Bankid - inloggning fungerar endast som administratör
Bankid - inloggning fungerar endast som administratör
MItt bankid gick nyligen ut och i samband med det så ominstallerade jag Nexus Personal 4.19.1.11663. Jag använder bankid från Ikano Bank
Jag använder Ubuntu 12.10 32-bit
Installation tycktes gå bra. Men nu när jag använder Bankid så fungerar det inte lika bra som tidigare
När jag har angett lösenord och skall fortsätta visas felmeddelande
Fel i underliggande säkerhetssystem, rv = 0x20.
Referens: 10034
Om jag startar Firefox i terminalen via kommando sudo firefox så fungerar det som det skall. Tydligen kräver programmet att jag är administratör på datorn för att det skall fungera! Så skall det väl inte behöva vara?
Jag använder Ubuntu 12.10 32-bit
Installation tycktes gå bra. Men nu när jag använder Bankid så fungerar det inte lika bra som tidigare
När jag har angett lösenord och skall fortsätta visas felmeddelande
Fel i underliggande säkerhetssystem, rv = 0x20.
Referens: 10034
Om jag startar Firefox i terminalen via kommando sudo firefox så fungerar det som det skall. Tydligen kräver programmet att jag är administratör på datorn för att det skall fungera! Så skall det väl inte behöva vara?
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Bankid - inloggning fungerar endast som administratör
Installerade du Nexus som root?
Jag vill påstå att jag installerade Nexus som root. Jag har bara ett användarkonto på datorn.
Jag minns inte om jag satte dit ett "sudo" framför varje kommando i samband med installationen. Skall det behövas?
Jag minns inte om jag satte dit ett "sudo" framför varje kommando i samband med installationen. Skall det behövas?
- Osprey
- Kontakt:
Det kanske är så att det är root som är ägare till någon fil som du behöver när du loggar in och som du inte har rättighet att läsa när du är inloggad som en vanlig användare.
Prova med att köra:...med USER ersatt av ditt riktiga användarnamn och prova sedan om det funkar bättre...
Prova med att köra:
Kod: Markera allt
sudo chown -R USER:USER /home/USER
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Gunnar Hjalmarsson
Nja, jag menade snarare tvärtom.
Du skrev ju att det fungerar om du kör Firefox som root, och det tyder på att någon eller några filer felaktigt bara kan läsas som root. Du får ursäkta, men att överhuvud taget köra Firefox som root låter för mig helt galet. Men om du nu ändå gjorde det när du installerade säkerhetsprogrammet från webbläsaren, skulle det kunna förklara problemet.
Har dock ingen egen erfarenhet av Nexus, utan jag installerade ett säkerhetsprogram från bankid.com.
Du skrev ju att det fungerar om du kör Firefox som root, och det tyder på att någon eller några filer felaktigt bara kan läsas som root. Du får ursäkta, men att överhuvud taget köra Firefox som root låter för mig helt galet. Men om du nu ändå gjorde det när du installerade säkerhetsprogrammet från webbläsaren, skulle det kunna förklara problemet.
Har dock ingen egen erfarenhet av Nexus, utan jag installerade ett säkerhetsprogram från bankid.com.
- Osprey
- Kontakt:
Precis... och det är därför som en "chown av $HOME" skulle kunna lösa det... med sudo så blir man ju inte root, utan man får bara roots rättigheter och numeriska (UID,GID) identitet... däremot så har man fortfarande kvar samma $HOME och filer som skapas under installationen kan mycket väl hamna där - och ägas av root...
Därför tror jag att en rekursiv chown är ett bra sätt att börja felsökningen...
Därför tror jag att en rekursiv chown är ett bra sätt att börja felsökningen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
- Gunnar Hjalmarsson
Håller med.Osprey skrev:Därför tror jag att en rekursiv chown är ett bra sätt att börja felsökningen...
Du skulle också kunna avinstallera BankID för att prova installera det igen om det var så att det berodde på att du installerade det under root-rättigheter. Vid avinstallation måste man använda sudo för att det ska gå att avinstallera, klistra in den här raden om du vill avinstallera BankID:
Kod: Markera allt
sudo /usr/local/lib/personal/install.4.19.1.11663.sh u
Jag har provat CHOWN-kommandot enligt ovan, men det löste inte problemet. Verkar således som en avinstallation av Nexus Personal måste göras?