-Synpunkter på polisens agerande tas direkt med poliserna via brev.Synpunkter på modereringen tas direkt med moderatorna via pm.
Snacka om rättssäkerhet!!

-Synpunkter på polisens agerande tas direkt med poliserna via brev.Synpunkter på modereringen tas direkt med moderatorna via pm.
Nu är det ju inte riktigt så att jag jämför moderering på ett internetforum med polisväsendet i en rättsstat, var ser du den jämförelsen??Barre skrev:Jag förstår inte riktigt detta inlägg men jag tolkar det som att du inte anser att vi inte skall ha moderatorer eller att moderatorerna inte gör ett bra jobb. Hur som helst så förvånar det mig att du jämför moderering på ett internetforum med polisväsendet i en rättsstat vilket jag anser är helt uppåt väggarna.
Det är inget fel alls att diskutera modereringar man tycker är konstiga direkt med moderatorerna. Det jag vänder mig emot här på det här forumet nu är att man inte får ifrågasätta eller diskutera det öppet.Jag förstår inte vad det är för fel att diskutera modereringar som man anser konstiga och/eller fel direkt med moderatorerna via PM, jag vill dock understryka att jag inte heller är emot en öppen diskussion kring ifrågasättanden om moderering.
Nej, det är inte moderatorer, administratörer och andra förtroendevalda som avgör reglerna. De är bara tillsatta genom demokratiska val (med vissa undantag) för att tillämpa de regler som medlemmarna beslutat. Visst kan det hända att någon moderator eller administrator i något läge går emot eller är tvungen att gå emot medlemmarnas vilja, men då står det medlemmarna fritt att vid nästa val välja någon annan istället (med vissa undantag).Hur som helst så är det moderatorerna, administratörerna och andra förtroendevalda som avgör reglerna på forumet och detta har de ansett vara en lämplig väg framåt så det är väl bara att acceptera
Att ditt inlägg blev bortmodererat berodde på att det förekom i en support-tråd. Vilket jag även förklarade i den bortmodererade tråden.Osprey skrev:För att du ska förstå vad jag menar så kan jag säga att det är bortmodereringen av inlägget här som ligger bakom denna tråd.
...
Men att mitt inlägg där jag skriver detta i sin tur blir bortmodererat visar på att ifrågasättande av modereringen är förbjudet.
I ditt ursprungsinlägg så citerar du och sen kommenterar med en jämförelse till polisväsendet och avslutar med kommentaren "Snacka om rättssäkerhet!!". Jag medger att jag inte är världens smartaste människa men jag tror att många kopplar detta till en jämförelse med moderatorernas arbete och den svenska polisens (som faktiskt praktiserar i en rättsstat).Osprey skrev:Nu är det ju inte riktigt så att jag jämför moderering på ett internetforum med polisväsendet i en rättsstat, var ser du den jämförelsen??
Ja.Osprey skrev: Däremot så är det ju så att såväl poliser som moderatorer har sin tjänst just för att uppräthålla ordning, det kan du väl hålla med om?
Ja.Osprey skrev: Och likaväl är det väl så att både moderatorer och poliser har befogenheter som vanliga medlemmar eller medborgare inte har?
Åter igen, nu jämför du moderatorernas arbete på ett internetforum med polisens arbete i en rättsstat. Det är inte samma sak, inte på något sätt. Det spelar ingen roll hur många gånger du gör den jämförelsen.Osprey skrev: Såväl poliser som moderatorer har bland annat till uppgift att avlägsna störande element och såväl polis som moderatorer har i viss mån rätt att själva bedöma/avgöra vad som är störande element. Skillnaden här är det att polisens agerande kan ifrågasättas och de måste kunna svara offentligt för sina handlingar. En polisman kan till exempel inte långsiktigt hålla på och avlägsna småbarnsföräldrar från det gemensamma torget, bara för att han/hon anser att de är störande element.
Detta är irrelevant i min kritik till ditt första inlägg. Det första inlägg var kort med en sur ton utan innehåll som enbart gav sken till att skapa osämja. Därav min kritik. Hade du skrivit ditt initiala inlägg med mer information och bakgrundshistoria till din jämförelse mellan polis och moderatorer så hade jag jag med största anledning inte kommenterat den över huvudtaget.Osprey skrev: För att du ska förstå vad jag menar så kan jag säga att det är bortmodereringen av inlägget här som ligger bakom denna tråd. Det enda jag gör där är att jag säger att jag inte begriper varför ett annat inlägg blivit bortmodererat. Notera alltså här att jag inte på något sätt namnger en moderator, säger att någon moderator har gjort fel, eller ifrågasätter en moderator. Det enda jag gör är att säga att jag inte begriper varför en bortmoderering skett.
Ja, du har rätt, jag uttryckte mig inte tillräckligt tydligt och det ber jag om ursäkt för. Jag menade givetvis precis det du skriver. Men min ståndpunkt står fast, mötet den 19/1 är ett bättre forum att diskutera detta på än här (tycker jag ialla fall), sen att kasta ur sig ett kort och innehållsfattigt foruminlägg med sur underton är kanske inte det absolut bästa sättet att skapa en debatt eller få igenom en förändring.Osprey skrev:Nej, det är inte moderatorer, administratörer och andra förtroendevalda som avgör reglerna. De är bara tillsatta genom demokratiska val (med vissa undantag) för att tillämpa de regler som medlemmarna beslutat. Visst kan det hända att någon moderator eller administrator i något läge går emot eller är tvungen att gå emot medlemmarnas vilja, men då står det medlemmarna fritt att vid nästa val välja någon annan istället (med vissa undantag).Hur som helst så är det moderatorerna, administratörerna och andra förtroendevalda som avgör reglerna på forumet och detta har de ansett vara en lämplig väg framåt så det är väl bara att acceptera
Håller med dig i sak, men det förändrar inte min initiala kritik till ditt första inlägg som varken var konstruktivt, innehållsrikt eller trelivgt.Osprey skrev: För att nu ta den biten också så påstås ju detta vara ett demokratiskt forum och där jag själv har kämpat och tjafsat för att det ska vara en representativ demokrati. Detta innebär givetvis att förtroendevalda ibland kan tvingas att gå emot medlemmarnas vilja, men det innebär inte att de kan göra som de själva vill och det innebär inte att de godtyckligt kan rensa ut eller moderera bort oliktänkande. En demokrati som inte tål granskning och offentlig kritik brukar kallas något helt annat.
Jag kritiserar inte dina andra inlägg, mig veterligen har jag aldrig kritiserat något du skrivigt någonstans. Jag kritiserade ditt urspunliga inlägg för att (återigen) det inte upplevdes som konstruktivt, innehållsrikt eller trelivgt.Osprey skrev: Att jag skulle vara ute efter att skapa dålig stämning här på forumet hoppas jag alla mina andra inlägg här, bevisar att så inte är fallet.
Att avlägsna "störande element" är en mycket liten del av en moderators uppgifter. Huvuduppgiften är att säkerställa att forumtrådar hamnar i rätt forumkategori och att inlägg i håller sig till ämnet. Därefter, i arbetsuppgift, kommer att se till att forummedlemmarna följer locots och forumets regler.Osprey skrev:Såväl poliser som moderatorer har bland annat till uppgift att avlägsna störande element och såväl polis som moderatorer har i viss mån rätt att själva bedöma/avgöra vad som är störande element.
Jag trodde jag var tillräckligt tydlig i min motivering till denna bortmoderering, men jag har nu förtydligat den.Osprey skrev:Jag kan fortfarande inte förstå varför 58531 togs bort och de skäl som anges kan jag inte få att stämma med det som skrivs i ursprungliga inlägget. Det var därför jag ifrågasatte den modereringen och det var där som ifrågasättningen liksom "sopades undan". Därav min indignation.
Ser trevligt ut, det får jag kika närmare på...
Säkerligen hade jag kunnat få svar snabbare då, men samtidigt hade det kanske inte varit ett lika bra sätt att rensa luften.HakanS skrev:Jag trodde jag var tillräckligt tydlig i min motivering till denna bortmoderering, men jag har nu förtydligat den.
Hade du skickat ett PM, istället för att skapa denna tråd, så hade du fått svar snabbare.
Fast med sina vänner och arbetskamrater slänger man sig inte med "surpuppor" och "betonghäckar" om människor som kan höra en. Liksom att kollegor på ett arbete vet skillnaden mellan betonghäckar i allmänhet och vissa betonghäckar på jobbet, vet många här på ett ungefär vilka Rune.K åsyftar och därmed tycker jag det var rätt att plocka bort hans inlägg.Osprey skrev:Vi har nu kommit fram till att ursprunget till det hela var formuleringarna "gamla surpuppor" och "betonghäckar" i en supporttråd och jag får för egen del säga att jag upplever varken det som några direkta tillmälen eller som något direkt opassande, iallafall inte när det handlar om ett inlägg på 242 ord som dessutom innehåller en hel del beröm och positiva uttalanden också. Ingen namngavs heller som mål för dessa ganska alldagliga "tillmälen".
Visst ska personangrepp samt otillbörliga tillmälen och invektiv modereras, men inte så till den milda grad att folk inte vågar yttra sig, eller är tvungna att väga sina ord på guldvåg. Jag tror att det är viktigt att man kan prata fritt här i samma ordalag och med ungefär samma regler som när man pratar med sina vänner eller arbetskamrater.
Det tycker jag garanterat att du ska göra, den är nästan helt lik som Ubuntu bara att den är lite fri(are)Ser trevligt ut, det får jag kika närmare på...![]()
Jag vet också på ett ungefär vilka Rune.K åsyftade, men där kommer vi då till det faktum att jag tycker att man ska vara konsekvent i modereringen och inte moderera olika personer på olika sätt. Bland annat helt enkelt därför att man ofta inte vet vilken andemening som ligger bakom orden.Lao Tzu skrev:Fast med sina vänner och arbetskamrater slänger man sig inte med "surpuppor" och "betonghäckar" om människor som kan höra en. Liksom att kollegor på ett arbete vet skillnaden mellan betonghäckar i allmänhet och vissa betonghäckar på jobbet, vet många här på ett ungefär vilka Rune.K åsyftar och därmed tycker jag det var rätt att plocka bort hans inlägg.
Något sådant PM har jag inte fått. Skickade du det till moderator-gruppen?Rune.K skrev:HakanS mantra om att man ska diskutera klagomål via PM, ser inte ut att fungera. Jag ställde en fråga för någon vecka sedan i ett modereringsärende som jag inte har fått svar på ännu.
Hehe!
Från min Skickat-korg:HakanS skrev:Något sådant PM har jag inte fått. Skickade du det till moderator-gruppen?Rune.K skrev:HakanS mantra om att man ska diskutera klagomål via PM, ser inte ut att fungera. Jag ställde en fråga för någon vecka sedan i ett modereringsärende som jag inte har fått svar på ännu.
Jag ställde en enkel fråga. Och nämnde att man kan sila mygg och svälja elefanter. Du kan inte missa det!Re: Uppmaning HakanS 11 jan 2014, 14:13
Jag kan inte nog instämma i detta, helt och fullt min uppfattning också!Osprey skrev:Jag vet också på ett ungefär vilka Rune.K åsyftade, men där kommer vi då till det faktum att jag tycker att man ska vara konsekvent i modereringen och inte moderera olika personer på olika sätt. Bland annat helt enkelt därför att man ofta inte vet vilken andemening som ligger bakom orden.Lao Tzu skrev:Fast med sina vänner och arbetskamrater slänger man sig inte med "surpuppor" och "betonghäckar" om människor som kan höra en. Liksom att kollegor på ett arbete vet skillnaden mellan betonghäckar i allmänhet och vissa betonghäckar på jobbet, vet många här på ett ungefär vilka Rune.K åsyftar och därmed tycker jag det var rätt att plocka bort hans inlägg.
Sedan kan man dessutom vrida och vända på det hur mycket man vill och värre saker än så har man väl kallat vänner i en skämtsam ton. Nåväl för att det kanske inte var skämtsam ton nu, men då är vi tillbaka vid att olika människor inte bör modereras på olika sätt.
Nu vet jag iofs att så många gånger blir konsekvensen av tidigare handlingar, men jag tycker att för att försöka bli av med alla "spöken som sprattlar omkring i garderoberna" och få till en nystart så det här forumet växer och drar till sig folk igen, så är det en god idé att i möjligaste mån försöka glömma gammalt groll och se framåt...
Att älta gamla saker förstärker dem bara och gör att vi aldrig blir av med dem...
Jasså, du menar det PM:et. Det berörde ju inte direkt något modereringsärende.Rune.K skrev:Jag ställde en enkel fråga. Och nämnde att man kan sila mygg och svälja elefanter. Du kan inte missa det!