna tråd, så hade du fått svar snabbare.
Säkerligen hade jag kunnat få svar snabbare då, men samtidigt hade det kanske inte varit ett lika bra sätt att rensa luften.

Vi har nu kommit fram till att ursprunget till det hela var formuleringarna "gamla surpuppor" och "betonghäckar" i en supporttråd och jag får för egen del säga att jag upplever varken det som några direkta tillmälen eller som något direkt opassande, iallafall inte när det handlar om ett inlägg på 242 ord som dessutom innehåller en hel del beröm och positiva uttalanden också. Ingen namngavs heller som mål för dessa ganska alldagliga "tillmälen".

Visst ska personangrepp samt otillbörliga tillmälen och invektiv modereras, men inte så till den milda grad att folk inte vågar yttra sig, eller är tvungna att väga sina ord på guldvåg. Jag tror att det är viktigt att man kan prata fritt här i samma ordalag och med ungefär samma regler som när man pratar med sina vänner eller arbetskamrater.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Osprey skrev:Vi har nu kommit fram till att ursprunget till det hela var formuleringarna "gamla surpuppor" och "betonghäckar" i en supporttråd och jag får för egen del säga att jag upplever varken det som några direkta tillmälen eller som något direkt opassande, iallafall inte när det handlar om ett inlägg på 242 ord som dessutom innehåller en hel del beröm och positiva uttalanden också. Ingen namngavs heller som mål för dessa ganska alldagliga "tillmälen".

Visst ska personangrepp samt otillbörliga tillmälen och invektiv modereras, men inte så till den milda grad att folk inte vågar yttra sig, eller är tvungna att väga sina ord på guldvåg. Jag tror att det är viktigt att man kan prata fritt här i samma ordalag och med ungefär samma regler som när man pratar med sina vänner eller arbetskamrater.
Fast med sina vänner och arbetskamrater slänger man sig inte med "surpuppor" och "betonghäckar" om människor som kan höra en. Liksom att kollegor på ett arbete vet skillnaden mellan betonghäckar i allmänhet och vissa betonghäckar på jobbet, vet många här på ett ungefär vilka Rune.K åsyftar och därmed tycker jag det var rätt att plocka bort hans inlägg.
Man snackar inte skit om andra så att det hör för att sedan krumbukta sig med att inga namn har nämnts, varken här eller på jobbet.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

@osprey:
Ser trevligt ut, det får jag kika närmare på... :)
Det tycker jag garanterat att du ska göra, den är nästan helt lik som Ubuntu bara att den är lite fri(are)

:D
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Lao Tzu skrev:Fast med sina vänner och arbetskamrater slänger man sig inte med "surpuppor" och "betonghäckar" om människor som kan höra en. Liksom att kollegor på ett arbete vet skillnaden mellan betonghäckar i allmänhet och vissa betonghäckar på jobbet, vet många här på ett ungefär vilka Rune.K åsyftar och därmed tycker jag det var rätt att plocka bort hans inlägg.
Jag vet också på ett ungefär vilka Rune.K åsyftade, men där kommer vi då till det faktum att jag tycker att man ska vara konsekvent i modereringen och inte moderera olika personer på olika sätt. Bland annat helt enkelt därför att man ofta inte vet vilken andemening som ligger bakom orden.

Sedan kan man dessutom vrida och vända på det hur mycket man vill och värre saker än så har man väl kallat vänner i en skämtsam ton. Nåväl för att det kanske inte var skämtsam ton nu, men då är vi tillbaka vid att olika människor inte bör modereras på olika sätt.

Nu vet jag iofs att så många gånger blir konsekvensen av tidigare handlingar, men jag tycker att för att försöka bli av med alla "spöken som sprattlar omkring i garderoberna" och få till en nystart så det här forumet växer och drar till sig folk igen, så är det en god idé att i möjligaste mån försöka glömma gammalt groll och se framåt...

Att älta gamla saker förstärker dem bara och gör att vi aldrig blir av med dem...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag ser att det är som i Ryssland här återigen, man får inte klaga.

När ska ni kunna behandla ett klagomål på forumsadministrationen på ett civilserat sätt?

Att låta en nära kompis gå till angrepp på den som klagar så att han förhoppningsvis ska lägga sej på rygg och visa strupen, är ett mycket märkligt tillvägagångssätt. Vad tusan är det ni sysslar med? Är det något skandalöst ni försöker dölja!?

HakanS mantra om att man ska diskutera klagomål via PM, ser inte ut att fungera. Jag ställde en fråga för någon vecka sedan i ett modereringsärende som jag inte har fått svar på ännu.

Går man ut med ett sådant mantra om att man ska diskutera klagomål via PM, så vill det förstås till att moderatorn ställer upp på en diskussion via PM, om han är kapabel till det vill säga. Är han inte kapabel till att föra en diskussion via PM, så är det kanske dags att skaffa sej en annan hobby.

Jag föreslår att ni kompletterar forumsreglerna med att "den som känner behov av klaga på forumsadministrationen offentligt ska bemötas på ett civilserat sätt, och att alla angrepp på den som klagar ska obönhörligen modereras bort."!
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:HakanS mantra om att man ska diskutera klagomål via PM, ser inte ut att fungera. Jag ställde en fråga för någon vecka sedan i ett modereringsärende som jag inte har fått svar på ännu.
Något sådant PM har jag inte fått. Skickade du det till moderator-gruppen?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Harlekin33 skrev:Jag blev helt lurad av rubriken så jag tänkte svara:

8)
Hehe! ;)

Det är riktigt snyggt och polerat tycker jag. Har kört ett litet tag. Värt att prova tycker jag.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:
Rune.K skrev:HakanS mantra om att man ska diskutera klagomål via PM, ser inte ut att fungera. Jag ställde en fråga för någon vecka sedan i ett modereringsärende som jag inte har fått svar på ännu.
Något sådant PM har jag inte fått. Skickade du det till moderator-gruppen?
Från min Skickat-korg:
Re: Uppmaning HakanS 11 jan 2014, 14:13
Jag ställde en enkel fråga. Och nämnde att man kan sila mygg och svälja elefanter. Du kan inte missa det! :) Det är väldigt länge sedan som jag skickade något PM till dej, förutom det här som är skickat 11 jan 2014, 14:13.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Osprey skrev:
Lao Tzu skrev:Fast med sina vänner och arbetskamrater slänger man sig inte med "surpuppor" och "betonghäckar" om människor som kan höra en. Liksom att kollegor på ett arbete vet skillnaden mellan betonghäckar i allmänhet och vissa betonghäckar på jobbet, vet många här på ett ungefär vilka Rune.K åsyftar och därmed tycker jag det var rätt att plocka bort hans inlägg.
Jag vet också på ett ungefär vilka Rune.K åsyftade, men där kommer vi då till det faktum att jag tycker att man ska vara konsekvent i modereringen och inte moderera olika personer på olika sätt. Bland annat helt enkelt därför att man ofta inte vet vilken andemening som ligger bakom orden.

Sedan kan man dessutom vrida och vända på det hur mycket man vill och värre saker än så har man väl kallat vänner i en skämtsam ton. Nåväl för att det kanske inte var skämtsam ton nu, men då är vi tillbaka vid att olika människor inte bör modereras på olika sätt.

Nu vet jag iofs att så många gånger blir konsekvensen av tidigare handlingar, men jag tycker att för att försöka bli av med alla "spöken som sprattlar omkring i garderoberna" och få till en nystart så det här forumet växer och drar till sig folk igen, så är det en god idé att i möjligaste mån försöka glömma gammalt groll och se framåt...

Att älta gamla saker förstärker dem bara och gör att vi aldrig blir av med dem...
Jag kan inte nog instämma i detta, helt och fullt min uppfattning också!

Man bör i möjligaste mån alltid läsa inlägg med så opåverkade ögon som möjligt och bara för att någon kan upplevas som lite stökig ibland så anser inte jag att man ska läsa in stökigheter i inlägg som skulle passera obemärkta om de skrivits av någon annan.

Därmed inte sagt att modereringen skötts dåligt i tråden, det är en svår balans när flera av inläggen innehåller både personliga motsättningar och intressanta synpunkter och någonstans måste man dra gränsen. Däremot skulle jag nog för egen del inte betrakta tråden som support och Experimentverkstan är väl egentligen lite av en blandning mellan support och diskussion.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:Jag ställde en enkel fråga. Och nämnde att man kan sila mygg och svälja elefanter. Du kan inte missa det! :)
Jasså, du menar det PM:et. Det berörde ju inte direkt något modereringsärende.
Att du inte fått svar beror dels på att frågan rörde en annan person, dels på det du skrev sist i PM:et.
För övrigt var PM:et riktat till mig personligen och inte till moderatorerna.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"