Ah, ok då hade disken automonterats av någon anledning. Innan du kör e2fsck så måste du avmontera den med "umount /dev/sdb1" isåfall.arbol skrev:Det gick att starta upp med Live-CD (10.04 LTS). Jag hittade systemdisken med "sudo fdisk -l", men när jag skulle köra "sudo e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sdb1" varnades jag för att det skulle bli "SEVERE DAMAGES" då systemdisken var monterad. Init -1 startade om och allt låste sig.
Jag körde fdisk i återställningsläge istället där ju systemdisken inte är monterad, men vid "reboot" fastnar den utan att starta om. Efter reset och omstart finns ingen skillnad från tidigare.
Om det är en USB-disk eller något sådant som automonterar så får du köra e2fsck ganska snabbt efter att du avmonterar, för att den inte ska hinna automontera igen. Eller också stänger du av automonteringen med "gsettings set org.gnome.desktop.media-handling automount-open false". Själv brukar jag bara se till att vara tillräckligt snabb, man brukar ha sådär ungefär en minut på sig och man får ju nämnda felutskrift om den hunnit automontera igen...
I återställningsläge är systemdisken monterad, men bara i läge "ro" (read only), så du kan inte köra e2fsck på den då. Däremot går det ju att köra "fdisk -l" på den eftersom det bara visar en lista på vilka partitioner du har...
Så du får starta med Live-CD:n igen och göra en umount på disken innan du kör e2fsck på den...