Innan Unity var ju Ubuntu väldigt användarvänligt. Ville man lägga till någon enkel ”skräddarsydd” funktion var det relativt enkelt att lägga till den själv via något skript som man enkelt kunde starta genom att klicka på någon ikon eller i någon meny eller via någon tangentkombination. Oftast behövdes det inte heller, eftersom det mesta fanns som standard, exempelvis det som denna tråd, i stort, handlar om.
Numera är ju detta aningen krångligare, och inte nog med det så är behovet mycket större, eftersom Ubuntu-utvecklarna tydligen spionerat på mig för att ta reda på vad just jag använder, så att de kan ta bort det och göra det extra svårt att återinföra.
Som exempel kan jag nämna det som denna tråd handlar om: Tidigare (före Unity), när man laddat en CD-RW med innehåll, kunde man högerklicka på någon CD-ikon någonstans och välja ”Radera”. Tror man kunde göra detta i Nautilus, bland annat.
Numera finns detta alternativ inte med, vare sig om man högerklickar på CD-ikonen i Nautilus vänsterpanel eller på ikonen i programstartaren (the launcher). I programstartaren finns bara ”Öppna” och ”Mata ut”.
Nu vill jag lägga till ”Radera” i listan och jag vet att jag sett en sida någonstans som beskriver hur man gör, men jag kan inte hitta den nu, trots intensiv sökning.
Finns någon här som vet hur man gör eller har någon bra länk på lager att dela med sig av? Sökningar har hittills bara lett mig till helt irrelevanta sidor.
Själva raderingen är inget problem, det kan jag göra med ett enkelt skript, det är bara hur man får skriptet att köras genom högerklick på CD-ikonen i programstartaren som jag undrar.
Ett alternativ är ju förstås att själv lägga en ikon på skrivbordet som startar ett skript, men det vet jag ju hur man gör, så det är alltså utanför ämnet i denna tråd.
Så, för att sammanfatta mitt önskemål om hur jag vill att det ska fungera:
- Jag stoppar in en skiva i cd-brännaren.
- När skivan laddats kommer en CD-ikon att finnas i programstartaren (ikonerna vid vänster kant på skärmen).
- Jag högerklickar på ikonen. En meny poppar upp.
- Om, och endast om, skivan är raderbar och inte tom, ska raden ”Radera” finnas med i denna meny.
- Klickar jag på ”Radera” ska skivan raderas. Hur spelar ingen större roll, exempelvis om klick på ”Radera” startar ett redan existerande program eller ett skript (som kanske i sin tur startar ett eller flera redan existerande program) som jag själv måste rafsa ihop.

Hoppas att det fortfarande finns lite liv i detta forum…