Fastnat "Förbereder konfigurering av fonts-tibetan-machine"

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Fastnat "Förbereder konfigurering av fonts-tibetan-machi

Inlägg av Osprey »

arbol skrev:Det gick att starta upp med Live-CD (10.04 LTS). Jag hittade systemdisken med "sudo fdisk -l", men när jag skulle köra "sudo e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sdb1" varnades jag för att det skulle bli "SEVERE DAMAGES" då systemdisken var monterad. Init -1 startade om och allt låste sig.
Jag körde fdisk i återställningsläge istället där ju systemdisken inte är monterad, men vid "reboot" fastnar den utan att starta om. Efter reset och omstart finns ingen skillnad från tidigare.
Ah, ok då hade disken automonterats av någon anledning. Innan du kör e2fsck så måste du avmontera den med "umount /dev/sdb1" isåfall.

Om det är en USB-disk eller något sådant som automonterar så får du köra e2fsck ganska snabbt efter att du avmonterar, för att den inte ska hinna automontera igen. Eller också stänger du av automonteringen med "gsettings set org.gnome.desktop.media-handling automount-open false". Själv brukar jag bara se till att vara tillräckligt snabb, man brukar ha sådär ungefär en minut på sig och man får ju nämnda felutskrift om den hunnit automontera igen...

I återställningsläge är systemdisken monterad, men bara i läge "ro" (read only), så du kan inte köra e2fsck på den då. Däremot går det ju att köra "fdisk -l" på den eftersom det bara visar en lista på vilka partitioner du har...

Så du får starta med Live-CD:n igen och göra en umount på disken innan du kör e2fsck på den... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
arbol
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av arbol »

Ja, nu har det löst sig. Eller kanske. Jag har kommit igenom installationen och allt verkar fungera, men man ser vid uppstart att det inte är helt som det ska. Mycket röd text och felmeddelanden.

Jag provade "sudo e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sdb1" ett par gånger utan framgång och så hittade jag det här kommandot:

sudo mount -o remount,rw /
sudo dpkg --configure -a
sudo mount -o remount,ro /
sudo sync
sudo reboot

på den här sidan:

http://askubuntu.com/questions/38617/ro ... stallation

Det fick igång uppgraderingen och precis som beskrivs räckte det med de två första raderna. Det är bara att hoppas att det håller framöver också.

Jag skulle vilja tacka er för er hjälp och ert tålamod att försöka lösa mitt problem. Jag är imponerad att ni gör det och och uppskattar det mycket.

Tack så mycket
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bra att du fick det att funka! :)

Själv hade jag i det här läget återgått till att prova det vi pratade om lite tidigare, dvs. att köra "dpkg - reparera trasiga paket" från återställningsmenyn...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"