Terminalen hittar inte? (Antec)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Terminalen hittar inte? (Antec)

Inlägg av Tjadden »

Hej, Broder Tuck

Tack för din hjälp, ja du ser, även en blind höna som jag får se vilken tabbe jag gjort!

Mycket intressant att få ett uttömmande svar av dig och jag har har kört efter det rätta kommandot och allting tycks fungera som det ska.

Är man en datalärling på 74 år och vill lära mig allt om datorn, så lär man sig mycket av de misstag man gör!
Ni data kunniga bör man vara oändligt tacksam för, att ni ställer upp och hjälper en tillrätta!
I ett fall har ni tyvärr gått bet och det gällde mitt problem med KolourPaint, som nu är löst genom att ominstallera !2.04 som var behövligt generellt sätt, för t.ex att klicka på någon ikon på skrivbordet fick jag göra flera gånger, innan de reagerade?
Alltså jag hade ett fel i filsystemet som störde inte bara KolourPaint men vilket?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Terminalen hittar inte? (Antec)

Inlägg av Broder Tuck »

Tjadden skrev:Hej, Broder Tuck

Tack för din hjälp. . . . .

Är man en datalärling på 74 år . . . .
:kram:

Hej du, gamle man . . . ;)
känner du flåset i nacken av någon som närmar sig dig och din ålder med raska steg, så kan det vara jag. Jag kämpar ännu en tid på att ta mig upp mot den "blåsiga topp". ;D

Fyller själv 70 nästa år.

Det är tusan vad åren ramlar på. ::) :o ;D
Kollar ständigt i månadstidningen från PRO efter broddar.
Inte för vinter och halka, utan för att få grepp om den rasande och rusande tiden som ständigt lägger ishalka under fötterna på en. ??? ;D

Det där med färger, KolourPaint, det kan jag dessvärre inte hjälpa dig med.
Kan inget av det. Det blir för dig att slå upp en kaffe i koppen, sätta dig ned på en träbänk utanför stugan. I solen och se tiden an. Inga broddar då, givetvis och under en stund av kontemplation fundera över tidens förtretligheter . . . ??? ;)

Tids nog stannar en yngling (dam, herr, hen) och räcker dig sin hand.
Hoppas jag. Jag följer dina förehavanden och tillönskar dig en fullgod lösning på problemet.

Lycka till, Linuxvän.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Tjadden skrev:Hej, Broder Tuck

I ett fall har ni tyvärr gått bet och det gällde mitt problem med KolourPaint, som nu är löst genom att ominstallera !2.04 som var behövligt generellt sätt, för t.ex att klicka på någon ikon på skrivbordet fick jag göra flera gånger, innan de reagerade?
Alltså jag hade ett fel i filsystemet som störde inte bara KolourPaint men vilket?
Du, jag har själv 12.04, 13.04 o 13.10 (32-bits) samt en 13.10 (64-bits) i gång på tre datorer och det har de sista veckorna/veckan dykt upp en del besynnerligheter även hos mig.

I en version har tangentbordet tappat de svenska tecknen, i en annan kan jag råka ut för ett och annat mysko . . . . problem . . . .

Jag har ingen aning om vad det är som har hänt. Alla versioner alltid uppdaterade när jag startar upp en session, så jag lutar åt att något 'illasinnat' har letat sig in och ställer till det för utvecklarna.

Jag gör som i rådet till dig, tar termosen med mig, går ut till solsidan och sätter mig också på bänken och inväntar en bättre bevandrad och mer kunnig medmänniska. Gärna en dam. I bästa fall utrustad med väl tilltagna lungor, så att hon klarar av syrebristen på min höga höjd. . . . ;D

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Ja du tukken, åldern för mig blir bara trevligare med åren och som jag misstänker är du en gammal Stockholmspojke som jag?

Nu ska du veta att ett besynnerligt problem har dykt upp, kommentars båset på några webbsidor finns inte under artiklarna, vilket det fanns innan jag gjorde min ominstallation?
Jag har även Win 7 men där finns utrymmet för motsvarande artiklar att kunna ge kommentarer?

Vad är detta som har hänt i min 12.04? Serverfel eller...
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Tjadden,

du har mestadels rätt i det du skriver om min bakgrund.
Från sju år uppvuxen i Kungens by. Dessförinnan i de 'knivskarpa' Delsbotrakterna.

Men istället för att svara dig på ditt inlägg nu här före, vill jag börja med att förklara mig inför övriga läsare också om min tidigare skrivning.

Bara för att jag känner att jag har skyldighet till det, inför Ubuntu.
Som är det bästa operativet så här långt.
Ingen skugga på Ubuntu, inför nytillkomna. intresserade.

Jag får återkomma till just dig. Senare.

Plikten gentemot den bättre hälften av oss här hemma kallar, men riskerar att kallna, så det tvingar mig till mer husfarsarbete innan dagens allmosor kan dukas ut och upp, över det annars så arma bordet. . . . ;)

Jag har precis avslutat städning och diskning här hemma.
Hustrun är anställd av ett internationellt företag och svarar på fem språk i deras växel. Hon arbetar hemifrån. Således är det den ålderstigne munken, Broder Tuck, som står för markservicen alla dagar.

Under arbetet med hushållet, kom jag på att jag känner mig nödsakad att förtydliga mig i det som jag tidigare har skrivit. Det kommer här:

Det som har hänt mig den senaste tiden känns inte normalt med Linux.
Absolut INTE med Ubuntu.

Man kan lätt få den uppfattningen av det jag har skrivit härförinnan.

Men, så är det inte till vardags.
En gång, 2006, på sommaren, kom det en uppdatering till Ubuntu som rent av släckte allt det man hade på datorn och i/för Ubuntu. Det vill jag nog säga var det stora misstaget och det hitintills enda, som jag har upplevt.

Därefter har jag blivit bortskämd med att Ubuntu bara fungerar.

Det är sant.
Så när det börjar att infinna sig konstigheter, som det har gjort de sista dagarna, så är min första tanke att felet ligger, måste ligga, i datorerna och INTE i Linux/Ubuntu. Det är det första jag tänker, i vart fall.
Dock är min äldsta dator knappt tio år och den yngste tre år.
Litet fundersam är jag dock. Det brukar inte vara fler än en konstighet, samtidigt.

Jag vill ha detta sagt.
Vill vara tydlig med,
att visst har konstigheter infunnit sig helt plötsligt och kring min 12.04:a (i första hand),
men sådant är inte vanligt.

Bara så att du som läser detta, förstår att det är ovanligt.
Heller inte ens är säkert, att det har med operativet i sig att göra.

Risken kan annars vara stor för att jag skrämmer bort en och annan nytillkommen och som är intresserad av att pröva på. Linux. Ubuntu.
Mitt råd till någon sådan är fortfarande det, att Linux och Ubuntu är toppenbra och är väl värt att testa.

I normalfallet och om datorn är frisk, så bara tickar det på.

Så är det.

Jag har arbetat med MS-Win och 'frysningar' av systemet, sedan mitten av 1980-talet. DET var problem. . . . Man satt med kalkylark för budget och likviditetsprognoser och . . . . så sk-t sig allt. Det vara bara att starta om. Göra om. Det som inte var sparat på tredje disketten, det var som lönen, förgånget. . . saligt, i åminnelse.

Då var allt, på disketter.
En för att starta datorn.
En för att starta programmet.
En, var motsvarigheten till dagens hårddiskar.

(Jo, jag vet.
Det låter väldigt gammalt och så är det. Det var väldigt länge sedan.
Vintrarna hade varit både stränga och hårda ett antal år.
De flesta brevduvor hade packat ihop picket och packet, gjort paket av det och flugit hem till de himmelska höjderna).

Så mikrolitetmjuk kom i rättan tid och ersatte somligt av det som vi hade vant oss vid. Men, till skillnad mot tidigare och stränga vintrar, så hade vi inte vant oss vid 'frysningar' inomhus. Det lärde oss mikrolitetmjuk.

SÅ, har Linux/Ubuntu aldrig gjort.

Men, kanske ingen sol, utan en och annan plötsligt uppdykande fläck? ;)

Då hoppas jag att läsaren förstår att min upplevelse av problem inte kan hänföras till vare sig det ena eller andra, ännu så länge.
I dagsläget är det heller inte lika stora problem när något avvikande händer.

Kaffetermosen är volymiös och räcker länge. ;D

Jag ville ha detta förklarat för läsaren om Ubuntus avsaknad av överraskande problem. Till skillnad mot Microsoft och dess like, frukten, ni vet.

Jag följer dig, Tjadden och hoppas på att du skall få svar på dina frågor. Av mig eller någon annan.

Ha det gott, alla ni som läser detta.
Hav förtröstan.
Det mesta löser sig, sa han som . . . . . ;) ;D

tukken
Antec

Inlägg av Antec »

Hej Tjadden menar du disqus kommentars programmet, så bero det förmodligen på att flash inte finns, eller fungerar som det ska i ditt system! Installera om flash, det fungerar om man har Chromium eller Firefox, eller använd istället Google Chrome som har en helt egen flash som följer med webbläsaren :)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Lite allmänt snack

Inlägg av HakanS »

Flyttade inläggen till caféet då de mer är av allmänt snack än support.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej, Antec

Jag har installerat om Flash men det hjälpte inte? Och jag tror att Google Chrome av senaste versionen är boven i dramat?
Jag ska installera Chromium så får jag svart på vitt om detta.
Antec

Inlägg av Antec »

Google Chrome fungerar, däremot kan det behövas mer än en installation av Adobe Flash för grundsystemet att det ska fungera! man kallar Googles flash för pepper och den är helt inuti Chrome och håller sig där, den finns ingen annanstans än i Google Chrome, SÅ det handlar om den svagare flashen som finns för linux.. den som fungerar med Firefox och även Chromium! :)
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Antec du har nog rätt i det att flashen, alltså Linux egen, rår inte på Google chrome eller vad det nu är för problem?
Cromium fungerar utmärkt för att få fram kommentarbåsen på webbsidorna.
Försökte ladda ner en tidigare Google Crome Stable 28 och det lyckades inte så bra.
Antec

Inlägg av Antec »

Men varför använder du inte den aktuella Chrome versionen 30.0.1599.114 det fungerar bra!
Antec

Inlägg av Antec »

Adobe har en version som ska fungera med FF och Chromium som bara uppdateras då det finns vissa säkerhets problem, man kallar den helt enkelt adobe flash, du behöver inte installera någon sådan flash om du använder Chrome den ingår och kallas då pepper och är betydligt nyare och också med Chrome webbläsaren säkrare!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Varken Chromium eller Google fungerar och än märkliga är att när jag ska kolla efter nya meddelande här så måste jag uppdatera sidan tre fyra gånger?
Det blir att köra Xmark så får jag se om detta program kan fixa felen?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"