Komma in i datorn med Ubuntu 12.04 LTS -Löst

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
rkl

Komma in i datorn med Ubuntu 12.04 LTS -Löst

Inlägg av rkl »

Jag kör sedan länge med Ubuntu 12.04 LTS i en hemmabyggd desktop.

Plötsligt när jag startar upp kommer inte den vanliga inloggningssidan upp, utan en helt svart sida. Kusorn står och blinkar efter login: .

Jag slår in mitt vanliga användarnamn och därefter lösenordet. Svaret blir "Login incorrect"

På raden ovanför står det "Ubuntu 12.04.3 LTS rl-MS-7327 tty1".

Vad göra. Jag kommer inte in i datorn alls??

Finns något kommando jag kan använda???

Mycket tacksam för tips!!
Senast redigerad av 2 rkl, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Komma in i datorn med Ubuntu 12.04 LTS

Inlägg av Osprey »

Varför du inte kommer in med ditt vanliga användarnamn/lösenord har jag ingen bra förklaring på, men det går att fixa. Att den däremot inte startar upp displayhanteraren kan bero på att det är något paket som inte är installerat riktigt.
  • Starta upp i återställningsläge och kör "dpkg - reparera trasigt paket" eller vad det nu heter.
  • Starta om och se om det funkar.
Om inte det funkar så är det något värre fel med displayhanteraren och du får starta en root-prompt i återställningsläge och:
  • Kör "startx" och se vad som händer och om det inte funkar så skickar du det den skriver ut hit...
Din inloggning kan du förresten fixa till med "passwd användarnamn" när du är inne vid root-prompten...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
rkl

Inlägg av rkl »

Hej och tack för hjälpen,

Jag startade om i återställningsläge och körde dpkg; ingen ändring, trots en ganska lång sekvens, hamnade tillbaka med login:???

Hur startar jag en root-prompt i återställningsläge??

När jag bryter stömmen till datorn och startar om, kommer jag vanligtvis bara till en svart sida med login: blinkande kusor. I detta läge kan jag bara skriva vid login, trycka enter och sedan skriva in lösenordet. Hur kommer jag vidare i detta läge??

En uppstart, hitintills, stoppade i en tablå där jag kunde välja återställningläge och sedan dpkg.

Mkt tacksam för din hjälp!!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

I samma tablå/meny som du kan välja "dpkg" så finns root-prompten, längst ned har jag för mig...

Den svarta sidan du kommer till är linux utan displayhanterare, det vill säga själva systemet utan grafik... -så som det såg ut på den gamla goda tiden!! :D
rkl

Inlägg av rkl »

I samma tablå/meny som du kan välja "dpkg" så finns root-prompten, längst ned har jag för mig...
Jag har inte lyckats komma tillbaka till denna tablå/meny; finns det något tricks för detta??

Efter att ha kommit till den svarta skärmen trycker jag på Ctrl/Alt/Meny; det verkar då som installation av displayhanteraren kommer igång, men stoppas i sista ögonblicket och sidan blir svart igen....

Tacksam för tips för att komma vidare.

Kan jag rätta till mina problem genom att mig in i datorn med en live CD och via Terminalen korrigera felen. Om så är fallet, vad skall jag skriva i Terminalen?? Dessvärre kan jag inte programmera, men klistra in i Terminalen klarar jag.
Senast redigerad av 1 rkl, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

När du startar upp datorn, precis efter BIOS så kommer du först till grub-menyn där du väljer vad den ska starta upp och där väljer du ubuntu i återställningsläge för att komma till återställningsmenyn...
rkl

Inlägg av rkl »

Av någon anledning kommer jag inte in i GRUB menyn på datorn med dessa problem under uppstartsekvensen; vet faktiskt inte varför. På datorn jag använder nu, gör jag det.

Kan jag ändå ta mig in i GRUB menyn på något sätt??

Kan jag rätta till mina problem genom att ta mig in i datorn med en live CD och via Terminalen korrigera felen. Om så är fallet, vad skall jag skriva i Terminalen?? Dessvärre kan jag inte programmera, men klistra in i Terminalen klarar jag.

Än en gång är jag mycket tacksam för din hjälp.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

"nisse2, har du uppgraderat kernel-stack och x-stack? Sedan kanske du har använt bleachbit eller Ubuntu Tweak tool för städning där du markerat borttagning av xserver konfigurationsfiler (exempelvis)? Verkar nästan som det sett till det problemet du beskriver.

För varje punktutgåva av Ubuntu 12.04 LTS kommer med nya xserver samt kärnor för de som installerar nya iso. Det går också komma till dessa nya genom relativ enkla terminal kommandon eller via synaptic."

rkl kan även gälla dig. Du kan prova även:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install lightdm
och

Kod: Markera allt

sudo start lightdm
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

rkl skrev:Av någon anledning kommer jag inte in i GRUB menyn på datorn med dessa problem under uppstartsekvensen; vet faktiskt inte varför. På datorn jag använder nu, gör jag det.

Kan jag ändå ta mig in i GRUB menyn på något sätt??
...
Du kan prova vad som står i den här guiden > Felsäkert läge (recovery mode) i Ubuntu 12.04 > http://www.ubuntu.se/threads/21157-Fels ... untu-12-04

Det är bara första inlägget som är aktuellt för att komma in i GRUB-menyn.
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för hjälpen alla.
Jag löste problemet genom att göra en nyinstallation av 12.04 LTS.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"