Får inte e-postkontot att fungera i Thunderbird

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Askel
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Får inte e-postkontot att fungera i Thunderbird

Inlägg av Askel »

Hallå

Jag är kontaktperson för en förening. Jag kan dock inte få föreningsmejlen att fungera i Thunderbird. Jag har använt de inställningar som finns i guiden och det fungerar både i min Androidtelefon och i min frus iPad.
Men i Thunderbird fungerar det inte. Jag har skrivit in ingående och utgående servrar, deras portar, ingen SSL och lösenord som autensiering vid utgående. Jag har även provat en massa andra kombinationer som inte finns med i guiden. Inget av detta fungerar dock. Det står bara "Thunderbird misslyckades med att hitta inställningarna för ditt e-postkonto." och jag kommer inte vidare.
Finns det någon som vet vad jag kan göra för att få det att fungera?

//Askel
Lenovo Thinkpad T440p / i5 2.6GHz / 8GB ram / 500GB HDD / Ubuntu 14.04 LTS
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Får inte e-postkontot att fungera i Thunderbird

Inlägg av Osprey »

Jag antar att du provat att ställa in inställningarna och sedan prova direkt, så då kan vi eliminera risken för olika användare/profiler etc.

Men prova med att titta med:

Kod: Markera allt

cat ~/.thunderbird/profiles.ini
...där ska det stå ungefär:
[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=27w2sbbm.default
...där alltså "default" anger profilnamnet som alltid är "default" om man bara har en profil, vilket du bara borde ha. Det där konstiga namnet ("27w2sbbm") är förmodligen lite annorlunda för dig, men ser ungefär likadant ut...

Om du har mer än en profil ("Profile0"), så har du problemet att du skapat mer än en profil och då måste du starta upp Thunderbird med "thunderbird -P profilnam" för att få rätt profil. Eller kanske ännu bättre, så rensar du bort allting med "rm -rf ~/.thunderbird" och skapar om alla inställningar från början så du bara får en profil.

Om du bara har en profil så kan du kolla så att den angivna profilen stämmer med den profil som eventuellt finns. För att se vilka som finns så gör du:

ls -l ~/.thunderbird
...och då ska det dyka upp minst en fil (directory) som heter samma namn som anges av "Path=" i filen som vi tittade i först. Och det ska inte finnas något mer med ett namn som påminner om det.

Om detta också skulle var ok, så hade jag provat med:

sudo chown -R ditt-användarnamn:ditt-användarnamn ~
...och om inte detta funkar heller, så.... är det något annat fel...... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Internet"