Inget ljud Xubuntu efter uppgradering
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Inget ljud Xubuntu efter uppgradering
Hej
Jag gjorde en uppdatering till senaste Xubuntu då visas ljudikonen i panelen som avstängd.
Den är hel låst och somsagt, inget ljud.
Har även 2 uppdateringar som inte svarar + en kraschrapport som kommer hela tiden men säger inte vad som är felet utan jag uppmanas att skicka en felrapport, men var kommer svaret?
MVH
Gundur
Jag gjorde en uppdatering till senaste Xubuntu då visas ljudikonen i panelen som avstängd.
Den är hel låst och somsagt, inget ljud.
Har även 2 uppdateringar som inte svarar + en kraschrapport som kommer hela tiden men säger inte vad som är felet utan jag uppmanas att skicka en felrapport, men var kommer svaret?
MVH
Gundur
Re: Inget ljud Xubuntu efter uppgradering
Gå hit /var/crash/ och kolla, där samlas krascherna och vad som kraschar, det kan ge ledtrådar. 

-
Det var inte mycket jag förstod av detta 

Hittade du rätt då? Ta en skärmbild i foldern crash, det gör så man ser vilka krascher det rör sig om. skicka upp bilden här, jag lovar dej att det blir enklare för den som kan hjälpa då! Att ta en bild gör man med standardprogrammet skärmbild! jag tror det även finns i Xubuntu! 
Edit: För varje krash som jag känner till så genererar det i 3 filer. om det är är nya krasher så brukar det vara 3 filer.

Edit: För varje krash som jag känner till så genererar det i 3 filer. om det är är nya krasher så brukar det vara 3 filer.

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Antecs svar är rätt.Gundur skrev:. . . . Har även 2 uppdateringar som inte svarar + en kraschrapport som kommer hela tiden men säger inte vad som är felet utan jag uppmanas att skicka en felrapport, men var kommer svaret?
Det finns dock en annan möjlighet om du får en kraschrapport per enskilt paket som går över styr.
Här kan jag kanske hjälpa dig. Det jag talar om, gäller för Ubuntu, men gissningsvis går det nog att fixa på ett likvärdigt sätt i Xubuntu. Den gamla pakethanteraren 'Synaptic' skall vara installerad.
(Den följer med i ditt programpaket, men är inte installerat per default).
Om du har den i din Xubuntu, får du fram den på samma sätt som du installerar övriga paket som följer med disten.
Nästa gång som paketet kraschar och du får upp en dialogruta om kraschen, så skall du söka efter en klickbar knapp där det står ngt som 'information'.
Antingen kommer den redan i första dialogrutan, eller först efter det att du har tryckt på 'rapportera in felet'.
Oavsett när knappen dyker upp där du kan trycka för att få information om kraschen, skall du trycka på den. Nu börjar systemet söka av datorn. Det här tar åtskilliga minuter, så ge inte upp för tidigt. (Du kan se att datorn arbetar ;-) ).
Du får upp en rapport efter en stund. På tredje, eller fjärde raden står något om 'paket'. Där står namnet på det paket som har kraschat. Skriv upp namnet på ett papper.
(Här i dialogrutan ang kraschen går det inte att bara kopiera texten).
När det är klart, avbryt och starta upp ditt 'Synaptic',
eller om det finns ett annat, likvärdigt program i Xubuntu.
(Jag hoppas att du har Synaptic. Det skulle underlätta för dig, om du inte är säker på vilket program jag menar).
I sökrutan för ditt systems pakethanterare skriver du in namnet på det kraschade programmet (paketet). Tryck på 'sök'. Du får snart upp det och det är märkt som installerat. Högerklicka på den markerade kryssrutan och välj alternativet 'installera om'. Fortsätt på samma sätt på alla förekomster för programmet/paketet som verkar relevanta.
Högerklicka, markera för ominstallation.
När du har markerat alla förekomster som verkar relevanta, klickar du på 'verkställ'.
När ominstallationen är klar, skall du (i Synaptic) trycka på alternativet 'läs om', långt uppe till vänster. Låt datorn läsa om paketen.
När allt är klart, kan du stänga Synaptic.
Nu kommer du inte att få kraschrapport mer på det programmet. Förhoppningsvis.
Vill du vara extra noggrann kan du starta om datorn, men det behövs knappast.
Lycka till
tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 4 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
Jag tackar både Antec och Broder Tuck.
När jag fick upp textfilerna om kraschrapporterna var dom så långa så att jag måste nog överföra dom på något annat sätt än i forumet.
Jag ska testa Broder Tuck förslag först, Synaptic känner jag lite.
Det värmer att folk bryr sig!!!
MVH
Gundur
PS
Det kommer säkert fler frågor, så följ och guida mig gärna!!!
DS
När jag fick upp textfilerna om kraschrapporterna var dom så långa så att jag måste nog överföra dom på något annat sätt än i forumet.
Jag ska testa Broder Tuck förslag först, Synaptic känner jag lite.
Det värmer att folk bryr sig!!!
MVH
Gundur
PS
Det kommer säkert fler frågor, så följ och guida mig gärna!!!
DS
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Tack för de värmande orden.
Ja, Linuxfolk försöker att hjälpa varandra.
Du har ett p.m.
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
jag tackar Antek och Broder Tuck!!!
Ett script från Broder Tuck fixade det mesta, tack.
MVH
Gundur
Ett script från Broder Tuck fixade det mesta, tack.
MVH
Gundur