Hej!
Min frus netbook hackar så eländigt på win7starter så vi lurar på att lägga in Xubuntu el Lubuntu istället.
Har bara ett par undringar. Det pratas ju om att swapfilen kan nöta ut SSD:n. 1. Stämmer det eller är det överdrivet?
2. Vore det bättre att lägga swapen på usbsticka eller på SD-kort, köra utan swap eller bara köra på som vanligt?
Tacksam för tips!
MVH
Anders
Installera Ubuntu på EEEPC 1015
-
Re: Installera Ubuntu på EEEPC 1015
Eftersom den är bärbar som jag förstår är det bra att man har en swap, man ska kunna lägga ner skärmen och sen återkomma där man vart innan osv, därför skulle jag välja swap och även köra den direkt på SSD-disken! Själv har jag faktiskt inte hört att man nöter ut en SSD pga av en swap-enhet på den, så jag tror det är överdrivet!
Experterna vid storagesearch.com har skrivit en artikel SSD Myter och legender - "skriv uthållighet" som tar en närmare titt på detta ämne. De ger följande enkla beräkning:
En SSD, 2 miljoner cykler, 80MB/sec skrivhastighet (som är de snabbaste SSD-enheterna på marknaden), 64 GB (ingångsnivå för företags SSD-enheter - om du får fler livslängden ökar)
De antar perfekta slitage utjämning vilket innebär att de måste fylla skivan 2 miljoner gånger för att komma till skrivuthållighetsgräns.
2 miljoner (skriv uthållighet) x 64G (kapacitet) dividerat med 80 bytes / sek ger uthållighet begränsad livslängd i sekunder.
Det är en meningslöst nummer - som måste delas med några sekunder på en timme, timmar på en dag osv osv för att ge ...
Slutresultatet, som då blir 51 år! Ok det är för servers.
Vanliga datorer då, anta 2 miljoner cykler på en 16GB SSD, med 50 Mbyte/sek får man 20 år, med 2 Mbyte/sek blir det 519 år, även om vi minskar skrivcykler till 100.000 med 2 MByte/s hela tiden så hamnar man på 26 år osv..
Man kan säga att det är en överdriven rädsla att swap nöter ut en SSD-disk rekordsnabbt!
En SSD, 2 miljoner cykler, 80MB/sec skrivhastighet (som är de snabbaste SSD-enheterna på marknaden), 64 GB (ingångsnivå för företags SSD-enheter - om du får fler livslängden ökar)
De antar perfekta slitage utjämning vilket innebär att de måste fylla skivan 2 miljoner gånger för att komma till skrivuthållighetsgräns.
2 miljoner (skriv uthållighet) x 64G (kapacitet) dividerat med 80 bytes / sek ger uthållighet begränsad livslängd i sekunder.
Det är en meningslöst nummer - som måste delas med några sekunder på en timme, timmar på en dag osv osv för att ge ...
Slutresultatet, som då blir 51 år! Ok det är för servers.
Vanliga datorer då, anta 2 miljoner cykler på en 16GB SSD, med 50 Mbyte/sek får man 20 år, med 2 Mbyte/sek blir det 519 år, även om vi minskar skrivcykler till 100.000 med 2 MByte/s hela tiden så hamnar man på 26 år osv..
Man kan säga att det är en överdriven rädsla att swap nöter ut en SSD-disk rekordsnabbt!

-
Ja när du formulerar det så så känns det ju rätt lugnt.
Tack för hjälp!
Tack för hjälp!