BankID på 13.10 64bitars, problem

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
ZerQ
Kontakt:

BankID på 13.10 64bitars, problem

Inlägg av ZerQ »

Hej

Jag har installerat bankID för Swedbank genom följande steg...

1: Först lagt till Respotorie

Kod: Markera allt

"deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ raring main restricted universe multiverse"
Sedan kört

sudo apt-get update
sudo apt-get install ia32-libs
Efter det tankade jag ner senaste versionen av Nexus personal för 32bitars system till linux och installerade den.
Körde sedan...

sudo apt-get install nspluginwrapper
sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so
kollade att allting vart rätt via...

nspluginwrapper -l
Provade sedan att starta nexus och det fungerade klockrent, loggade in på banken för att skapa ett nytt ID på fil, lösenordsrutan dyker upp, jag anger lösen och filen importeras till Nexus. Allting bra så länge.

MEN >:D Filen i Nexus saknar certifikat och enligt bankens egna sida så har jag inget giltigt ID på fil hos dom???

Vad har hänt och hur ska jag lösa det??
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID på 13.10 64bitars, problem

Inlägg av Christian Johansson »

Jag hängde med fram till att du skrev att du loggade in på banken för att skapa ett nytt ID på fil. Hur kunde du logga in utan att redan ha ett ID på fil? Vet inte hur det fungerar med din bank men för min bank (Sparbanken Öresund) så måste man redan ha ett bankid för att kunna logga in, vilket man kan få genom att importera ett bankid från en annan dator via ett USB-minne (med hjälp av kommando-raden) eller genom att be banken att skicka ett temporärt användarnamn/lösenord som man kan använda för att sedan skapa ett nytt bankID.
Användarvisningsbild
ZerQ
Kontakt:

Inlägg av ZerQ »

Swedbanks system är att man loggar in via en koddosa. Väl inloggad kan man beställa bankID på fil, utföra alla bankärenden man vill. Allt certifieras med Dosan när man ska göra klart det sedan.

Så för mig så beställer jag ett bankID på fil som jag sedan får importerad direkt till Nexus programmet. Det är där det tydligen blir fel för jag får som sagt upp filen i programmet men inte helt komplett.

Själva certifikatet blir tydligen förbisett på någotvis. Jag vet inte om det är Nexus eller om det är banken som strular...
Användarvisningsbild
tommybe1
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av tommybe1 »

Man kan tyvärr inte använda Nexus på 64bit längre Det går att installera Nexus, men inte att logga in på Sparbanken Öresund i.a.f. Jag fick installera om 13.10 64bit till 13.10 32bit.
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Mobilt BankID kan vara ett alternativ.

Annars skulle jag kontakta utgivaren och kräva en 64-bitversion. Dock tror jag mer på den mobila lösningen. BankID ligger före där, men jag har hört via SecMaker, som utvecklar Net iD, att Telia är på väg att ta fram en mobil lösning. Att förlita sig på webbläsare för BankID/e-leg blir allt mer hopplöst.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

tommybe1 skrev:Man kan tyvärr inte använda Nexus på 64bit längre Det går att installera Nexus, men inte att logga in på Sparbanken Öresund i.a.f. Jag fick installera om 13.10 64bit till 13.10 32bit.
Jag har testat Nexus i Kubuntu 12.04 64-bit samt Ubuntu 13.10 64-bit och fått det att fungera. Dock har jag inte testat BankID på fil, utan kör med kortläsare och BankID på kort. Kanske skiljer det sig åt mellan olika banker. Har testat mot Handelsbanken och där fungerar det även i 64-bit
SLP
Kontakt:

Inlägg av SLP »

Är annars FriBID ett alternativ?
Christian Johansson

tommybe1 skrev:Man kan tyvärr inte använda Nexus på 64bit längre Det går att installera Nexus, men inte att logga in på Sparbanken Öresund i.a.f. Jag fick installera om 13.10 64bit till 13.10 32bit.
Jag kör Nexus på 64 bitar med 12.04, och jag kan logga in på Sparbanken Öresund. Låter ju trist om det inte fungerar med 13.10 :( men tack för informationen i alla fall.
Christian Johansson

SLP skrev:Är annars FriBID ett alternativ?
Jag har inte använt det men jag hörde att det i alla fall tidigare var problem med att man inte kunde beställa nytt bankid med FriBID.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

SLP skrev:Är annars FriBID ett alternativ?
Den som funderar på att använda FriBID istället för den lösning som Banken rekommenderar bör ha följande i åtanke.

1. Banken kommer mycket troligt att säga nej eller säga att den tar inget ansvar om du väljer en lösning som inte supportas av Banken.

2. Banken loggar vad du har för OS, vilken webbläsare och version. Troligen loggar de även vad du använder för säkerhetsprogram vid inloggningen. Om du drabbas av intrång och/eller pengar försvinner från ditt konto kan Banken neka dig ersättning med motiveringen att du loggat in med en icke supportad lösning (FriBID) istället för den av Banken rekommenderade lösningen.

3. Du använder FriBID på egen risk och kan inte räkna med att få någon hjälp av din Bank om problem uppstår.

Om du ändå vill använda FriBID, ta kontakt med supporten på din Internetbank och fråga dem vad som gäller. Troligen säger de att de inte supportar FriBID, men det skadar inte att fråga och ta reda på vad som gäller innan du börjar använda FriBID.

Mvh Nemo
kg5311

Inlägg av kg5311 »

Testa denna guide funkade i mitt fall på 13.10 64 bitars http://bakeabyte.blogspot.se/2013/10/ba ... -1310.html
Skriv svar

Återgå till "Internet"