Installera på tvärs över två diskar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Installera på tvärs över två diskar

Inlägg av edfast »

Hej,

som relativ färsking skulle jag vilja höra forumets åsikter och förslag om mina planer på att installera ubuntu studio över två diskar. Jag bygger ett system för bild-, och videoredigering, och kommer att göra en fresh install på en 120Gb SSD och en 500Gb HDD.

Vad jag hoppas på, är att få ett 'sömlöst' system där jag kan behålla system (och program?) på SSDn och alla datafiler på HDDn, men utan att behöva fundera mer på saken när jag väl fått det hela att fungera. Med andra ord behålla ett GUI som jag är van vid, där båda enheterna monteras samtidigt, och jag kan hitta och spara filer på "vanligt" sätt utan att tänka på vart på hårdvaran de ska, samtidigt som jag har ett system som kör från SSDn för hastighetens skull.

Jag kan inte förklara mig mycket bättre, men jag förmodar att alla fattar vad jag menar. Är detta möjligt? Och kanske mer exakt; klarar jag av det? ..Med forumets hjälp går det säkert.. ;D Men hur?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera på tvärs över två diskar

Inlägg av webaake »

Att ha /home på en separat disk är inga problem.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Som jag har förstått det ligger programinställningarna på /Home, så för att utnyttja SSDns hastighet borde /Home kanske ligga på den? Min tanke var att bara data egentligen skulle ligga på HDDn, då föreställer jag mig att programmen skulle kunna startas och köras snabbt, och HDDn skulle användas för ren datalagring. Tänker jag fel?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Per default hamnar alla program på / (rooten) och alla data på /home/"user", som du säger, så det borde blir bra. Dock kan vissa program ha andra inställningar men de är ju ofta redigerbara.

Här verkar vara en bra länk hur du kan göra:
http://askubuntu.com/questions/21321/mo ... cond-drive

Alltså installera som standard till SSD'n, när den bootar och allt verkar ok, då ändrar sedan /home för din användare till andra disken. Som du innan formatterat med ext4 t ex.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Ser ju bra ut. Jag tänker att jag först installerar alltsammans på SSDn och kollar att allt fungerar som det ska, därefter startar jag om med den formaterade HDDn på plats, och gör flytten, etablerar länkarna. Och sedan skriver jag tillbaka till forumet och frågar vad som gick fel ;D . Tack för länken!
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ja rapportera gärna hur det går!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Kör du videoredigering misstänker jag att du lär ha större glädje av videofilerna på SSD men det är en misstanke. Skall bli intressant att höra hur du upplever resultatet.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Så kan det förstås bli, men min tanke var att renderingen ändå är det som tar mest tid, och så stora SSD som skulle bli aktuellt för att köra alltsammans från sådana, ja det har jag helt enkelt inte råd med 8) . Att spara projekt under vägen ligger väl mest på processor och RAM-nivå, tänkte jag, och där är det förmodligen bättre försett. Rendering är ju ändå inte något jag sitter framför skärmen och väntar in, precis. Så det blir spännande att se. Först ska jag försöka få ett fungerande system...
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Eventuellt använder ditt redigeringsprogram nån tempmapp (ofta /var/tmp på rooten "/") och det kan vara bra att kolla var den hamnar. Kanske bra på SSD'n? Isåfall måste du kolla så att SSD'n partioneras för ett sådant temputrymme. Ubuntudefault, eller det som vanligen rekommenderas här på forumet kanske inte alls passar.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Vill öppna den här tråden igen. Har (äntligen!) fått någorlunda ordning på den nya datorn som ska agera mediaredigeringsenhet, och installerat ubuntustudio 13.04, till synes med någon framgång på tredje försöket.

Jag har en SSD på 120GB och där placerade jag /. På min HDD på 500GB tänkte jag ha mediarkivet, och som jag förstår av den tidigare konversationen borde jag lagt /home där. Men det hade jag glömt när jag stod i begrepp att ange monteringspunkt, så jag sökte i listan efter något i stil med /media, men hittade inte något liknande utan tog på vinst och förlust /opt, som jag inte har en aning om vad det ska användas till egentligen skapade därefter en directory med namn Utdatafiler som jag finurligt nog lade i /dev/sda1 (namnet på 500GB-disken) - och inte i /opt- och redigerade slutligen /etc/fstab för att montera Utdatafiler, vilket systemet nu gör, dvs, 'Utdatafiler' dyker upp i 'Filsystem' där den ju inte gör någon nytta, för vad jag egentligen ville få till, utan att veta det, var ju att lägga /home på /dev/sda1.

Låter det snurrigt? Jomen det är det ju. Så min fråga är hur jag nu ska bära mig åt för att:
  • ta bort 'Utdatafiler'?
  • flytta /home från /dev/sdb1 till /dev/sda1?
  • hur jag lämpligen ska bete mig med /opt som nu ligger på /dev/sda1 och inte på /dev/sdb1 där den väl rätteligen borde vara?
-och allt detta helst utan att behöva ominstallera hela systemet, det var trots allt inte helt oproblematiskt och tog en stund..

/etc/fstab ser fö. ut på det här viset:

Kod: Markera allt

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=e4d7c21c-caaf-43d3-b33d-004a87c056bf /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /opt was on /dev/sda1 during installation
UUID=fda5e3a2-5eb4-453a-9d3a-a22d0f70ff5e /opt            ext4    defaults        0       2
/dev/sda1 /Utdatafiler auto defaults 0 2
skulle det räcka med att göra förändringar här, månne?
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Såhär blev det: Jag hade ju inte hunnit modifiera så mycket, eller installera mycket utöver det som kom med själva distributionen, så det enklaste blev att ominstallera hela sk-ten med /på ssd:n och /home på hdd:n. Gick snabbt och funkar utmärkt. Tack alla deltagare för god hjälp och gott stöd!

H.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"