Wubi Ubuntu 13.10- Windows 8.1
Wubi Ubuntu 13.10- Windows 8.1
Nu är det så här att jag har köpt mig en ny Laptop (Lenovo s500 Touch ideapad) och tyvärr så sitter det Windows 8.1 nu på den och jag förstår ärligt talat inte mycket av detta system. Man vet inte vilka program som är igång, Plötsligt slutande fungerande webbläsare, OS slutar reagera på touch och så står det att " Windows 8.1 säker start har inte konfigurerats på ett korrekt sätt Build 9600" och är less på sånt här. Så jag funderar på att ha in Ubuntu som jag kört under så många år men undrar om det kan skada mitt Windows om jag kör en Wubi version av Ubuntu?
Re: Wubi Ubuntu 13.10- Windows 8.1
Hej!
Wubi ska normalt vara riskfritt att installera, då du med detta installerar Ubuntu som vilket annat Windowsprogram. Enda frågetecknet i ditt fall är secure boot som W8 och 8.1 använder. Jag vet inte om den kommer att protestera ifall du installerar Ubuntu med Wubi.
Prova att söka på nätet efter Wubi och secure boot för att se om andra som testat drabbats av några problem.
Mvh Nemo
Wubi ska normalt vara riskfritt att installera, då du med detta installerar Ubuntu som vilket annat Windowsprogram. Enda frågetecknet i ditt fall är secure boot som W8 och 8.1 använder. Jag vet inte om den kommer att protestera ifall du installerar Ubuntu med Wubi.
Prova att söka på nätet efter Wubi och secure boot för att se om andra som testat drabbats av några problem.
Mvh Nemo
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... th-windowsWindows installer is not compatible with Windows 8 or UEFI firmware, and is not available for Ubuntu 13.10.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Så om jag installerar Ubuntu via wubi nu? Är det då riskfritt att ta bort det i framtiden? Dvs allt blir som innan jag installerade Ubuntu via Wubi?
Well, thats sucks..... Får jag sitta med det här gudsförglömda operativsystemet då...JoWa skrev:http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... th-windowsWindows installer is not compatible with Windows 8 or UEFI firmware, and is not available for Ubuntu 13.10.
I ditt fall har du 3 alternativ
Alt 1
Tömma hårddisken helt och ta bort samtliga partitioner.
Stänger av Secure Boot om det är möjligt på din dator.
Gör en ren installation av Ubuntu med root, home och swap partition
Fördelar: Du får en ren Ubuntu installation och slipper fundera kring om W8.1 kommer att påverkas, då du tagit bort det helt
Nackdelar: Om du får fel på datorn under garantitiden finns det risk för att det blir strul, då du inte kör med det OS som datorn levererades med. Borde inte vara något problem, men kan säljaren hitta ursäkter för att komma undan garantin kommer denne troligen göra det
Alt 2
Köp en till hårddisk till din dator
Ta ur hårddisken som följde med datorn och lägg den på ett säkert ställe
Gör en ren installation av Ubuntu med root, home och swap partition på den nya hårddisken som du monterat in i datorn
Fördelar: Du får en ren Ubuntu installation och om du får fel på datorn under garantitiden byter du ut hårddisken mot den som följde med datorn. Därigenom kommer maskinen att ha samma OS och konfiguration som då den såldes.
Nackdelar: Du får en extra utgift eftersom du köper ytterligare en hårddisk.
Alt 3
Köra vidare med Windows 8.1
Fördelar: Inga
Nackdelar: ALLT
Skämt åsido, trivs man med Win 8/8.1 ska man fortsätta köra med det. Trivs man inte kan du välja mellan Alt 1 eller 2. Att fortsätta köra W8.1 fast man inte trivs med det är kanske inte en optimal lösning ifall det finns bättre alternativ.
Mvh Nemo
Alt 1
Tömma hårddisken helt och ta bort samtliga partitioner.
Stänger av Secure Boot om det är möjligt på din dator.
Gör en ren installation av Ubuntu med root, home och swap partition
Fördelar: Du får en ren Ubuntu installation och slipper fundera kring om W8.1 kommer att påverkas, då du tagit bort det helt
Nackdelar: Om du får fel på datorn under garantitiden finns det risk för att det blir strul, då du inte kör med det OS som datorn levererades med. Borde inte vara något problem, men kan säljaren hitta ursäkter för att komma undan garantin kommer denne troligen göra det
Alt 2
Köp en till hårddisk till din dator
Ta ur hårddisken som följde med datorn och lägg den på ett säkert ställe
Gör en ren installation av Ubuntu med root, home och swap partition på den nya hårddisken som du monterat in i datorn
Fördelar: Du får en ren Ubuntu installation och om du får fel på datorn under garantitiden byter du ut hårddisken mot den som följde med datorn. Därigenom kommer maskinen att ha samma OS och konfiguration som då den såldes.
Nackdelar: Du får en extra utgift eftersom du köper ytterligare en hårddisk.
Alt 3
Köra vidare med Windows 8.1
Fördelar: Inga

Nackdelar: ALLT

Skämt åsido, trivs man med Win 8/8.1 ska man fortsätta köra med det. Trivs man inte kan du välja mellan Alt 1 eller 2. Att fortsätta köra W8.1 fast man inte trivs med det är kanske inte en optimal lösning ifall det finns bättre alternativ.
Mvh Nemo
Vill inte ha massa lösa trådar osv med lösa hårddiskar. Sen vill jag inte heller ta bort Windows helt då jag fått antivirus och andra saker på köpet och det gäller tyvärr inte längre om jag tar bort mitt nuvarande Windows:/
Hej!
Mvh Nemo
Personligen ser jag varken något problem eller några lösa trådar av att ha originaldisken urmonterad och förvarad på ett säkert ställe. Dessutom blir du varken av med Windows, Antivirus eller annat som följde med datorn då du köpte den om du byter ut hårddisken, Visserligen kommer du inte kunna nyttja W8.1 om du byter hårddisk, men å andra sidan fick jag intrycket att W8,1 inte var något som imponerade på dig.iggge skrev:Vill inte ha massa lösa trådar osv med lösa hårddiskar. Sen vill jag inte heller ta bort Windows helt då jag fått antivirus och andra saker på köpet och det gäller tyvärr inte längre om jag tar bort mitt nuvarande Windows:/
Mvh Nemo
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
iggge skrev:Sen vill jag inte heller ta bort Windows helt då jag fått antivirus och andra saker på köpet

Om jag köpte en dator med Windows, och valde att behålla Windows, skulle det förinstallerade ”säkerhetsprogrammet” åka ut omedelbums, även om jag får använda det utan extra kostnad i x månader. Då jag hade Windows XP, med mycket större behov av kompletterande säkerhet, använde jag Comodo Internet Security, som är gratis, och det är min rekommendation för den som vill ett effektivt säkerhetspaket. I Windows 8.1 är dock behovet av sådana program decimerat jämfört med i XP.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger